Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas

• Gilla
Hjllljjhgghklö och 1 till
  • Laddar…
Gör en till värdering och ta snittpriset av båda, men kom överens om detta först. Ta även in en besiktningsman så ni garderar er för att slippa några stora överraskningar. Glöm inte att kolla med din bank så dom är OK med att ni gör upp affären privat och att dom godkänner en mäklarvärdering som underlag för köpeskillingen ( om du ska ta lån ).

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Varför inte börja med att prata med din bror om saken?

• Gilla
sy97jgu och 3 till
  • Laddar…
B
T Taxture skrev:
Varför inte börja med att prata med din bror om saken?
Jag tolkar det som att brodern är med på det hela men att de inte sa till den som värderade att TS har för avsikt att köpa och att den mäklaren satte en hög värdering i hopp om att få uppdraget.

B breakman skrev:
Jag tolkar det som att brodern är med på det hela men att de inte sa till den som värderade att TS har för avsikt att köpa och att den mäklaren satte en hög värdering i hopp om att få uppdraget.
Brodern är nog införstådd gällande försäljning men inte i att bli utlöst......

Få uppdraget? Betalade ni inte för värderingen, eller slösade ni bara någons tid? Ta dit en riktig värderingsman istället, så landar det nog mest rätt.

• Gilla
ARJU och 4 till
  • Laddar…
Hej,

Jodå vi har diskuterat det, han kan tänka sig att jag köper ut han, men frågan är angående värderingen.
Tror ni det spelar någon roll för värderingen om man säger att man skall köpa ut sin bror till mäklaren?

I första värderingen så nämnde vi aldrig något om detta.
När jag nu ringde en till mäklare för att få till en till andra värdering, så tänkte att jag nämner det från början,
och då skulle det kosta 2000kr + moms för värderingen.

Jag vill ha ett så korrekt värdering som möjligt , inget pris som mäklaren bara sätter för att få försäljningen.

Radhuset är mitt barndomshem byggt 79, så känner väl till att vad som behövs göras på det.
byta av tak, även takkupor , byta fönster , renovering av kök.

jag bor i dag i hyresrätt, men äger 50% av fastigheten så antar jag att jag inte behöver någon kontantinsats ? , har dock ett litet kapital sparat.

Tack på förhand

• Gilla
Tony 789
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Få uppdraget? Betalade ni inte för värderingen, eller slösade ni bara någons tid? Ta dit en riktig värderingsman istället, så landar det nog mest rätt.
Var en auktoriserad mäklare från erkänd mäklarfirma, där de erbjöd fri värdering, vilket är vanligt, inget konstigt med det?

Sen är det ju inte säkert att jag kommer köpa ut min bror o då måste vi ändå får det värderat.

Karlia
Kan du och din bror komma överens om ett pris? Eller vill han ha marknadsvärde? Enklast är att prata med honom.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Känner man till huset så låter det som en besiktning är onödig.
Er bank kan nog säkert bistå med hjälp för kontraktsskrivningen.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Jodå vi har diskuterat det, han kan tänka sig att jag köper ut han, men frågan är angående värderingen.
Tror ni det spelar någon roll för värderingen om man säger att man skall köpa ut sin bror till mäklaren?

I första värderingen så nämnde vi aldrig något om detta.
När jag nu ringde en till mäklare för att få till en till andra värdering, så tänkte att jag nämner det från början,
och då skulle det kosta 2000kr + moms för värderingen.

Jag vill ha ett så korrekt värdering som möjligt , inget pris som mäklaren bara sätter för att få försäljningen.

Radhuset är mitt barndomshem byggt 79, så känner väl till att vad som behövs göras på det.
byta av tak, även takkupor , byta fönster , renovering av kök.

jag bor i dag i hyresrätt, men äger 50% av fastigheten så antar jag att jag inte behöver någon kontantinsats ? , har dock ett litet kapital sparat.

Tack på förhand
DU har redan en kontantinsats på 50% :=)

• Gilla
Oskaj
  • Laddar…
Hej,

Tack för era svar, helt ny på detta därav kanske det kommer lite dumma frågor.

Förstår din tanke, drar mig lite för det då vi inte har jättenära relation, antar att han vill ha marknadsvärde.
Då han föreslog att vi skulle ta två värderingar o ta ett snitt av dessa.

Men funderar på ge han ett bud på 1,5-1,6 ,miljoner då han verkar ha bråttom att sälja huset.
Sen är det ju besiktning mm antar man vill göra det även om köper inom familjen.

Hade varit en dröm o ta över mitt barndoms hem o äga något själv, men orolig över alla dolda fel o eventuella kostnader, renovering kan man ju ta efterhand tänkte jag.

• Gilla
Mamma4
  • Laddar…
Det låter som du vill betala halva marknadsvärdet så ingen blir missnöjd. Det är dock väldigt svårt att veta värdet utan att faktsikt sälja om inga precis liknande sålts nära ert. Brorsan kan alltid undra om du inte betalade för lite och du det motsatta.

Om inte huset har sentimentala värden för dig så är nog syskonfriden bäst bekänt av att ni säljer detta och du sen köper ett annat. Du bör kunna komma undan revinsten men kolla det så inte det kommer som en otrevlig överaskning.

• Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Skippa gratisvärderingarna och betala för en riktig värdering. Ska du ta lån så kommer förmodligen banken vilja se en sådan i alla fall. (Med vissa undantag, t.ex. tror jag Swedbank accepterar en gratisvärdering om den är gjord av deras mäklare.)

• Gilla
Zekesson och 1 till
  • Laddar…
Kanske har sålts andra hus i området. Bör gå att få en pris uppskattning på dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.