1 386 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
köpråd högtryckstvätt Kränzle? Kärcher
Har kommit ner till två modeller en som har 150bar med 480 litet i timmen och en som är 130 bar med 600 liter i timmen. Vilken tror ni man har mest nytta av? Vattenflöde vs bar
....det beror ju lite på vad man gör.
Om det inte är väldigt opraktiskt för dig så föreslår jag en tre-fas maskin. Då blir det drag på riktigt. Köpte en Kärchder HD 7/18 för många år sedan och den verkar man inte växa ur i praktiken, för hemmabruk. Allt annat blev fjuttigt i jämförelse. Kränzle, Kärcher eller Nilfisk spelar ingen roll, om du hoppar över konsumentmaskinerna.......
Om det inte är väldigt opraktiskt för dig så föreslår jag en tre-fas maskin. Då blir det drag på riktigt. Köpte en Kärchder HD 7/18 för många år sedan och den verkar man inte växa ur i praktiken, för hemmabruk. Allt annat blev fjuttigt i jämförelse. Kränzle, Kärcher eller Nilfisk spelar ingen roll, om du hoppar över konsumentmaskinerna.......
3fas skulle självklart va det bästa, men tanken är att eventuellt ta den till båten där enbart enfas finns.
Har kikat på två modeller en med 170 bar med vattenflöde på 480 liter i timmen och en annan model med 130 bar med 600 liter i timmen. Kan inte riktigt komma fram till vad som är bäst, tanken är ju att använda den runt hushåller och spola av båten på hösten. Vad hade ni valt? Vissa påstår ju att vattenflödet, hur stor skillnad är 40 bar i tryck tror ni?
Har kikat på två modeller en med 170 bar med vattenflöde på 480 liter i timmen och en annan model med 130 bar med 600 liter i timmen. Kan inte riktigt komma fram till vad som är bäst, tanken är ju att använda den runt hushåller och spola av båten på hösten. Vad hade ni valt? Vissa påstår ju att vattenflödet, hur stor skillnad är 40 bar i tryck tror ni?
Det är en hyfsad skillnad, men det är inte det som är det viktiga här. Du vill ha så mycket vattenflöde som möjligt och då räcker 100-130 bar långt. Gå lite närmare med munstycket om det är något som sitter hårt då? Vräk på med vatten, så mycket du kan och din tappkran klarar av att leverera. Jag testade en högtryckstvätt som hade 2000 bars tryck en gång i tiden, kommer inte ihåg vattenflödet, men det var inte speciellt mycket. Det var ingen "rekyl" alls i pistolen. Den användes till att punktrengöra vissa detaljer med en vass liten stråle. Tråkig maskin 😁 Jämför det hela med en bil som har ett högt vs lågt vridmoment.D Datagubben skrev:3fas skulle självklart va det bästa, men tanken är att eventuellt ta den till båten där enbart enfas finns.
Mycket vatten=Högt vrid
Lite vatten= lågt vrid (tråkigt och dåligt)😉
Det där är ju en Kränzle 1152.D Datagubben skrev:
Den är ju många som är nöjda med. Men, för den pengen skulle jag köpa en obetydligt använd större maskin på blocket och få både tryck och vattenflöde samtidigt. Men, är du begränsad till en-fas är det antagligen en bra kompromiss.
Precis är 1152 och 2195 jag tittat på, men 2195 har tyvärr lite sämre vattenflödeMathiasS skrev:
Jo det förstår jag, i mitt fall har jag ha ”vanligt” kommunalt vatten. Så gissar på att jag borde få ut fullt minst 10 liter i minuten från kranenC cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Tjänster
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Förvara aluminium stege?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Köpråd makita cirkelsåg eller sänksåg
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Verktyg, Maskiner & Fordon