namnbyte
Köpte TP-Link Deco X50POE av liknande anledning för en vecka sedan, har nu maxhastighet från inkommande i hela huset inkl. källare och använder bara 2 av de 3 'puckarna'.

Busenkel att installera, ganska begränsad med inställningar (men mest vitala finns med), perfekt om man vill 'det ska bara fungera'. Vill man ha mer avancerat bör man titta på andra produkter.

Min önskan var dock just detta, enkelheten mot att acceptera en del begränsningar, då mitt jobb dagligdags går ut på att bråka med teknik och källkod. Orkar fan inte på fritiden också :)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja, det är som jag förstår det en av de stora fördelarna med wifi5. Det introducerades ju för 9 år sedan, så det är ju inte så länge sedan om man har en mobil 3-5 är och antagligen nätverskinfrastruktur längre än så.
Och dina AP behöver inte ens ha stöd för det.
 
H hapazard skrev:
Men hur gammla accesspunkter och router är det?
Ja, dom är kanske lite gamla... Men det är i alla fall två av dom som stödjer 802.11ac/WiFi-5.
 
S sjoelund skrev:
Fast moderna (Android; har inte iOS) enheter klarar av att ansluta till två eller fler AP samtidigt. De kan även förhandla med den nya innan den släpper den gamla. Det är inte ett problem jag haft med någon mobil det senaste decenniet
Kanske funkar, , men det är enligt mig fortfrande en kompromisslösning i brist på annat. Har fortfarande svårt att rekommendera en nödlösning när skillnaden till ett riktigt nät är minimal.

Har man lite wifi prylar i i garderoben så absolut kör. Men skall man nu ändå ut och investera, och tex Kjell säljer ett komplett mesch system för 1192:- Så känns det rätt fel att föreslå en kompromisslösning. Den förutsätter dessutom på lite mer kunskap för TS, som behöver ha koll på vilka kanaler han kan använda som är full duplex. Se till att lägga AP på olika kanaler mm. Min uppfattning är att TS inte är särskilt påläst i IT.

Jag röstar på kjells meshlösning, om det nu inte skulle räcka att placera ut routern, som kan vara en utmärkt lösning .
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Kanske funkar, , men det är enligt mig fortfrande en kompromisslösning i brist på annat. Har fortfarande svårt att rekommendera en nödlösning när skillnaden till ett riktigt nät är minimal.

Har man lite wifi prylar i i garderoben så absolut kör. Men skall man nu ändå ut och investera, och tex Kjell säljer ett komplett mesch system för 1192:- Så känns det rätt fel att föreslå en kompromisslösning. Den förutsätter dessutom på lite mer kunskap för TS, som behöver ha koll på vilka kanaler han kan använda som är full duplex. Se till att lägga AP på olika kanaler mm. Min uppfattning är att TS inte är särskilt påläst i IT.

Jag röstar på kjells meshlösning, om det nu inte skulle räcka att placera ut routern, som kan vara en utmärkt lösning .
Mesh är ju nödlösningen om man inte orkar installera något bättre. Inte har vi mesh nät på jobbet - det slöar ner något otroligt om man har fler än en handfull användare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Inte har vi mesh nät på jobbet - det slöar ner något otroligt om man har fler än en handfull användare.
Kör man trådat till alla accesspunkter så blir det väl inte slött? Kör man radio mellan accesspunkterna så spelar det ingen roll om det är mesh eller simpla repeaters. Blir det mycket trafik så tar kommunikationen mellan accesspunkterna över.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kör man trådat till alla accesspunkter så blir det väl inte slött? Kör man radio mellan accesspunkterna så spelar det ingen roll om det är mesh eller simpla repeaters. Blir det mycket trafik så tar kommunikationen mellan accesspunkterna över.
Självklart kör man trådat.
 
MrJay MrJay skrev:
Köp en homeplug med wifi på NetOnNet och du har löst problemet. Absolut enklast och billigast
Absolut, jag förstår inte varför homeplug inte är en större produkt än vad den är.
 
Jag tycker en parameter har missats i diskussionen. Den är inte teknisk. Det handlar om täckningen i bonusdotterns rum. Kan bli mycket drama. Vad som inte är astronomiska summor kan ändå vara ett relativt högt belopp för att få husfrid.

Själv har jag dragit 150 m cat6 i huset. Helt dolt i befintliga väggar, vind och krypgrund. Värt alla pengar och allt jobb.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Absolut, jag förstår inte varför homeplug inte är en större produkt än vad den är.
Där den fungerar bra är den helt ok. Men hemma försvann signalen på någon fas ibland om man hade igång ugnen, och man kunde inte ha redundans i systemet med dubbla homeplug på olika faser för då dog hela systemet. Jag tröttnade och drog lite mer sladd...
 
Ja det skrev jag redan i min första tråd. Jag förespråkar definitivt trådade ap. Skulle aldrig välja annat själv. Men i andra hand hellre ett mesh än att dela ssid. Ett Mesh nät med 2 till 3 enheter kommer normalt innebära 1 hopp. Dom kommunicerar normalt i gb hastighet mellan varandra. Har man budget så finns betydligt snabbare. I TS fall är det ju heller inte säkert att dra ut ett trådat nät ens är möjligt. Så i min värld i priordning.
1. Trådade AP med rosming
2. Mesh, så pänge det inte krävs mer än 2-3 noder
3. Fristående ap med gemensamt ssid
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sedan 2018 kör vi Netgear ORBI hemma och på landet som funkar mycket bra och är lättskött med lokal- och fjärradministration av båda systemen från samma app. Hemma stenhus i 3 plan (innerväggar i betong) med router på ett plan och en satellit på vardera två andra plan. (Idag utan kabel emellan men det kommer jag installera en vacker dag). Riktigt bra fart och försumbar lagg på alla plan med Playstation, gaming-pc:ar och jobbdatorer som samsas i hemnätverk med ca. 40 enheter (device). Landet har en router i huvudbyggnad och en satellit i gäststuga ca. 30 m från router utan kabel emellan. Här är jag både imponerad och överraskad att vi knappt tappar någon prestanda alls i gäststugan! (Överväger dock ändå att gräva ned kabel mellan husen). I gäststugan körs gaming och filmströmmar parallellt utan tjafs. Som sagt är prylarna från 2018 och jag är sugen på förnyelse - som upplevelsen Orbi har gett oss blir det nog Orbi igen. Några har redan skrivit om vikten av bra placering på router och satelliter och jag håller helt med - det är avgörande speciellt när vi inte har kablar mellan burkarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag har 200 m² i tre plan plus ett fristående garage. Har provat olika routrar, med andra trådade routrar som extra AP och andra repeaters. Funkade aldrig speciellt bra. Satsade på TP-links meshpuckar, en på varje våning och en i garaget. Tog några minuter att installera och sedan dess har jag utmärkt nät i hela huset, garaget och i trädgården. Sex personer i familjen med telefoner, datorer, spelkonsoler och TV-apparater, allt trådlöst. Rekommenderas starkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Verkar vara olika upplevelser i olika hus. Jag har fyra våningar och betong. Hela huset betjänas av en AP i trapphuset mellan plan två och tre. Täckning överallt och lite i trädgården. Det är en unify AP, trådat, och Wi-Fi på routern är avstängt (den sitter i ett skåp på plan två med sämre täckning av hela huset).
Som komplement ett dubbelt nätverksuttag per rum. Två i vissa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Mesh är ju nödlösningen om man inte orkar installera något bättre. Inte har vi mesh nät på jobbet - det slöar ner något otroligt om man har fler än en handfull användare.
Ni har sannolikt inte X antal ap utan roaming heller. Du behöver dock inte övertyga mig om att trådat är bäst. Allt som kan ha tråd skall ha tråd. Skyller oredan på renovering😇😅 Nätverksskåp med röriga, färgade Ethernet-kablar och aktiva nätverkskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.