15 470 läst · 122 svar
15k läst
122 svar
Köpråd wifi-förstärkare
Allvetare
· Västra götaland
· 9 157 inlägg
Tja, precis som repeatern så är det ju en nödlösning... Funkar ok för vissa, funkar skitdåligt för andra...MrJay skrev:
I en gäststuga långt från bostadshuset är alternativen begränsade. Dessa pluggar fungerar dock oftast dåligt om uttagen de kopplas till ligger på olika säkringar.MrJay skrev:
Jag kör själv med lösningen till garaget och det fungerar, men inte speciellt bra.
Kinaprylen kommer fungera som en liten spionkamera på sitt nätverk och samla information om saker den upptäcker. Sedan skickas denna informationen till hemlandet.F fsn skrev:Enligt IT-säk killen så var det det (han pratade egentligen om att skapa ett gästnätverk på sin ordinarie router). Stoppar man på en säkerhetsmässigt risig pryl eller en pryl från en tillverkare man inte litar på så blir det en direkt ingång utan så mycket hackande. En riktig ninjahacker är en annan sak.
Så han menade att det fanns ett syfte. Jag är helt obeskrivligt ointresserad av sånt här och kan inget, jag vill bara att det fungerar.
Om kinaprylen sitter på ett eget eller tekniskt avgränsat nätverk så blir det mindre information den enkelt kan hitta och skicka hem.
Man kan ju tillägga att alla iot-enheter gör detta i olika utsträckning, oavsett vilket land de kommer ifrån. Telemetri brukar det ibland kallas.
Men det är förståss inte bolag från alla länder som agerar som en förlängning av landets underrättelsetjänst...
Ontpic skulle jag dragit en kabel från routern till ett ställe på andra sidan murstocken och satt en enkel AP(eller router i AP-mode) där, som sänder ut samma trådlösa nät( dvs samma SSID namn och lösenord) som huvudroutern.
Så länge både router och AP är någolunda moderna kommer trådlösa enheter sömlöst välja den med starkast signal.
Helt rätt, har du ”fel” eldragning då är de ju ganska dåliga. I ett normalhus där ett rum behöver få bättre täckning tänker jag mig att homeplug funkar ganska bra och är dessutom en enkel lösning någon utan några som helst IT kunskaper kan driftsätta.P Pin skrev:
Min erfarenhet efter att ha provat det i en eller två månader i garaget, mestadels spelande hårdrock på Spotify och kollat YouTube på den helt nyligen installerade TVn är att det suger åsnekuk fakiskt. En Cat6 däremot löste det. Men det finns väl prylar av olika kvalité antar jag? Jag vet att det skall ligga på samma fas och det har jag kontrollerat att det gör, jag antsr att det är det som menas ovan med ”samma säkring”.MrJay skrev:
Skulle säga att om man kan så är Ethernet mycket bättre än mesh. Priset blir förmodligen billigare, men du betalar med lite tid för att dra sladden.M mojjen skrev:
Fyfan, stackars kineser vad mycket 80-tals porr av ytterst tveksam kvalite dom kommer att få kolla på om jag kopplar in min gamla stationära dator som samlar damm i garaget.Unikt namn skrev:Kinaprylen kommer fungera som en liten spionkamera på sitt nätverk och samla information om saker den upptäcker. Sedan skickas denna informationen till hemlandet.
Om kinaprylen sitter på ett eget eller tekniskt avgränsat nätverk så blir det mindre information den enkelt kan hitta och skicka hem.
Man kan ju tillägga att alla iot-enheter gör detta i olika utsträckning, oavsett vilket land de kommer ifrån. Telemetri brukar det ibland kallas.
Men det är förståss inte bolag från alla länder som agerar som en förlängning av landets underrättelsetjänst...
Ontpic skulle jag dragit en kabel från routern till ett ställe på andra sidan murstocken och satt en enkel AP(eller router i AP-mode) där, som sänder ut samma trådlösa nät( dvs samma SSID namn och lösenord) som huvudroutern.
Så länge både router och AP är någolunda moderna kommer trådlösa enheter sömlöst välja den med starkast signal.
Där har vi i och för sig en avgörande skillnad mellan det gästnätverk "IT-säk killen" pratade om och att slänga upp en egen gästrouter, i det att ett gästnätverk (värt namnet) inte tillåter klienterna att kommunicera med andra enheter på WLAN eller LAN.Unikt namn skrev:
Ja det var väl det jag skrev också Tycker personligen att 2 st ubitiqi AC-PRO eller Unifi 6 LiteS sjoelund skrev:
är riktigt kostnadseffektivt, för vad man får.
Nu ville ju dock TS ha en budget lösning, så då är nog inte 3-4000:- vad han tänkt sig. Men det är enligt mig vad bra Wifi kostar. Sen kanske behovet i det avlägsna rummet inte riktigt är vad vi teknik nördar förväntar oss heller.
Kjell har reda på en TP link MESH som med tanke på priset nog är som klippt och skuret för TS i detta allet. Att få ihop ett mesch för under 1500:- känns riktigt bra.
https://www.kjell.com/se/produkter/...hExpP5M1y1-_5YVLEQaAkjBEALw_wcB&theme=company
Eh, att bara sätta upp en hyfsat ny router (>=wifi5) i accespunktläge och koppla in till nuvarande med ethernet (>=cat5e) funkar i de flesta fall utmärkt. Och en begagnad router kan man ju hitta för inga pengar alls. Roamingen kanske inte är riktigt lika bra som med ett integrerat system men nog är det inte dåligt.M mojjen skrev:Ja det var väl det jag skrev också Tycker personligen att 2 st ubitiqi AC-PRO eller Unifi 6 Lite
Nu ville ju dock TS ha en budget lösning, så då är nog inte 3-4000:- vad han tänkt sig. Men det är enligt mig vad bra Wifi kostar. Sen kanske behovet i det avlägsna rummet inte riktigt är vad vi teknik nördar förväntar oss heller.
Kjell har reda på en TP link MESH som med tanke på priset nog är som klippt och skuret för TS i detta allet. Att få ihop ett mesch för under 1500:- känns riktigt bra.
[länk]
Håller med
Håller helt med om att ubiquiti är svårslaget om man vill ha snabbt wifi som bara funkar. Men lite startsträcka är det ju så klart. Har själv fyra AP men då har jag riktigt bra täckning både inomhus och utomhus…M mojjen skrev:Ja det var väl det jag skrev också Tycker personligen att 2 st ubitiqi AC-PRO eller Unifi 6 Lite
[länk]
Om man nu ändå har för avsikt att sätta den i AP läge, så är det väl betydligt bättre att köpa en AP med en gång. Den springande punkten är dock att om man gör det, vare sig det är en AP eller en router satt i AP läge, så måste WIFI stängas av i den ursprungliga. Annars får man två separata wifi nät, vilket TS specifikt vill undvika (Av förklarliga skäl). Sen kan ju syftet vara för att man vill få ut en AP i huset och på det sättet klara hela behovet med en enhet. men gör man det så bör man ju absolut se till att välja en enhet som antingen stödjer roaming eller mesh. Annars är det bortkastade pengar om man behöver bygga ut.H hapazard skrev:Eh, att bara sätta upp en hyfsat ny router (>=wifi5) i accespunktläge och koppla in till nuvarande med ethernet (>=cat5e) funkar i de flesta fall utmärkt. Och en begagnad router kan man ju hitta för inga pengar alls. Roamingen kanske inte är riktigt lika bra som med ett integrerat system men nog är det inte dåligt.
Nä, du sätter ju samma ssid på både router och accespunkt. Wifi5 fixar det.M mojjen skrev:Om man nu ändå har för avsikt att sätta den i AP läge, så är det väl betydligt bättre att köpa en AP med en gång. Den springande punkten är dock att om man gör det, vare sig det är en AP eller en router satt i AP läge, så måste WIFI stängas av i den ursprungliga. Annars får man två separata wifi nät, vilket TS specifikt vill undvika (Av förklarliga skäl). Sen kan ju syftet vara för att man vill få ut en AP i huset och på det sättet klara hela behovet med en enhet. men gör man det så bör man ju absolut se till att välja en enhet som antingen stödjer roaming eller mesh. Annars är det bortkastade pengar om man behöver bygga ut.
Anledningen att använda en begagnad router är att de ofta är väldigt billiga, och ska du bara åt accespunktläget spelar inte minne och processor lika stor roll.
Satte upp en Long range som enda AP hos en kompis i ett tvåplans radhus . Tyckte han kulle ha 2 st då det är 2 plan . men det funkade hjälpligt, inte så stort. Kompisen är totalt teknikfrånvänd, så han har inte rört på någonting sen jag drog igång den. Var inne och kollade i kontrollpanelen igår, och såg att det tuffat på utan avbrott i 3 år.F Fredrik99 skrev: