Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Läs våra inlägg från idag igen så bör du förstå. Annars kan jag nog inte hjälpa dig. Och läs vad jag faktiskt skriver, inte vad du tror att jag menar.
Detsamma.
Jag hävdar att efter kriget är det oerhört ovanligt att man isolerat med något annat än just isolering.

Det opponerade du dig emot, och då säger jag att om du påstår något annat så får styrka det på något sätt.

As simple as that.
 
R
H Hullefar skrev:
Kanske lite off-topic men, är det ett fel på något sätt att isolera dåligt, eller ens ha isolering alls? Alltså om jag gör en tillbyggnad, får jag inte bygga den med så mycket eller lite isolering jag vill? Jag kanske vill använda tillbyggnaden som vinterträdgård, eller kylskåp på vintern, eller gillar när det är max 8 grader inne eller vad som helst.
Förr kunde du göra som du beskrev men är det bostadshus som du bygger ut så har du energikrav att uppfylla annars får du inte bygglov till utbyggnaden…
 
Nissens Nissens skrev:
Jag hävdar att efter kriget är det oerhört ovanligt att man isolerat med något annat än just isolering. Det opponerade du dig emot
Jag har aldrig opponerat mig emot det. Varför påstår du det? Var anser du att jag gjort det?

Jag håller helt med dig om att "efter kriget är det oerhört ovanligt att man isolerat med något annat än just isolering.". Vet ärligt talat inte varför du tycker dig läsa något annat?
 
E
H Hullefar skrev:
Kanske lite off-topic men, är det ett fel på något sätt att isolera dåligt, eller ens ha isolering alls? Alltså om jag gör en tillbyggnad, får jag inte bygga den med så mycket eller lite isolering jag vill? Jag kanske vill använda tillbyggnaden som vinterträdgård, eller kylskåp på vintern, eller gillar när det är max 8 grader inne eller vad som helst.
Det är inte helt lätt att tolka BBRs krav på ändring och när man får göra avsteg. Får man ens bygga en kallfarstu om man ska följa reglerna?

"I grunden är det samma utformningskrav och tekniska egenskapskrav som gäller vid ändring som vid uppförande av nya byggnader."

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/tillbyggnad/

Jag tror att det i försäljningssammanhang också är centralt hur man beskriver ändringar och tillbyggnader. Svårt att hävda att något är fel om säljaren varit tydlig med att avvikelse finns vid tillfället för försäljning.
 
E erimos skrev:
Det är inte helt lätt att tolka BBRs krav på ändring och när man får göra avsteg. Får man ens bygga en kallfarstu om man ska följa reglerna?

"I grunden är det samma utformningskrav och tekniska egenskapskrav som gäller vid ändring som vid uppförande av nya byggnader."

[länk]

Jag tror att det i försäljningssammanhang också är centralt hur man beskriver ändringar och tillbyggnader. Svårt att hävda att något är fel om säljaren varit tydlig med att avvikelse finns vid tillfället för försäljning.
Klart man måste få bygga en glasveranda, uterum, kallfarstu etc bara man är öppen med att det är just det. Annars skulle ju alla som bygger "uterum" som ju i princip är gamla tiders kallfarstu/glasveranda få lägga ned...
 
  • Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Men hur ska man tolka besiktningsplikten när det gäller isolering? Det kräver mer eller mindre att man öppnar väggen för att kontrollera tjocklek och utförande.
fast finsn det isolering i väggen är det väl inget fel om det är mindre än vad köparen gissade att det skulle vara ? ..Förutsatt att säöjaren inte påstått nåt specifikt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Kanske lite off-topic men, är det ett fel på något sätt att isolera dåligt, eller ens ha isolering alls? Alltså om jag gör en tillbyggnad, får jag inte bygga den med så mycket eller lite isolering jag vill? Jag kanske vill använda tillbyggnaden som vinterträdgård, eller kylskåp på vintern, eller gillar när det är max 8 grader inne eller vad som helst.
Svaret är att i Sverige finns i praktiken ingen äganderätt när det kommer till bostadshus. Det allmänna har greppet kopplat. Till och med hur bred ytterdörr du har är reglerat (obs - ej skämt).

Allt från färgen på huset, höjden på staketet till placering av toalettstolen är i minsta detalj bestämt med tvingande regler. Annars blir det inget bygglov.

Systemet är helt sjukt. Jag fattar att man måste hindra folk från att bygga höghus i villaområden eller schakta ur så man dränker grannens hus men såna saker som bara stör andras ögon som typ färgen på fönstren det är sinnessjukt att det är reglerat.

Man kan också ifrågasätta om det är en rimlig avvägning att allt ska vara handikappanpassat, det är en svårare fråga tycker jag att man ska tvinga detta på alla. Jag lutar åt personlig frihet här också men erkänner att det är svårare än färg på fönstren.
 
  • Älska
  • Gilla
Jenpet och 4 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Genom att se hur tjock väggen är vet man ganska exakt hur tjock isoleringen är.
Utom i en del sällsynta fall. Vårt hus är en om- och tillbyggd timrad stuga, så väggarna är mycket tjocka. Hur mycket isolering det sitter i springorna mellan de ett par hundra år gamla stockarna kan man dock inte veta utan att demontera ytter- eller innerpanelerna.

Men i TS fall lär det knappast vara svårt att bedöma isoleringens tjocklek med god noggrannhet.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svaret är att i Sverige finns i praktiken ingen äganderätt när det kommer till bostadshus. Det allmänna har greppet kopplat. Till och med hur bred ytterdörr du har är reglerat (obs - ej skämt).

Allt från färgen på huset, höjden på staketet till placering av toalettstolen är i minsta detalj bestämt med tvingande regler. Annars blir det inget bygglov.

Systemet är helt sjukt. Jag fattar att man måste hindra folk från att bygga höghus i villaområden eller schakta ur så man dränker grannens hus men såna saker som bara stör andras ögon som typ färgen på fönstren det är sinnessjukt att det är reglerat.

Man kan också ifrågasätta om det är en rimlig avvägning att allt ska vara handikappanpassat, det är en svårare fråga tycker jag att man ska tvinga detta på alla. Jag lutar åt personlig frihet här också men erkänner att det är svårare än färg på fönstren.
Ja heeelt sjukt att tvingas ha byggnormer som medger att man kan bo kvar i sin bostad om olyckan är framme eller på ålderns höst. Bättre om vi bygger en gigantisk gård ute på landet dit vi kan skicka alla våra handikappade.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P
E erimos skrev:
Jag ifrågasätter det senare helt enkelt och hävdar att det inte alls går att upptäckta dålig isolering vid besiktning. Därmed kanske det finns tillfällen när (oväntat) dålig isolering är att anse som ett dolt fel.
I det här fallet går det dock att göra en god bedömning av isoleringen, om fotografierna inte bara visar snickarens leende nuna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Även nya hus byggda enligt senaste regler kan ju ha problem med isoleringen verkar det som.

Det finns ju ett flertal nya trådar här om att vattenledningar i väggarna fryser i uppvärmda bebodda hus, så att man kan uppleva en vägg som kall är kanske inte så konstigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
GlennB GlennB skrev:
fast finsn det isolering i väggen är det väl inget fel om det är mindre än vad köparen gissade att det skulle vara ? ..Förutsatt att säöjaren inte påstått nåt specifikt.

Jag tror att man isåfall måste titta på när utbyggnaden är gjort samt hur reglerna såg it då. Det är det man kan/ska förvänta sig om inget annat sägs.

För lite isolering enligt gällande byggnorm är alltid en avvikelse, men är den känd är det ju något köparen kan ta ställning till.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Ja heeelt sjukt att tvingas ha byggnormer som medger att man kan bo kvar i sin bostad om olyckan är framme eller på ålderns höst.
Jag håller med! Det egna ansvaret är bort-curlat av våra härskare. Att inte förstå att man har ett eget ansvar för hur man lever sitt liv brukar ibland kallas för inlärd hjälplöshet.
S Stuff skrev:
Bättre om vi bygger en gigantisk gård ute på landet dit vi kan skicka alla våra handikappade.
Det håller jag dock inte med om.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Ja heeelt sjukt att tvingas ha byggnormer som medger att man kan bo kvar i sin bostad om olyckan är framme eller på ålderns höst. Bättre om vi bygger en gigantisk gård ute på landet dit vi kan skicka alla våra handikappade.
Varför har du bestämt dig för att reglaget står i optimalt läge just nu? Varför inte installera hissar i allas trappor hemma? Varför inte ramper till entréer? Det är ju liten snabb åtgärd och så bra om olyckan skulle vara framme. Varför inte anpassa färger inomhus på alla skyltar för de som ser dåligt? Vill du kränka och diskriminera synskadade?

Så här kan man hålla på. Jag tycker som jag skrev att vi kan skjuta reglaget åt frihetssidan.

Tycker man frågan är enkel är det nog för att man själv är det.
 
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 9 till
  • Laddar…
E
P pmd skrev:
I det här fallet gör det dock att göra en god bedömning av isoleringen, om fotografierna inte bara visar snickarens leende nuna.
Ja det kanske är så. Men man kan spekulera om dokumentationen egentligen spelar någon roll om det faktiskt finns ett fel? Om ett foto faktiskt visar felet kan man ju inte hävda att det är ett dolt fel. Men om dokumentationen används som en utfästelse för att allt är korrekt utfört men det visar sig att det inte är det?

Om snickarens ansikte faktiskt är med kanske vi kollektivt kan rösta på om han ser noggrann ut eller inte? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.