Alltså ..... eftersom TS vill ha en enkel och så billig lösning som möjligt är det konstigt att ingen föreslagit att testa att om möjligt hitta en annan placering av routern. Det är inte alls säkert att det fungerar men det är i.a.f. enkelt att testa med en lite längre tp-kabel till routern och testa på olika ställen.

I andra hand så testa med en homeplug, typ https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109 som om TS har tur kan funka tillräckligt bra.

I tredje hand mesh. Nu vet vi ju inte vad TS har för router men om han har tur så har han en router som redan har stöd för aktuell tillverkares mesh-system och då kan det räcka med att köpa en mesh-enhet, stoppa i väggen och trycka på en knapp/klicka lite i en app och vips så funkar det.

Om man är ute efter något prisvärt är annars detta https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-s7-mesh-system-ac1900-p64728 ruskigt prisvärt. Nej, det är inte av senaste modell och är inte wifi 6 men det räcker och blir över för "normalanvändaren". Om man verkligen behöver något modernare så är https://www.kjell.com/se/produkter/...eagle-pro-ai-mesh-system-ax1500-3-pack-p65002 och https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-x20-mesh-system-ax1800-2-pack-p64753 vettiga alt.

Mesh-system är framförallt bra om man vill ha något som är enkelt att komma igång med. I regel handlar det om ett par knapptryckningar (antingen fysiskt eller i en app). Det som kan vara liiiite stökigt är att hitta rätt placering.

Anledningen att jag länkar TP-Link och Kjell.com är enkel. Jag gillar TP-Link och tycker att dom brukar ge mycket för pengarna. Har haft enklare Netgear och Dlink-grejer också men dom har strulat mycket men t.o.m. dom billigaste TP-Link-grejerna jag antingen haft själv eller hjälpt vänner och bekanta med har funkat riktigt bra. Kjell.com för att dom i regel ligger rätt bra i pris OCH att dom är vettiga att ha att göra med och ofta har ganska bra kunskapsnivå och inte är så jävla säljiga.

Tycker således att TS (efter att ha testat med olika placeringar av routern) ska gå till en Kjell-butik. Fråga efter den nördigaste personalen och be om råd. Det kan t.o.m. vara så att dom godkänner att TS köper en homeplug och är varsam med produkten och förpackningen och får byta om det inte funkar för att istället välja mesh som garanterat kommer funka.

Men denna typen av tråder är kul för det kommer alltid in folk som är kroniskt rädda för kinesiska tillverkare som per definition alllltid snokar och bl.a. tjyvtittar på folks (@fsn) 80-talsporr. För att inte tala om dom som missat TS förutsättningar och hävdar att allt annat än Ubiquiti suger.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, du sätter ju samma ssid på både router och accespunkt. Wifi5 fixar det.

Anledningen att använda en begagnad router är att de ofta är väldigt billiga, och ska du bara åt accespunktläget spelar inte minne och processor lika stor roll.
Risk att jag sticker ut hakan, men utan roaming så har jag svårt att förstå att man får en riktig handoff. Det innebär att det bör uppstå problem när man hoppar mellan routrarna. Mig veterligen så finns det inget generiskt stöd just med wifi 5 som skulle lösa detta (är ju nästan 10 år gammal standard). D, Så länge mans sitter statiskt, eller ansluter fasta enheter så kan det kanske funka. men skall man nu göra någon form av investering så måste en avsedd AP vara det enda vettiga. Vare sig man går på en trådad lösning, eller en meshlösning.
Det du beskriver ar ju något man gjorde som en fattigmans lösning när romande system var ouppnåeligt för en privatbudget. Så är det inte riktigt längre.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Risk att jag sticker ut hakan, men utan roaming så har jag svårt att förstå att man får en riktig handoff. Det innebär att det bör uppstå problem när man hoppar mellan routrarna.
Du hoppar ju inte mellan routrar. Det ska bara finnas en DHCP-server i nätverket och när du hoppar mellan två AP har du fortfarande samma MAC och DHCP lease. Allting bara fungerar. Om du köper billiga begagnade routrar och använder dem som router med var sitt internet nätverk kommer du dock få problem...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du hoppar ju inte mellan routrar. Det ska bara finnas en DHCP-server i nätverket och när du hoppar mellan två AP har du fortfarande samma MAC och DHCP lease. Allting bara fungerar. Om du köper billiga begagnade routrar och använder dem som router med var sitt internet nätverk kommer du dock få problem...
Han skrev att han ville sättad en i AP mode. DVS låtad en agera AP med routerfunktion avstängd. Syftet med att välja router var att det var lättare att få tag på billiga begagnade.
IP mässigt så har jag inga invändningar med detta. men när man ahr samma SSID så kommer enheten kroka på den enhet som har bäst signal. Sen släpper den signalen om den blir dålig. Då kommer en ny omförhandling ske mot den andra AP (Som dås kulle vara husets wifi router). Det finns ingen hand off mellan wifi enheterna. Även om man kan få det att funka hjälpligt kan jag inte se att det finns något försvar att bygga det på dettas ätt.
 
D Dnordin skrev:
Hej!

Vi har problem här hemma i bonusdotterns rum att Wifi inte räcker hela vägen dit eller är väldigt dåligt pga murstocken som blir ivägen. Rum som ligger längre bort från routern har bra mottagning.
Har kollat runt lite och känner att det här är verkligen inte inom mitt kunskapsområde, vill ha något som förstärker signalen och "skickar vidare" och inte något som skapar upp ett nytt nätverk att ansluta till.

Helst inte några astronomiska summor heller då det endast är ett rum som berörs av problemet.
Vad har du för Router och nätverksutrustning idagsläget?
Har du kört Bredbandskollen och testat att flytta omkring routern för att se ifall det blir någon skillnad?
 
Satte just upp en gammal router som mesh-AP med 5GHz uppkänk och 2,4GHz mot klienterna. Med OpenWRT så gick det på några minuter. Försökte göra samma sak med TP-links programvara och blev gråhårig trots att den har stöd för just det. Konstigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, du sätter ju samma ssid på både router och accespunkt. Wifi5 fixar det.

Anledningen att använda en begagnad router är att de ofta är väldigt billiga, och ska du bara åt accespunktläget spelar inte minne och processor lika stor roll.
Jag har kört med flera accesspunkter med samma SSID (bara en med DHCP såklart) tidigare och det funkar väl hyfsat, men inte perfekt. Problemet är att klienten hänger kvar på den accesspunkt den är kopplad till även om signalstyrkan är mycket bättre mot någon annan. Ibland stannar nätet nästan helt fast den vägrar att byta accesspunkt så man blir tvungen att koppla ner och upp igen.
Särskilt Androidtelefoner verkar vara väldigt obenägna att byta accesspunkt trots att det finns andra i närheten som är mycket bättre.

Just nu kör jag med flera accesspunkter med olika SSID (eftersom jag är för lat och snål för att skaffa enhetliga prylar och köra riktig roaming...) och det funkar egentligen lika dåligt, men eftersom accesspunkterna har olika namn kan man i alla fall välja manuellt vilken man vill använda.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Sen släpper den signalen om den blir dålig. Då kommer en ny omförhandling ske mot den andra AP (Som dås kulle vara husets wifi router).
Fast moderna (Android; har inte iOS) enheter klarar av att ansluta till två eller fler AP samtidigt. De kan även förhandla med den nya innan den släpper den gamla. Det är inte ett problem jag haft med någon mobil det senaste decenniet
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har kört med flera accesspunkter med samma SSID (bara en med DHCP såklart) tidigare och det funkar väl hyfsat, men inte perfekt. Problemet är att klienten hänger kvar på den accesspunkt den är kopplad till även om signalstyrkan är mycket bättre mot någon annan. Ibland stannar nätet nästan helt fast den vägrar att byta accesspunkt så man blir tvungen att koppla ner och upp igen.
Särskilt Androidtelefoner verkar vara väldigt obenägna att byta accesspunkt trots att det finns andra i närheten som är mycket bättre.

Just nu kör jag med flera accesspunkter med olika SSID (eftersom jag är för lat och snål för att skaffa enhetliga prylar och köra riktig roaming...) och det funkar egentligen lika dåligt, men eftersom accesspunkterna har olika namn kan man i alla fall välja manuellt vilken man vill använda.
Min mobil byter oftast vid två pluppar när jag rör mig i huset. Då har jag en TP Archer C7 i accesspunktläge och en TP eap225 accesspunkt båda kopplade till en TP omada router.
 
F
B Bästerortarn skrev:
Alltså ..... eftersom TS vill ha en enkel och så billig lösning som möjligt är det konstigt att ingen föreslagit att testa att om möjligt hitta en annan placering av routern. Det är inte alls säkert att det fungerar men det är i.a.f. enkelt att testa med en lite längre tp-kabel till routern och testa på olika ställen.

I andra hand så testa med en homeplug, typ [länk] som om TS har tur kan funka tillräckligt bra.

I tredje hand mesh. Nu vet vi ju inte vad TS har för router men om han har tur så har han en router som redan har stöd för aktuell tillverkares mesh-system och då kan det räcka med att köpa en mesh-enhet, stoppa i väggen och trycka på en knapp/klicka lite i en app och vips så funkar det.

Om man är ute efter något prisvärt är annars detta [länk] ruskigt prisvärt. Nej, det är inte av senaste modell och är inte wifi 6 men det räcker och blir över för "normalanvändaren". Om man verkligen behöver något modernare så är [länk] och [länk] vettiga alt.

Mesh-system är framförallt bra om man vill ha något som är enkelt att komma igång med. I regel handlar det om ett par knapptryckningar (antingen fysiskt eller i en app). Det som kan vara liiiite stökigt är att hitta rätt placering.

Anledningen att jag länkar TP-Link och Kjell.com är enkel. Jag gillar TP-Link och tycker att dom brukar ge mycket för pengarna. Har haft enklare Netgear och Dlink-grejer också men dom har strulat mycket men t.o.m. dom billigaste TP-Link-grejerna jag antingen haft själv eller hjälpt vänner och bekanta med har funkat riktigt bra. Kjell.com för att dom i regel ligger rätt bra i pris OCH att dom är vettiga att ha att göra med och ofta har ganska bra kunskapsnivå och inte är så jävla säljiga.

Tycker således att TS (efter att ha testat med olika placeringar av routern) ska gå till en Kjell-butik. Fråga efter den nördigaste personalen och be om råd. Det kan t.o.m. vara så att dom godkänner att TS köper en homeplug och är varsam med produkten och förpackningen och får byta om det inte funkar för att istället välja mesh som garanterat kommer funka.

Men denna typen av tråder är kul för det kommer alltid in folk som är kroniskt rädda för kinesiska tillverkare som per definition alllltid snokar och bl.a. tjyvtittar på folks (@fsn) 80-talsporr. För att inte tala om dom som missat TS förutsättningar och hävdar att allt annat än Ubiquiti suger.
Nu var det knappast 80-tals porr jaj ville skydda, det var mer ett skämt…. vissa fabrikat av växelriktare har konstaterats vara extremt enkla vägar in i ett nät och det var väl i första hand arbetsdator och övervakningskameror jag inte ville ha på samma router som kinesen.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast moderna (Android; har inte iOS) enheter klarar av att ansluta till två eller fler AP samtidigt. De kan även förhandla med den nya innan den släpper den gamla. Det är inte ett problem jag haft med någon mobil det senaste decenniet
Jag har haft problem med alla mina telefoner det senaste decenniet. Inte varje gång, men ibland hakar den upp sig och vägrar kännas vid de andra accesspunkterna trots att knappt nån Byte kommer fram till den som är ansluten. Oftast går det till sig efter en stund, men det funkar långt ifrån så bra som det låter i specifikationerna...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Fast moderna (Android; har inte iOS) enheter klarar av att ansluta till två eller fler AP samtidigt. De kan även förhandla med den nya innan den släpper den gamla. Det är inte ett problem jag haft med någon mobil det senaste decenniet
Ja, det är som jag förstår det en av de stora fördelarna med wifi5. Det introducerades ju för 9 år sedan, så det är ju inte så länge sedan om man har en mobil 3-5 är och antagligen nätverskinfrastruktur längre än så.
 
useless useless skrev:
Jag har haft problem med alla mina telefoner det senaste decenniet. Inte varje gång, men ibland hakar den upp sig och vägrar kännas vid de andra accesspunkterna trots att knappt nån Byte kommer fram till den som är ansluten. Oftast går det till sig efter en stund, men det funkar långt ifrån så bra som det låter i specifikationerna...
Men hur gamla accesspunkter och router är det?
 
F fsn skrev:
Nu var det knappast 80-tals porr jaj ville skydda, det var mer ett skämt…. vissa fabrikat av växelriktare har konstaterats vara extremt enkla vägar in i ett nät och det var väl i första hand arbetsdator och övervakningskameror jag inte ville ha på samma router som kinesen.
Förstod faktiskt det, ville bara skoja till det.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
D Dnordin skrev:
Wifi kommer från en router som står rätt centralt i huset men tyvärr så hamnar hennes rum i "radioskugga" bakom murstocken.
Vad skulle du vilja rekommendera? :)
1. Först skulle jag prova att flytta routern för att fixa täckningen, men det är ju inte alltid det går.
2. I andra hand skulle jag separera router och wifi. Router får agera "router" och du skaffar en separat pryl som bara gör wifi. Det brukar kallas för Accesspunkt, AP. Helst drar du en sladd till den och monterar där du behöver ha den. Antagligen räcker det med en bra AP och wifi kan vara avstängt i routern, eller så kör du
båda på samma SSID och har den i olika ändar av huset.

Jag har tröttnat på det vanliga konsumentsmäcket och använder Ubiquiti. Man konfigurerar prylarna en gång och sedan behöver man aldrig mer mecka. Tex denna om man vill ha något lite framtidssäkert med Wifi6

https://www.kjell.com/se/produkter/...lite-wifi-6-roaming-accesspunkt-ax1500-p62909

eller om lägre pris är viktigt så tar man en:

https://www.kjell.com/se/produkter/...uap-ac-lite-roaming-accesspunkt-ac1200-p61299

Repeaters är en nödlösning som ingen blir glad av. Låt bli.

Mesh är ju väldigt populärt men det är bättre att dra en sladd till en AP som sitter centralt. Enkel och billig lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.