L lillefar skrev:
Köparna vill byta tak på ett uthus efter sin besiktning. Vi är helt med på att det är en rimlig åtgärd och motsätter oss inte att de kommer vilja göra ett prisavdrag.
Huset är byggt nån gång på 60 talet och taket är aldrig bytt.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur vi ska räkna på prisavdraget.
Är det rimligt att vi går med på hela kostnaden för taket, eller ska vi tänka att det ändå är ett gammalt tak som det är tydligt att byte måste ske på snart.
Till syvende og sidst så är det såklart en förhandlingsfråga mellan oss, och vi vill såklart att alla ska vara nöjda.
Att taket är gammalt och behöver bytas ut inom kort borde inte varit någon större överraskning för köpare så ur den synvinkeln så kan jag tycka att ni inte ska behöva betala något för takbyte. Samtidigt så är ju den bästa förhandlingen den som både parter är nöjda med så vill ni vara tillmötesgående så gå med på att betala en del av kostnaden, det ska inte behöva bli någon jättedumma. I och med att man brukar säga att ett takbyte brukar gå på någonstans mellan 1500-3000kr/kvm och det är ett uthus det handlar om så borde inte byte av hela taket behöva bli någon jättesumma. Så i och med att taket är gammalt och ni visste att den borde behöva bytas inom något år, men att den nu var i sämre skick än förväntat och bytet behöver göras nu inom det närmaste, så gå med på att betala en del av kostnaden, t.ex. en tiondel. Jag skulle nog till och med räkna ut storleken på taket, bestämma en summa, exempelvis 200kr/kvm och sen beräkna ut hur mycelet det blir med er takytan, och sen erbjuda den summan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mina 2 cent:

Använd inte termer som "betala tillbaka", "ersättning" eller ansvar. Synd att ni gick med på en besiktningsklausul, utan ni borde helt enkelt låtit köparna besiktiga innan kontraktskrivning.

De vill, som flera nämnt, pruta på köpet. Om ni går med på det så är det ju helt enkelt en del av köpeskillingen som det skall prutas på. Huruvida ni går med på det eller inte är ju eran sak. Men blanda inte in ansvar eller ersättning. Antingen ber ni dem fara och flyga, vilket jag hade gjort för de kommer jiddra om andra saker framgent, eller så går ni med på att sänka priset på fastighetsaffären.

Och ifall ni går med på att anpassa priset (inte ersättning, aj aj) så skall det vara slut sedan. Dra ner priset 10kkr högst. Sedan ber du dem läsa på vad dolda fel är (och läs på själv med) så de förstår att de inte skall kontakta er igen.

Sade jag att ni skall be dem fara och flyga? Sedan lär ni er att inte skriva in friskrivningsklausuler för besiktningar i framtiden.

Du har att göra med giriga idioter. Synd. Jag lider med er.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja det är väl vad besiktningen kostat.. Min magkänsla säger att du absolut inte bör lägga mer pengar än så på ett 60 år gammalt tak. För övrigt så kommer köparna antagligen att ha det lite svårare att dra sig ur kontraktet med taket som argument. Det är ju inget okänt fel som man upptäckt, man har ju bara konstaterat vad som egentligen behövs. Och det var ju känt sedan tidigare.
L lillefar skrev:
Tack för alla input.
Det är ju såklart så att köparen kan välja att backa ur affären såklart, men det tror jag inte.
De har inte heller kommit med nått förslag om avdrag.
Jag ville bara ha en del input, och det har jag ju fått i massor.
Enklast blir nog att följa kontraktet, vill de dra sig ur så får vi starta om.
I min (lita naiva) värld så gör det inget om man bjuder till lite.
Som tidigare skrivits, ge inget anbud utan låt köparen ha den bollen. Det jag skulle kunna tänka mig är halva arbetskostnaden efter RUT. Materialet får de stå för själva för annars kan de dra till med något extraordinärt dyrt/ lyxigt och den kostnaden ska de ta själva, men halva arbetskostnaden är skäligt tycker jag.
 
L lillefar skrev:
Köparna vill byta tak på ett uthus efter sin besiktning. Vi är helt med på att det är en rimlig åtgärd och motsätter oss inte att de kommer vilja göra ett prisavdrag.
Huset är byggt nån gång på 60 talet och taket är aldrig bytt.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur vi ska räkna på prisavdraget.
Är det rimligt att vi går med på hela kostnaden för taket, eller ska vi tänka att det ändå är ett gammalt tak som det är tydligt att byte måste ske på snart.
Till syvende og sidst så är det såklart en förhandlingsfråga mellan oss, och vi vill såklart att alla ska vara nöjda.
Ett tips är att nyttja erat rotavdrag om ni har sådant kvar, dvs göra renoveringen innan tillträde. Så vida ni inte redan nyttjat det eller flyttar någonstans ni kommer använda det så klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Jag som jobbat som mäklare i 8 år stöter ofta på mäklare som lägger besiktningen på köparen efter köp, då får man ofta trassel med att köparna ska ha besiktningsvillkor vilket är ett öppet köp. De utnyttjar tillfällen att pruta mm då de vet att säljaren ofta inte vill starta om processen igen.

Besiktning innan så är korten på bordet och inga villkor behövs i kontraktet dvs köpt är köpt, slutade med sådana klausuler för länge sedan utan det som ska undersökas får undersökas innan kontrakt
När ska man göra besiktningen enligt dig?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ett tips är att nyttja erat rotavdrag om ni har sådant kvar, dvs göra renoveringen innan tillträde. Så vida ni inte redan nyttjat det eller flyttar någonstans ni kommer använda det så klart.
Låt köparen utnyttja deras ROT och spara ditt eget till eventuella behov vid ert kommande boende. Det är köparen som är angelägen om att byta tak Då är det även köparen som ska använda deras ROT
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
När ska man göra besiktningen enligt dig?
Innan man skriver köpekontrakt. Otyget med att ha friskrivninngsklausuler kom i och med den haussade marknaden. Köpare ville helt enkelt tvinga säljaren att sluta leta andra köpare i en överhettad marknad.

Lite av ett moment 22 kan man tycka, men egentligen inte ett stort problem.
 
M maglub skrev:
Innan man skriver köpekontrakt. Otyget med att ha friskrivninngsklausuler kom i och med den haussade marknaden. Köpare ville helt enkelt tvinga säljaren att sluta leta andra köpare i en överhettad marknad.

Lite av ett moment 22 kan man tycka, men egentligen inte ett stort problem.
Friskrivningen är inget otyg. Den tog bort otyg däremot. Sen kan man diskutera huruvida man ska besiktiga före eller efter kontrakts skrivning. Frågan är vem som ska ta risken. köparen eller säljaren.
Känns säljaren velig så kan det vara vettigt att besiktiga efter kontraktsskrivning även om köparen verkar velig så kanske ett köpekontrakt kan vara hjälpligt. Men som sagt "öppet köp" är inget otyg.
 
Redigerat:
Bananskalare Bananskalare skrev:
När ska man göra besiktningen enligt dig?
Troligen menar han att besiktningen bör göras redan innan objektet läggs ut till försäljning. Och då helst genom en besiktningsfirma som mäklaren själv rekommenderat säljaren.

Självfallet med fina rabatter på besiktningen pga att sagda firma anlitas så pass ofta av mäklaren. Firman är då såklart tacksamma mot mäklaren som ordnar så många jobb åt firman, att de lämnar ett mycket lågt pris för besiktningen.

För att inte gå back på så ”billiga jobb” så kan det av en ren slump falla sig som så att firman kanske inte alltid lägger så pass mycket tid och uppmärksamhet som en fullgod besiktning egentligen skulle kräva.

Tiden lägger de istället på att vid varje anmärkning som de faktiskt finner, anteckna ”standardformuleringar” kring kända riskkonstruktioner och rekommendationer kring fördjupade undersökningar.

Uppmärksamheten lägger de sedan på köparen, som mot betalning kan få ”ta över” deras tidigare upprättade besiktningsprotokoll, och få en känsla av att då ha uppfyllt sin undersökningsplikt.

En del av dessa pengar som kom in från det övertagandet, läggs sedan på ansvarsförsäkringar som befriar besiktningsfirman från eventuella förbiseenden i besiktningen. Och plötsligt får köparen istället slåss mot ett försäkringsbolag med enormt stora ekonomiska muskler.

Allt i objektivitetens namn förstås, för inte står mäklaren på varken säljarens eller köparens sida.. Inte ger ett lägre försäljningspris framförhandlat från uppmärksamma men ”krångliga” köpare, ett lägre arvode för mäklaren, eller hur är det nu det brukar vara egentligen..?
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Troligen menar han att besiktningen bör göras redan innan objektet läggs ut till försäljning. Och då helst genom en besiktningsfirma som mäklaren själv rekommenderat säljaren.

Självfallet med fina rabatter på besiktningen pga att sagda firma anlitas så pass ofta av mäklaren. Firman är då såklart tacksamma mot mäklaren som ordnar så många jobb åt firman, att de lämnar ett mycket lågt pris för besiktningen.

För att inte gå back på så ”billiga jobb” så kan det av en ren slump falla sig som så att firman kanske inte alltid lägger så pass mycket tid och uppmärksamhet som en fullgod besiktning egentligen skulle kräva.

Tiden lägger de istället på att vid varje anmärkning som de faktiskt finner, anteckna ”standardformuleringar” kring kända riskkonstruktioner och rekommendationer kring fördjupade undersökningar.

Uppmärksamheten lägger de sedan på köparen, som mot betalning kan få ”ta över” deras tidigare upprättade besiktningsprotokoll, och få en känsla av att då ha uppfyllt sin undersökningsplikt.

En del av dessa pengar som kom in från det övertagandet, läggs sedan på ansvarsförsäkringar som befriar besiktningsfirman från eventuella förbiseenden i besiktningen. Och plötsligt får köparen istället slåss mot ett försäkringsbolag med enormt stora ekonomiska muskler.

Allt i objektivitetens namn förstås, för inte står mäklaren på varken säljarens eller köparens sida.. Inte ger ett lägre försäljningspris framförhandlat från uppmärksamma men ”krångliga” köpare, ett lägre arvode för mäklaren, eller hur är det nu det brukar vara egentligen..?
Du missar det viktigaste det är mäklaren tjänar pengar på besiktningen. Sen lite mer om det blir med försäkring. Och ännu mer när köparen köper rättigheterna till kontraktet. Därefter så är det viktigt att säljaren väljer homestyling och städning samt flyttning. Allt till specialpris för säljaren.
köpare som hoppar av blir perfekt!
Nya köpare som köper det gamla besiktningsprotokollet. Med lite större avans till mäklaren
 
Nejdå, det missade jag inte..

Men min sarkasm kanske inte går fram särskilt bra såhär mitt i natten 🙃
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ett tak från 60talet har definitivt inte noll värde. Men man kan knappas bli förvånad om det behöver åtgärder. Om det inte dyker upp oväntade saker så motiverar inte ett gammalt tag något prisavdrag. Men här tycks ju taket vara i sämre skick är säljaren trott. Då är ett visst avdrag sannolikt rimligt.
Ett 60 år gammalt tak helt utan att underhåll är skött har ett värde extremt nära noll i vart fall. Den tekniska livslängden bör vara passerad för längesedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Angående besiktningsklausul eller ej. En ordentlig besiktning kostar lätt 30.000, varför skulle en köpare lägga de pengarna innan kontraktet är skrivet?

Precis som påpekats väljer säljaren helt fritt köparen, väljer öven köparen vem de vill försöka köpa av.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jacob Lund Jacob Lund skrev:
Besiktning innan så är korten på bordet och inga villkor behövs i kontraktet dvs köpt är köpt, slutade med sådana klausuler för länge sedan utan det som ska undersökas får undersökas innan kontrakt
Hur gör du det rent praktiskt? När uppmanar du köparen till besiktning?
Är det före budgivningen som vissa förespråkar? Jag ser framför mig 5 intressenter som samtliga måste hitta en besiktningsman och genomföra en besiktning innan budgivningen drar igång. Säljarna måste vara hemma från jobbet vid 5 tillfällen.

Såsom potentiell köpare hade jag bara struntat i det objektet och så hade det varit färre budgivare. Frågan är om inte det riskerar att säljaren får sämre betalt i slutändan.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
kisumisu
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju som du säger en ren förhandlingsfråga men kom inte överens om något att ni själva ska byta tak eller liknande utan enbart priset på fastigheten. Det kan bli hur invecklat och jobbigt som helst annars....
Håller absolut med!

Jag skulle en gång i tiden sälja lägenhet. Mäklare tyckte man skulle stajla och allt möjligt 🤦‍♀️
Andra mäklare ville ha lockpriser 🤔

Detta var i 08 området.
Var svårt hitta mäklare som ville göra som jag ville. Stajlade själv och är dock tacksam över den där pimpa upp grejen, kom till stor användning i Norrland 😂

Norrland var nämligen mäklare nummer 2. Körde värsta stajlingen själv 😂👌som ingen annan gör i normalfall! Bad tom mäklaren ta bilder på saker han tyckte var onödigt ta bild på, men som köparna från söderut hade gillat. Antar vissa är hemmablinda helt enkelt....en grej vägrade han dock ta foto och det var kylrummet i källaren (detta visade sig dock vara en väldigt positiv överraskning när köparna kom o titta på huset).

Normen i Norrland är att husen ser stökiga ut, har massa privata foton etc framme. Man tom prutar på priset!

Normen i 08 är att man anlitar stajligföretag, man anlitar besiktning (som i slutändan har inget ansvar ändå). Man har lockpriser och får ofta mer än utgångspriset men allt det här kostar då bla många mäklare har en procentuell arvode!! Stajlingföretag och besiktningar är heller inte gratis.

Jag skriver ner det här nu för att det är två helt skilda kulturer och 08 plus Norrlänningar förstår inte alltid vad som gäller i en försäljning eller köp för den delen!

Men börja inte för guds skull reparera dyra saker innan försäljning! Speciellt inte om det är något du behöver anlita någon annan för att fixa!

Ps. För att slippa trubbel med 10års ansvaret. Så ja den går också att förhandla bort likadant som med energibesiktning och annat trams!

Sen i slutändan är det ändå köparens ansvar läst många trådar här om dold fel och blev själv sur när jag köpte mitt hus o diskmaskinen var sönder hade tydligen varit mitt ansvar köra en maskin disk vid husvisningen 🤦‍♀️ säljaren hade gjort även "obligatoriska" energibesiktningen som jag aldrig ens fick ta del av.....var gjort dock! Men säljare vägrade ge mig uppgifterna och detsamma gällde företaget som hade gjort det!
Säljaren ville att jag skulle betala denna för henne och då sade jag att du får stoppa det där pappret "nånstans"...typiskt Norrland (man kränger saker som ska ingå i köp)....tacksam också att dom tog bort de gamla svettiga 80 talsgarderoberna (som jag redan vid visning tänkte riva bort), ville ju ha 5000kr för dessa...jag sade 0kr eller så får ni ta bort dessa. Dom hade sett mödan att ta bort dessa 😂

Ibland är det mer lönt utnyttja köparens marknad eller säljarens marknad. Dvs köra sitt eget race och göra nåt unikt.

Visst har jag köpt saker separat och sålt saker separat, bla ved det orkar man ju inte släpa med sig och är helt förståeligt att det ej ingår i köp. Sen fick jag köpa snöslunga, gräsklippare mm av en som skulle flytta till lägenhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.