N NoiseMaker skrev:
Besiktning av ett hus du redan äger hälften av och känner historiken, känns väldigt bortkastat. Skulke jag och min bror äga något tillsammans skulle vi kolla booli och Hemnet på liknande f fastigheter och sedan bestämma något själva. Skulke nog inte vara så nära marknadsvärde. Men det beror ju på vilken relation man har...
Håller med angende besiktningen. Eftersom det är ert barndomshem borde ni känna till eventuella fel anser jag. Fråga farsgubben om han lever. Din bror har väl ingen anledning att lura på dig ett ruckel, det är ju du som vill köpa ut han och den aktive i ärendet.
Ta så många värderingar ni kan få, strunta i de som skiljer sig mest( högt/ lågt) och utgå från ett snitt av övriga. Titta oxå på Booli, vilket föreslagits tidigare, vad liknande fastigheter kostat så har ni en hyfsad verklighetsförankring. Kontrakt på Hemverket eller fråga banken
 
L Lasse Holmström skrev:
Självklart, genom ett vederlag som väsentligt understiger värdet,
Då blir det risk att det betraktat som köp
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas

Hej Niklas,

Jag har varit med om detta vid två tillfällen. Båda gångerna handlade det om att lösa ut syskon och ta över föräldrahem (jag och min syster, min man och hans bror).

Båda gångerna har det fungerat bra, utan krångel.

Rek. att anlita en jurist för formaliteterna. Liten kostnad i sammanhanget.

Vad det gäller priset: kom ihåg att ni själva bestämmer! Om ni bestämmer ett högt pris - mycket går bort i skatt.

Lycka till!

Mvh, Erika
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Skriv ett gåvobrev. Registrera hos skatteverket och Lantmäteriet. Ca 850:-
Behöver ni verkligen kontrakt och jurist för att överföra ägandet inom familjen ?
Gåva med vederlag menar du? Kan bli juridisk riktigt komplicerat. Inget man gör själv.
 
  • Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
L Leifur skrev:
Det verkar som att en fastighet i vissa fall kan överlåtas som gåva även om givaren får ersättning. Upp till fastighetens taxeringsvärde (eller marknadsvärde om det understiger taxeringsvärde) kan ges som ersättning, dvs i detta fall halva taxeringsvärdet.

Källa: [länk]
Ser ingen vinst för TS med det upplägget. Vad skulle fördelen vara?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ser ingen vinst för TS med det upplägget. Vad skulle fördelen vara?
Att man skjuter upp vinstskatten så broder 1 som vill ha huset kan ge broder 2 några hundra tusen mindre mot att broder 1 när han i framtiden säljer huset får betala full vinstskatt på värdeökningen från 70-talet. Väldigt vanligt tillvägagångssätt.
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas
Hej Niklas,

Det viktiga när du ska ta en mäklarvärdering är att inte göra gratisvärderingarna. Utan det är värderingen som ni hade tagit med er till banken. För när dom kommer med gratisvärderingarna så är det en säljpitch, De säger vad ni vill höra.
 
daddydj daddydj skrev:
Att man skjuter upp vinstskatten så broder 1 som vill ha huset kan ge broder 2 några hundra tusen mindre mot att broder 1 när han i framtiden säljer huset får betala full vinstskatt på värdeökningen från 70-talet. Väldigt vanligt tillvägagångssätt.
Om broder 1 betalar marknadsvärde minus vinstskatt på 22 % så blir vederlaget till broder 2 högre än taxeringsvärdet och myndigheten kommer att betrakta detta som ett köp och vinstskatt drabbar broder 2. Broder 2 får för lite betalt och broder 1 får för lågt ingångsvärde
 
J
Peter2400 Peter2400 skrev:
Brodern som säljer sin del av fastigheten är skattskyldig för vinsten han gör.
Så det behöver TS inte ta hänsyn till.
Ah, suveränt, då är jag med!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om broder 1 betalar marknadsvärde minus vinstskatt på 22 % så blir vederlaget till broder 2 högre än taxeringsvärdet och myndigheten kommer att betrakta detta som ett köp och vinstskatt drabbar broder 2. Broder 2 får för lite betalt och broder 1 får för lågt ingångsvärde
D Dr Jumping Jack skrev:
Om broder 1 betalar marknadsvärde minus vinstskatt på 22 % så blir vederlaget till broder 2 högre än taxeringsvärdet och myndigheten kommer att betrakta detta som ett köp och vinstskatt drabbar broder 2. Broder 2 får för lite betalt och broder 1 får för lågt ingångsvärde
Det kan vara bra att ha som ett alternativ. Är relationen god mellan bröderna är det värt att räkna på hur mycket broder 2 får med den lösningen. Kanske är han nöjd och glad med smidig affär.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Då blir det risk att det betraktat som köp
Nej, varför tror du det?

huvudsaklighetsprincipen gäller, och självklart är brodern som avyttrar beredd att avstå del som avser mäklare e d,

Tips; ställ frågan per email till Skatteverket, svaret gäller, vilket jag använde vid förvärvet
 
Redigerat:
Om ni kör på gåva så är det taxeringsvärdet föregående år som gäller för att avgöra om det är ett köp eller gåva. Taxeringsvärdet höjs var tredje år, senast i somras så vänta i så fall till 1 januari så kan du ge din bror ett högre vederlag utan att vinstskatten kickar in.
 
L Lasse Holmström skrev:
Nej, varför tror du det?

huvudsaklighetsprincipen gäller, och självklart är brodern som avyttrar beredd att avstå del som avser mäklare e d,

Tips; ställ frågan per email till Skatteverket, svaret gäller, vilket jag använde vid förvärvet
Skatteverket:
”Inkomstskattemässigt anses en fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger både överlåtelseårets taxeringsvärde och marknadsvärde”
Skall det funka måste nog brodern överlåta till underpris.
 
Enkelt att räkna på. Ganska ofta går ekvationen ihop då man kan räkna bort vinstskatten, mäklaravgiften osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.