47 927 läst · 139 svar
48k läst
139 svar
Köpt hus, mäklare missat undantag i byggnadstillbehör
Jag håller med dig att man säkert blir surare ju mer det försvunna är värt.Alfredo skrev:
Men jag vidhåller att man ändå blir sur ifall det närmast värdelösa kylskåpet är borta vid inflyttning. Men du skulle kanske inte ens märka det, alla är vi olika.
Allt sånt här slipper man om noga följer lag och praxis (som är väl omskrivet och dokumenterat lite överallt) samt skriver in i kontraktet allt som det finns minsta misstanke om att säljare och köpare kan ha olika åsikter om. Det lär inte vara ett problem att vara övertydlig.
Man ska upplysa köparen om det, köparen kan ju fråga också om vem som äger utrustningen. Relevant fråga då det finns både hyrd och ägd utrustning. Ser ofta i bostadsannonser att larmet är hyrt och man har möjlighet att överta kontraktet.P p950nlu skrev:
Säljaren och köparen måste läsa igenom kontraktet så att det är korrekt innan påskrift av de båda partnerna.
I dag är i princip alla larmanordningar kopplade till leverantören av larmtjänsten på samma sätt som att ett modem tillhör internet leverantören.
Så om din säljare flyttar så avslutas larmtjänsten eftersom larmleverantörens kund inte längre finns på fastigheten.
Larmets olika delar på tex dörrar och fönster syns gissningsvis på en visning så jag skulle utgå ifrån att det ingår i din undersökningsplikt att kontrollera vad som gäller med larmet och huruvida du kan behålla det larm som finns.
Mest troligt så har du att vinna på att förhandla larmtjänsten själv såvida inte säljaren har ett extremt förmånligt avtal och helt ny hårdvara. Då får du nya synliga detaljer och förhoppningsvis ett lägre pris.
För larm är den dyra delen själva månadsabonnemanget inte plastdetaljerna som de monterar.
De ingår oftast vid köp av tjänsten.
Inte värt att bråka med säljaren eller mäklaren tycker jag.
Lycka till!
Så om din säljare flyttar så avslutas larmtjänsten eftersom larmleverantörens kund inte längre finns på fastigheten.
Larmets olika delar på tex dörrar och fönster syns gissningsvis på en visning så jag skulle utgå ifrån att det ingår i din undersökningsplikt att kontrollera vad som gäller med larmet och huruvida du kan behålla det larm som finns.
Mest troligt så har du att vinna på att förhandla larmtjänsten själv såvida inte säljaren har ett extremt förmånligt avtal och helt ny hårdvara. Då får du nya synliga detaljer och förhoppningsvis ett lägre pris.
För larm är den dyra delen själva månadsabonnemanget inte plastdetaljerna som de monterar.
Lycka till!
Som jag upprepat nämnt i tråden så är det ett frikopplat larm som inte har någon tjänsteleverantör utan sköts lokalt eller med cloudtjänst. Jag gjorde gott min undersökningsplikt varför jag inte vill att något som inte går till larmcentral, är fastskruvat i väggarna och inte omnämns i kontrakt ska anses vara byggnadstillbehör och finnas kvar vid tillträde.E Erica Franzén skrev:I dag är i princip alla larmanordningar kopplade till leverantören av larmtjänsten på samma sätt som att ett modem tillhör internet leverantören.
Lycka till!
Det löste med att jag pekade på kontraktet, på lagen, och mäklarens underlåtenhet att inte skriva in undantagen i kontraktet som säljarna hade informerat mäklaren om. Kort och gott fick mäklaren stå för sin miss och betala detta till säljarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Nyköpt hus, ackumulatortank ur funktion!?
Vatten & Avlopp -
Nyköpt hus, hjälp med inställning av värmesystemet. Pellets+Acktank.
Ved, Pellets, Flis -
Köpt mitt första hus
Ventilation -
Har ni köpt hus från Husverket? Era erfarenheter?
Hustillverkare -
Har du köpt hus via hemverket.se alt. privatmaklaren.se? Rekommenderas lokal mäklare?
Köpa & Sälja hus