52 058 läst · 445 svar
52k läst
445 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Vi betalade just 11900 för att dra in fiber flera år efter alla andra i området. Då ingick grävning på tomten av dom oxå (ca 9-10meter). Dom var desperata nog att bjuda på ett halvårs internet oxå.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Hör av dig till dom har fibernätet via nya huset och kolla vad det kostar att ansluta?
Jag tycker det är förjäkligt hur dessa tjänster får hanteras. Man blir ju lite livegen av detta.J Jernhand skrev:
El och tidigare "telefon" var ju vad jag förstår reglerat, de kunde inte prissätta hur de ville... Men fiber tror jag är vilda western. Det är jäkligt trist att inte PTS reglerat detta.
Lite som att låta ett företag bygga vägen framför villan och sen ha en valfri hyra på att få köra på vägen. Plötsligt får man betala 10.000 i månaden för att kunna komma hem,
Jag kan hålla med som någon skrev att bara för villan är dyr ska inte anslutningen av fiber bli dyr. Men...Stickan56 skrev:
Jag installerade fiber 2001 när jag bodde i Sollentuna och fiber tillför ett värde på fastigheten vilket inte mobilt bredband inte gör. Kostnaden är ju småpengar i förhållande till vad en villa i Sollentuna kostar.
Sollentuna Energi är bra att göra med.
Vad kostar det? (SEOM)
Kostnaden att ansluta din fastighet till stadsnätet är 24 900 kronor inklusive moms. I det priset ingår projektering, material, installation av fiber, montering och driftsättning av mediaomvandlare. Det enda du behöver göra själv är att gräva på din egen tomt.
Stickan
SEOM ÄR vettiga av vad jag upplevt. Inte billiga. Men heller inte dyra. Det är ett rimligt pris. Jag tror jag betalade ca 20.000 för 10 år sen. Eller om det var 16 och de skulle höja till 20....
Men, om det inte funkar med 5g så är inte 25 omöjligt kan jag tycka.
Fick fiber 2018 hade Telia 1 år, sen kom Bahnhof fick 1000/1000 för 299kr månad, haft i 4 år nu. Snart dags och förhandla igen.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Fiber installerades våren 2022 och jag bytte ut coax (Bahnhof) 50/10 mot fiber när hyresvärden lät installera det. Valde att hoppa på Telias Black Friday-erbjudande 2022, TV+ 500/500 för 299 kr. Från Black friday 2023-2024 hade jag Telenor 500/500 mbps för 349 kr.K karlmb skrev:
Men tror att det var runt 399 kr för 100/100 då ordinarie pris. Svindyrt då och ännu dyrare nu.
Så med kampanjer kan jag få 399 kr 250/250 Mbps (Telenor, som jag redan haft) eller typ Allente 100/100 Mbps, men ordinarie priser är nästan det dubbla som sagt var.
Nu gick jag alltså ned 100 kr från tidigare rabattpriset till 245 kr per månad, och jag som inte spelar behöver egentligen inte mer.
Valde att brygga 4g-routern till min gamla Wifi5-router från Asus, så kanske till och med kan få ännu högre hastighet, men detta är mätt med kabel från routern. Sen tror ju alla att jag sitter i Stockholm, på fel sida landet.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp starlink funkar superbra, vi har det i båten.nikasp skrev:
Bor du i hyreshus så föreslå för hyresvärden att han skaffar gemensamt bredband till samtliga i huset.J Jernhand skrev:Fiber installerades våren 2022 och jag bytte ut coax (Bahnhof) 50/10 mot fiber när hyresvärden lät installera det. Valde att hoppa på Telias Black Friday-erbjudande 2022, TV+ 500/500 för 299 kr. Från Black friday 2023-2024 hade jag Telenor 500/500 mbps för 349 kr.
Men tror att det var runt 399 kr för 100/100 då ordinarie pris. Svindyrt då och ännu dyrare nu.
Så med kampanjer kan jag få 399 kr 250/250 Mbps (Telenor, som jag redan haft) eller typ Allente 100/100 Mbps, men ordinarie priser är nästan det dubbla som sagt var.
Nu gick jag alltså ned 100 kr från tidigare rabattpriset till 245 kr per månad, och jag som inte spelar behöver egentligen inte mer.
Valde att brygga 4g-routern till min gamla Wifi5-router från Asus, så kanske till och med kan få ännu högre hastighet, men detta är mätt med kabel från routern. Sen tror ju alla att jag sitter i Stockholm, på fel sida landet.
[bild]
[bild]
Gjort det för BRF och 1000/1000 kostar 80kr/mån
Det kostar inte en operatör en krona mer i genomsnitt att ha 1000/1000 istället för 100/100 idag.J JohanLun skrev:Det vore nog bra att fler gjorde detta, min upplevelse är att fibern är generellt överprissatt.
Antingen har man missbedömt vad det kostar att driva fiber och det är korrekt att den ska vara så dyr, eller är det just faktumet att man låser in kunden och egentligen kan höja hur mycket som helst.
Förstår faktiskt inte varför det ska vara så dyrt. Jag har 100/100 och skulle gärna haft mer, men det kostar betydligt mera, för mig skulle det bara nyttjas som korta burstar några minuter om dagen när jag laddar ned en stor fil så troligen kostar det knappt nåt för operatören, ja, kanske en initial uppdatering av nån hårdvara, men jag antar att de ändå har uppdaterat båda ändar så det klarar 1000.
Vi bor i Åkersberga och har därmed inte lyxen med 5G, utan har istället allt på en 4G router med bredband från Tre. Betalar 199,5 kr/mån. Vi har aldrig haft problem med det, larmet är på wifit, jobbar hemifrån, gamear och streamar utan buffrande.nikasp skrev:
Du behöver inte fiber.
Jag drog dock in det ändå för 14K för att slippa göra det sen OM jag, trots fem år med mobilt bredband, skulle ångra mig.
Jo det märks när det laggar pga kass uppkoppling och man behöver inte varaT tripptrapp skrev:
särskilt hög nivå för att störa sig på det, snarare tvärtom
När ni har 2st 4K -streamar igång samtidigt så blir det nåt annat. Inte idag kanske, men din investering i fiber var vettig.Empeluran skrev:
Vi bor i Åkersberga och har därmed inte lyxen med 5G, utan har istället allt på en 4G router med bredband från Tre. Betalar 199,5 kr/mån. Vi har aldrig haft problem med det, larmet är på wifit, jobbar hemifrån, gamear och streamar utan buffrande.
Du behöver inte fiber.
Jag drog dock in det ändå för 14K för att slippa göra det sen OM jag, trots fem år med mobilt bredband, skulle ångra mig.
Kolla Starlink? Verkar ge +100 mbps till rimliga pengar.nikasp skrev:
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G