0 sek varför skall ni gå med på det ?
Fråga om köparen vill ha huset eller inte. Finns fler köpare sådan som denna skall man passa sig för, går ni med på detta uppstår snart något annat som köparen vill byta och dela kostnad för.
 
  • Gilla
Stolpskott och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag är inte säker på att du förstår vad det innebär.
Om jag som köpare kan dra mig ur affären utan kostnader så är det definitivt ett förhandlingsläge. Jag säger bara att jag vill ha så här mycket avdrag annars blir det ingen affär.
Du som köpare har redan en kostnad. Du har köpt en besiktning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du som köpare har redan en kostnad. Du har köpt en besiktning.
Var det vad du menade när du sa att det inte finns något förhandlingsläge? När du investerat 8000 kr i en affär på flera miljoner känner du att det är för sent att backa?🤔
 
  • Gilla
Aiolish och 3 till
  • Laddar…
Jag hade erbjudit materialkostnaden, men inte arbetskostnaden. Då visar man att man är en juste person, men man gör det "snyggt" utan att de skall kunna tjäna på det. De kan sedan välja utförare själva.
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
L lillefar skrev:
Tack för alla input.
Det är ju såklart så att köparen kan välja att backa ur affären såklart, men det tror jag inte.
De har inte heller kommit med nått förslag om avdrag.
Jag ville bara ha en del input, och det har jag ju fått i massor.
Enklast blir nog att följa kontraktet, vill de dra sig ur så får vi starta om.
I min (lita naiva) värld så gör det inget om man bjuder till lite.
Vänd på det. En sådan köpare skulle ju kunna vara en som kommer komma med orimliga krav i all oändlighet och förväntar sig att du som säljare ska stå för dennes renoverignskostnader även för andra saker långt in i framtiden. Jag hade lätt dragit mig ur affären och väntat på någon köpare som förstår hur ett fastighetsköp går till. Lätt att säga såklart och jag fattar att marknaden inte är säljarens. Men fundera på det. Den här köparen har tydligt bekänt färg.
 
  • Gilla
Cox och 8 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vänd på det. En sådan köpare skulle ju kunna vara en som kommer komma med orimliga krav i all oändlighet och förväntar sig att du som säljare ska stå för dennes renoverignskostnader även för andra saker långt in i framtiden. Jag hade lätt dragit mig ur affären och väntat på någon köpare som förstår hur ett fastighetsköp går till. Lätt att säga såklart och jag fattar att marknaden inte är säljarens. Men fundera på det. Den här köparen har tydligt bekänt färg.
Köparen har ju faktiskt inte ställt ett enda krav hittills, och kanske inte ens gör det. Jag var kanske otydlig i trådstarten.
Jag vill bara vara ute i tid och fundera över hur man kan tänka om de vill göra prisavdrag.
Att köpare gör en egen besiktning och efter det har möjlighet att dra sig ur är ju inga konstigheter, det är väll det vanligaste?
Till sist hamnar vi i ett läge där se såklart kan välja att backa, sen får vi se om vi orkar starta om det hela och sluta med att de återigen är de enda köparna men lägger ett lägre bud, eller hur det blir.
Jag meddelar dom/mäklaren att vi inte går med på nått prisavdrag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De får göra som vanligt vid husköp. Lägga ett bud bara baserat på deras egna tankar om allt. Sen är det bara acceptera eller inte. Finns ingen anledning att börja dividera om vad vissa reparationer kostar och inte. Finns det bara ett bud så är det ju som det är, man riskerar som säljare att de seglar vidare till andra objekt.........Så man får väl väga saker och ting mot varann.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Jag vill bara vara ute i tid och fundera över hur man kan tänka om de vill göra prisavdrag.
Om det framkommit uppgifter som tyder på att förrådstaket är sämre än väntad så sänker det ju marknadsvärdet.

Men tänk på att taket redan kunde anses va uttjänt, så prisavdraget är ju inte "ett nytt tak" då det gamla taket redan tagits i beaktande vid första budet. Utan snarare en prissänkning för meket att behöva fixa det direkt.

Hur mycket du eventuellt ska sänka priset är ju en förhandlingsfråga.
 
Fulkemisten
L lillefar skrev:
Jag vill bara vara ute i tid och fundera över hur man kan tänka om de vill göra prisavdrag.
Vill de göra prisavdrag och börja dividera om småsaker skulle jag säga att rätt metod för att slippa krångel utan tvekan är att dra sig ur affären. Ett lägre bud är såklart en annan sak men det är det där med krav och villkor man ska passa sig för. För några år sedan var det ju t o m så att i storstadsregionerna så såldes ibland inte hus till den som ville göra en egen besiktning. Så är det såklart inte längre och ett annat läge. Särskilt om det bara finns en budgivare. Men i alla fall. Glöm inte att man faktiskt väljer själv vem man säljer till. Kan vara värt att tänka på. Generellt sett då alltså.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vänd på det. En sådan köpare skulle ju kunna vara en som kommer komma med orimliga krav i all oändlighet och förväntar sig att du som säljare ska stå för dennes renoverignskostnader även för andra saker långt in i framtiden. Jag hade lätt dragit mig ur affären och väntat på någon köpare som förstår hur ett fastighetsköp går till. Lätt att säga såklart och jag fattar att marknaden inte är säljarens. Men fundera på det. Den här köparen har tydligt bekänt färg.
Det kan ju även vara så att DU försöker göra dig till, och låtsas vara snäll och hjälpsam nu. Men i själva verket försöker du få TS att skänka huset till dig.
Nej, men det jag vill säga är så som du tänker kan man ju inte tänka om allt och alla. Givetvis ska man inte vara naiv, men det finns ju även gränser på hur misstänksam man får vara också.
 
L lillefar skrev:
Köparna vill byta tak på ett uthus efter sin besiktning. Vi är helt med på att det är en rimlig åtgärd och motsätter oss inte att de kommer vilja göra ett prisavdrag.
Huset är byggt nån gång på 60 talet och taket är aldrig bytt.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur vi ska räkna på prisavdraget.
Är det rimligt att vi går med på hela kostnaden för taket, eller ska vi tänka att det ändå är ett gammalt tak som det är tydligt att byte måste ske på snart.
Till syvende og sidst så är det såklart en förhandlingsfråga mellan oss, och vi vill såklart att alla ska vara nöjda.
Hej, detta beror mycket på hur säljprocessen sett ut. Om det varit en process med visning och budgivning (med flera budgivare) så tycker jag inte ni ska erbjuda någon prisreduktion. Detta då det låter som att man bör förvänta sig att takbyte behövs.

Om det endast är detta bud ni fått så kan jag förstå att köparen vill utnyttja sin förhandlingsposition. I sådant fall vill ni kanske ”stänga” affären genom att gå köparen till mötes. Jag skulle i sådant fall sänka priset med t ex 50% av vad takbygget skulle kosta… (beroende på hur mycket detta är i förhållande till hela affären) men villkora detta mot att de skriver på kontraktet snarast och utan övriga ändringar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Johnny2times skrev:
Hej, detta beror mycket på hur säljprocessen sett ut. Om det varit en process med visning och budgivning (med flera budgivare) så tycker jag inte ni ska erbjuda någon prisreduktion. Detta då det låter som att man bör förvänta sig att takbyte behövs.

Om det endast är detta bud ni fått så kan jag förstå att köparen vill utnyttja sin förhandlingsposition. I sådant fall vill ni kanske ”stänga” affären genom att gå köparen till mötes. Jag skulle i sådant fall sänka priset med t ex 50% av vad takbygget skulle kosta… (beroende på hur mycket detta är i förhållande till hela affären) men villkora detta mot att de skriver på kontraktet snarast och utan övriga ändringar.
Även om jag verkligen gillar människor som TS. Så finns det en viss risk att budgivningen inte blivit riktigt rätt. Om andra eventuella budgivare får reda på detta, så kan det bli sura miner. Viktigt är väl därför att göra upp med köparen att denna uppgörelse stannar mellar er. Det är inte något olagligt eller liknande, men det är ändå bäst att undvika eventuella diskussioner med andra budgivare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag säger så här!
Var huset varudeklarerad innan visningen (dvs att ev budgivare hade färdig besiktningsprotokoll innan de började titta runt på huset) så skall ju de vara medvetna om alla fel och brister som är ofta inräknade av mäklare. Och i sådant fall är det dumt att dra av på priset.

Var huset däremot obesiktigat när de kom på visningen, men sedan anlitade de egen besiktningsman som skulle tala om för de vilka brister som finns, så kan det vara tänkbart att dra av på priset enligt överenskommelse där alla känner sig nöjda.
 
Jag som mäklare hade tyckt att om man vet att taket är från 60-talet så har tekniska livslängden passerats för länge sedan dvs värdet är 0 och kan behöva bytas snart.

Detta kan inte komma som en nyhet för köparen jag tycker prisavdrag egentligen inte är rimligt men allt beror på hur angelägen man är att få ihop affären så kan man mötas på vägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Köparen har ju faktiskt inte ställt ett enda krav hittills, och kanske inte ens gör det. Jag var kanske otydlig i trådstarten.
Jag vill bara vara ute i tid och fundera över hur man kan tänka om de vill göra prisavdrag.
Att köpare gör en egen besiktning och efter det har möjlighet att dra sig ur är ju inga konstigheter, det är väll det vanligaste?
Till sist hamnar vi i ett läge där se såklart kan välja att backa, sen får vi se om vi orkar starta om det hela och sluta med att de återigen är de enda köparna men lägger ett lägre bud, eller hur det blir.
Jag meddelar dom/mäklaren att vi inte går med på nått prisavdrag.
Jag som jobbat som mäklare i 8 år stöter ofta på mäklare som lägger besiktningen på köparen efter köp, då får man ofta trassel med att köparna ska ha besiktningsvillkor vilket är ett öppet köp. De utnyttjar tillfällen att pruta mm då de vet att säljaren ofta inte vill starta om processen igen.

Besiktning innan så är korten på bordet och inga villkor behövs i kontraktet dvs köpt är köpt, slutade med sådana klausuler för länge sedan utan det som ska undersökas får undersökas innan kontrakt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.