Finns mycket roligare att bränna 20k på än ett 60 år gammalt tak som man inte ens är "sitt".

Vilka dårar är det som tar dit en besiktningsmann och börjar skriva in saker i kontraket för ett 60 år gammalt tak som ser dåligt ut egentligen?
 
  • Gilla
Dilato och 13 till
  • Laddar…
Hade du ljugit och sagt att "taket byttes 2005" men sen visat sig vara original så hade väl köparna haft ett rätt bra case.

Att du vill bidra till att byta ett 65 år gammalt tak är ju snällt men tror inte riktigt det hamnar under kategorin "göra rätt för sig".
 
  • Gilla
Marrado och 10 till
  • Laddar…
Det här kära bänner är det som kallas köparens marknad.

Vi kan kalla dem dårar osv… men om det fanns en annan köpare på objektet hade det väl varit sålt

On topic. Ge inget bud själv utan låt köparna komma mad sina tankar först.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 9 till
  • Laddar…
Känns som den här köparen kommer att höra av sig om minsta lilla fel han hittar i flera år framöver och kräva mer pengar. Jag skulle inte sälja huset till honom.
 
  • Gilla
Asta99 och 16 till
  • Laddar…
Ja, låter som en krånglig köpare. En normal person hade sett att taket inte är nytt och tar höjd i sitt bud för att behöva lösa det själv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 15 till
  • Laddar…
Det är en helt normal förhandlingsstrategi att man gör en besiktning och sen försöker få ned priset med hänvisning till kostnader för att åtgärda olika saker.

När du skriver att du vill göra rätt för dig förstår jag inte. Du är inte skyldig köparen något. Särskilt inte ett nytt tak....
 
  • Gilla
Asta99 och 23 till
  • Laddar…
Fanns det andra bud som skulle bli aktuella om takprutaren drar sig ur?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är en helt normal förhandlingsstrategi att man gör en besiktning och sen försöker få ned priset med hänvisning till kostnader för att åtgärda olika saker.
En besiktnings klausul ur säljarens synvinkel är ju främst för att köparen inte vill lägga pengar på en besiktning och sedan inte få möjligheten att köpa huset för budet man har lagt. Någon prutmån kan det knappast bli tal om, man kan ju alltid besikta innan man budar färdigt också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I allmänhet känns det som en väldigt underlig situation, då priset borde vara satt utifrån befintligt skick på allt på fastigheten. Det vill säga att om taket hade varit i toppskick så hade priset varit högre från början.

Men sen finns det ju väldigt många saker som kan påverka. Vilken prisnivå ligger fastigheten på? Hur pass lättsåld är fastigheten? Hur pass angelägen är säljaren att sälja? Hur pass angelägen är köparen att köpa? Och så vidare, och så vidare...

Så det är nog väldigt svårt för en utomstående att säga vad som är rätt. Själv hade jag ryckt på axlarna och sagt att överenskommet pris gäller, men då har jag fördelen att inte behöva sälja och bo i ett hus som vore väldigt lättsålt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
En besiktnings klausul ur säljarens synvinkel är ju främst för att köparen inte vill lägga pengar på en besiktning och sedan inte få möjligheten att köpa huset för budet man har lagt. Någon prutmån kan det knappast bli tal om, man kan ju alltid besikta innan man budar färdigt också.
Jodå så länge inte affären är klar kan man pruta. Ibland skriver man in olika förbehåll att köparen betalar en summa om den drar sig ur men står inget sånt kan ju köparen dra sig ur eller pruta hur den vill efter sin besiktning.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jodå så länge inte affären är klar kan man pruta. Ibland skriver man in olika förbehåll att köparen betalar en summa om den drar sig ur men står inget sånt kan ju köparen dra sig ur eller pruta hur den vill efter sin besiktning.
Men om man skrivit köpekontrakt och betalat handpenning så är ju affären klar. Har man en besiktningsklausul brukar det bara innebära att köparen kan backa ur köpet utan skadestånd. Det är ingen förhandlingsklausul.
Egentligen vinner ingen på en sådan klausul. Det är bättre att köparen uppfyller sin undersökningsplikt innan denne bjuder på objektet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marrado och 3 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Köparna vill byta tak på ett uthus efter sin besiktning. Vi är helt med på att det är en rimlig åtgärd och motsätter oss inte att de kommer vilja göra ett prisavdrag.
Huset är byggt nån gång på 60 talet och taket är aldrig bytt.
Jag skulle vilja ha hjälp med hur vi ska räkna på prisavdraget.
Är det rimligt att vi går med på hela kostnaden för taket, eller ska vi tänka att det ändå är ett gammalt tak som det är tydligt att byte måste ske på snart.
Till syvende og sidst så är det såklart en förhandlingsfråga mellan oss, och vi vill såklart att alla ska vara nöjda.
Jag hade först frågat mäklaren vad han eller hon skulle ha prissatt huset till med nytt tak på uthuset och agerat därefter.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Men om man skrivit köpekontrakt och betalat handpenning så är ju affären klar. Har man en besiktningsklausul brukar det bara innebära att köparen kan backa ur köpet utan skadestånd. Det är ingen förhandlingsklausul.
Egentligen vinner ingen på en sådan klausul. Det är bättre att köparen uppfyller sin undersökningsplikt innan denne bjuder på objektet.
Jag är inte säker på att du förstår vad det innebär.
Om jag som köpare kan dra mig ur affären utan kostnader så är det definitivt ett förhandlingsläge. Jag säger bara att jag vill ha så här mycket avdrag annars blir det ingen affär.
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
Ett tak från 60talet har definitivt inte noll värde. Men man kan knappas bli förvånad om det behöver åtgärder. Om det inte dyker upp oväntade saker så motiverar inte ett gammalt tag något prisavdrag. Men här tycks ju taket vara i sämre skick är säljaren trott. Då är ett visst avdrag sannolikt rimligt.
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Tack för alla input.
Det är ju såklart så att köparen kan välja att backa ur affären såklart, men det tror jag inte.
De har inte heller kommit med nått förslag om avdrag.
Jag ville bara ha en del input, och det har jag ju fått i massor.
Enklast blir nog att följa kontraktet, vill de dra sig ur så får vi starta om.
I min (lita naiva) värld så gör det inget om man bjuder till lite.
 
  • Gilla
Jumos och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.