52 115 läst · 445 svar
52k läst
445 svar
Köpa villa i Sollentuna utan fiber - går det att leva med 5G år 2025?
Jag tror du minns fel, läste på. 110bps full duplex kom på slutet av 50 talet, sedan kom 300 bauds modem (full duplex) på 60 talet. Första modemet för under 100 dollar var 300/300 för vic20.T tripptrapp skrev:
Det kan såklart funnits något 300/75 modem som inte jag hittar information om men i så fall har utvecklingen gått bakåt någon gång. Akutsiska modem användes där man inte fick koppla in utrustning som inte var godkända. (kanske annars också, men vad vet jag). Hursomhelst kul.
Jag köpte ett hus utan fiber. Det var draget till tomtgräns men inte in till själva huset. Grannarna på den tiden betalade ca 7-10k. Levde på obegränsat surf DOCK 4G då 5G inte fanns med i mitt område från 3 med simkort. Betalade 299kr i månaden. Kunde INTE jobba hemifrån med det nätet och systemen inte klarade av att startas. Det kunde lagga om vi var flera som skulle vara uppkopplade. Beställde slutligen fiber. Och det kostade 18k hela kalaset. SÅ VÄRT DET!nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Innan vi fick fiber körde vi mobilt 4g. Monterade även upp en mobilantenn på taket för maximal stabiltet. Låg och pendlade 40-60 nedströms och 10-20 upp. Men ytterst ovanligt att signalen försvann för oss. Och utrustningskvalite ska man inte tulla på.Ludde Jakobsson skrev:
Precis sådära var det för oss också då arbetet skulle kosta. Dom gick runt och frågade grannarna om vem som skulle ha. Minimum skulle då vara 20 hushåll för att arbetet skulle dra igång. Jag hade ett 4G nät med simkort under tiden i ett par år tills arbetet var helt ärdigställt 🙂 18k kostade det. Från att dra in fibern i från tomtgräns som redan fanns in till huset.H Hans Petersson1 skrev:
Vi köpte hus i Gustavsberg på Värmdö för några år sedan. Grannen har fiber men offerten för att dra in från gatan till oss skulle kosta 65k. Kör 5G och mesh vilket funkar förvånansvärt bra med en snitthastighet om 100-300Mbit/s vilket är gott nog för hemmajobb och tre barn framför Greta Gris i tid och otid. Kolla om du kan låna nåt modem av någon och testa?
Funkar hur bra som helst 👍K Kaninjan skrev:Spela funkar dåligt pga hög latency. Det finns bra och snabba 5g-routers men för mig känns det som en nödlösning. Anslutning kan ibland bli vettigare i pris när dom kör en drive, men man får väl räkna med 25 000ish.
Telia har obegränsad 5g, vi kör det på landet. Tror första abonnemanget ligger på 5-600 i månaden så det är ju inte gratis. Men behöver man fler abonnemang i familjen blir priset bättre.
Kört 5g i utkant av tätort rätt länge. Märker bara sämre uppkoppling när det blåser storm, annars sak samma. Fiber är överskattat och har väldigt lång återbetalningstid för mervärdet man får de få dagar om året, för mig personligen dvs.
Edit: Jobbar som ingenjör med tunga cad modeller dagligen. Men du bör prova för att veta.
Edit: Jobbar som ingenjör med tunga cad modeller dagligen. Men du bör prova för att veta.
Det var akustiskt. Senare uppgraderades det till ett 1200 utan gummimuffar, också det hyrt från Televerket. Efter det blev det egenköpta modem då priserna kommit ner. Försöker komma ihåg vilket det första privata var, utan framgång just nu.T tripptrapp skrev:
Jag brukar inte komma ihåg fel men eftersom jag inte har kvar det längre kan jag inte ta gift på att det var 300/75, men det är precis så jag minns det.
Väldigt slött men riktigt coolt då jag fick kontakt med en hel del folk i USA som jag sedan bytte 5 1/4 floppies med till Apple ][:an (via brev då). Fick tag på bl a riktigt coola Karateka den vägen och många, många andra saker. Minns att jag crackade spel också till en grupp, bl a Computer Napoleonics från SSI (runt 1980). Rätt kul att söka igenom disketternas nibbles som Apple körde på sin DOS och hitta var kopieringsspärrarna fanns.
Har gjort typ 5 installationer av Starlink nu. Visst start kostnaden är relativt hög den med 5-10k beroende på antenn mm.nikasp skrev:
Kollar på en villa nära oss som såklart saknar fiber. Har det både i nuvarande villa och torpet och det fungerar jättebra.
Blir förmodligen jättedyrt att dra in i efterhand så frågan är om man 2025 kan vara två personer som jobbar mycket hemifrån samt två barn som streamar film och spelar en del över 5G?
Finns 5G med på riktigt obegränsad mängd data? Är det stabilt och att lita på, viktigt med tanke på våra jobb. Hur mycket betalar ni per månad?
Men riktigt snabbt och bra. Helt okej svarstider som tom funkar att spela på. Är väl möjligen upphastigheten man kanske kunde önska högre ibland. Just nu ca 30Mbit (duger lång väg för flera teams användare) men 189-300Mbit ner.
Samt fördelen att ska man flytta kan man ta det med sig.
Samt ungefär samma kostnad som iaf Telia tar hos mig för fiber. Ca 649:-/mån för påtvingat 300/300.
För 3 år sen efter anslöt jag den -50 tals villa vi köpt i Närke. Efter massa prutande landade det till slut på 21800:- om jag band mig till Telia 2 år.
Fördelen jag ser med Starlink är att det är inte översålt på samma sätt som 4/5G och går inte på knä klockan 18-21 som många mobilnät gör.
För oss har det funkat finfint, två som jobbar hemma ibland och två ungar som tiktockar, jutubar, netflixar och hålls. 😀nikasp skrev:
Och då bor vi ändå i skogen med lite taskig täckning.
Ungarna har fri surf på mobilerna och jag och frugan jobbar på wifit, Teamsmöten och liknande, så inget avancerat.
Två saker behöver man göra för att det skall flyta smärtfritt
#1 Telias wifi router låter man ligga kvar i kartongen som man sedan stoppar långt, långt in i garderoben.
Istället köper man något lite bättre för en eller ett par lusentappar.
#2 I nödfall, som t.ex häromdagen när telias nät kraschade så kan det vara bra om inte du och/eller din sambo har samma operatör på mobilen som på wifit. Då kan man låta mobilen vara vara hotspot en stund medans wifit är nere.
Körde precis Bredbandskollen. 20 Ned, 9 Upp... Så inget för gäjmers 😀
Givet du ska dra in fiber. Jag betalade i runda slängar samma nyligen.nikasp skrev:
Du hyr bara en minigrävare alt en bandsåg om det går att få tag på över helgen så fixar du med lätthet att gräva upp till huset. Några tusenlappar till men jämfört med att slava med en spade i hundra timmar...
Så är det, men frågan är när det blir ett problem. Har inte märkt något under alla år, 4G eller 5G, och folket och grannarna har inte blivit färre, snarare tvärtom här. Folkökningen i mitt grannskap ökar konstant.. på gott och ont 😊K Kaninjan skrev:
Olika vilka som gör det vi betalade 25000 sep 2022 då tog dom grävmaskin till tomten grävde sedan inne för hand på tomten allt klart (så mitt råd ring och kolla vad dom ska ha)J Josth skrev:
Populärt i forumet
-
Ersättning för avgrävd fiber?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur kan jag reparera trasigt bredbandsuttag.
Splitta inkommande fiber brf
Varför fungerar inte keystone insatserna?
12V till 220 !!!
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G