D Dr Jumping Jack skrev:
Skatteverket:
”Inkomstskattemässigt anses en fastighet överlåten genom gåva om ersättningen understiger både överlåtelseårets taxeringsvärde och marknadsvärde”
Skall det funka måste nog brodern överlåta till underpris.
Hur tänker du då?
Taxeringsvärde 75% av marknadsvärdet, mäklare 1 procentenhet ytterligare, båda nöjda och inget underpris
 
L Lasse Holmström skrev:
Hur tänker du då?
Taxeringsvärde 75% av marknadsvärdet, mäklare 1 procentenhet ytterligare, båda nöjda och inget underpris
Förutom att taxeringsvärdet ligger på 55% i snitt i Sverige just nu.
Då blir det lätt ett underpris.
 
L Lasse Holmström skrev:
Hur tänker du då?
Taxeringsvärde 75% av marknadsvärdet, mäklare 1 procentenhet ytterligare, båda nöjda och inget underpris
Ofta ligger det verkliga marknadsvärdet betydligt över det skatteverket har beräknat. Dagens taxeringsvärde är från 2018 är beräknat p 2016 marknadsvärde. Sedan dess har vi haft en mycket hög prisökning på hus. Kanske kan det funka om man väntar in 2021 års taxering. Den lär bli hög. Sen kommer väl ny fastighetsskatt
 
Kanske lite väl mycket prestige och för lite lösning, ge brodern en bil i julklapp
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Tack för era svar, helt ny på detta därav kanske det kommer lite dumma frågor.

Förstår din tanke, drar mig lite för det då vi inte har jättenära relation, antar att han vill ha marknadsvärde.
Då han föreslog att vi skulle ta två värderingar o ta ett snitt av dessa.

Men funderar på ge han ett bud på 1,5-1,6 ,miljoner då han verkar ha bråttom att sälja huset.
Sen är det ju besiktning mm antar man vill göra det även om köper inom familjen.

Hade varit en dröm o ta över mitt barndoms hem o äga något själv, men orolig över alla dolda fel o eventuella kostnader, renovering kan man ju ta efterhand tänkte jag.
Hej! Du skriver att Tak, takkupor, fönsterbyte, renovering av kök och eventuellt dolda fel kan det finnas behov av att åtgärda. Detta skall med viss % avräknas från priset och detta med skatter som du får tips om här i tråden, som belastar när du sen kanske säljer. Jag hoppas du köper ditt barndoms hem men för rätt pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.