Niklas_R Niklas_R skrev:
Var en auktoriserad mäklare från erkänd mäklarfirma, där de erbjöd fri värdering, vilket är vanligt, inget konstigt med det?

Sen är det ju inte säkert att jag kommer köpa ut min bror o då måste vi ändå får det värderat.

Inget konstigt. Mäklaren jag köpte av i somras mejlade och erbjöd fri värdering för en månad sen. Han borde vara väl medveten om att vi inte ska sälja nu.
Det handlar nog mest om goodwilltjänst så att du nämner firman för vänner som ska sälja
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Var en auktoriserad mäklare från erkänd mäklarfirma, där de erbjöd fri värdering, vilket är vanligt, inget konstigt med det?

Sen är det ju inte säkert att jag kommer köpa ut min bror o då måste vi ändå får det värderat.
Förklara för mäklaren vad som gäller att du ska köpa ut din bror och försök sedan att komma överens med din bror, surt om det kommer något skit efteråt. En annan variant är ju att lägga ut den för försäljning och se vad ni får för pris.

Vad jag förstår så har nu fått huset så det är ju win win hue det än går. Du kommer antagligen att få en lägre boendekostnad.
 
A
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas
Ta dit en värderingman, inte en mäklare. Prata med banken om den saken. De ska värdera för er orsak inte för att sälja.
 
  • Gilla
gljf
  • Laddar…
Eskes Eskes skrev:
Ni kan göra en ful sak. Lägga ut det förs försäljning via hemverket (Kostar ej så mycket).

När ni sedan fått bud så erbjuder du dig att köpa för 10 000 över högsta budet mot att ni inte tar in fler bud.
den som tror sig vunnit budgivningen kommer bli sur, men ni har en garanterad värdering som både din bror och bank bör vara nöjd med.

Som sagt lite fult, men inte helt ovanligt i sådan situationer.
Är väl till och med mycket fult. De som har åkt 10+ mil för att komma på visning borde vars ganska förbannade.
 
  • Gilla
Husgubbe och 7 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Är väl till och med mycket fult. De som har åkt 10+ mil för att komma på visning borde vars ganska förbannade.
Ja, men tyvärr inte ovanligt. Och vill man undvika konflikt är det ibland enda setet. Annars får den som vill köpa buda, medveten om att han har halva summan redan och se om det i slutändan är värt det. Men inte roligt för andra. Tror grannen gjorde så när de sålde/köpte.
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas
Är det en mäklare som gett ett uppskattat värde för att sälja eller är det en fastighetsvärdering? Normalt när man gör en fastighetsvärdering så brukar den ligga lägre än ett försäljningspris.
Är ni båda överens om värderingen så kan du kontakta din bank som då ev godkänner summan och ev. belviljar lån.
Det blir lite annorlunda med lagfart eftersom du redan äger halva fastigheten som då blir på den summa du betalar till din bror.
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas
Använd en oberoende värderingsman istället för mäklare.
 
  • Gilla
gljf
  • Laddar…
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.

Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.

Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?

Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?

Tack på förhand
Niklas
Som andra påpekat, ta dit en värderingsman och säg att ni vill ha en värdering. Upplys om bakgrunden säg att ni vill ha en så rättvisande värdering som det går att få.

Hus som är arvegods säljs oftast med friskrivningsklausul och det kanske är något ni skulle haft om ni sålt huset till 3:e part. Kanske det är något som ni vill väga in i värderingen, så prata med värderingsmannen om hur detta påverkar priset.

Låt besiktiga huset så att ni får koll på skicket och kan väga in det i värderingen.

Ni bör ta hjälp av en mäklare för genomförandet av själva affären eftersom många banker numera kräver det (dvs om du behöver låna pengar till affären).
 
Redigerat:
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
Sälj på hemnet så får du köpa till marknadspris. Inga oklarheter.
 
Gör en till värdering, säg till mäklaren vad ni tänker göra. Och ta sedan ett snitt på de två olika buden och kom överens om ett pris.

vad gäller avtal så kan ni gå direkt till en mäklare som löser den biten. De brukar ta runt 5000 kr för att upprätta de rätta papperna, lagfart o.s.v. så att allt blir rätt.

vet du vad du köper så behöver du ju inte besiktiga. Men är du osäker på om det föreligger något annat fel än de du känner till, som att det är dags att byta tak, och kanske renovera badrum och sånt, så visst. Förslagsvis delar ni på kostnad för värdering och besiktning, och kommer sen överens om ett pris, så blir det inga konflikter.
 
Jag var med om samma sak - jag kom med ett bud , men ingen accept.
Syskon ville ha marknadens pris så vi - de valde mäklare - som gjorde sitt jobb. När buden tystnat - köpte jag för detta pris.
Tråkigt agerande men ok jag har inte gjort annat än rätt. Priset blev dessutom som mitt bud dvs syskon fick egentligen mindre.
Ett alternativ såklart som ni oxå kan göra.
Fråga din bror vad han accepterar?
Eller som ni redan är inne på värdera. En mäklare kan ju få betalt för värderingen så kommer ingen effekt att han sockrar priset för att då uppdraget. Ett par ger ju ett säkrare pris.
Lycka till - håller tummarna att ni kommer överrens
 
Skriv ett gåvobrev. Registrera hos skatteverket och Lantmäteriet. Ca 850:-
Behöver ni verkligen kontrakt och jurist för att överföra ägandet inom familjen ?
 
  • Arg
Kane
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Skriv ett gåvobrev. Registrera hos skatteverket och Lantmäteriet. Ca 850:-
Behöver ni verkligen kontrakt och jurist för att överföra ägandet inom familjen ?
Gåvobrev? Ska inte brodern ha något betalt?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Att göra en värdering med en oberoende värderingsman har ju många redan påpekat.

Men jag skulle påstå att en riktig överlåtelsebesiktning med besiktningsman nog hade varit bra för er båda. Ni har förvisso bott i huset osv men att få svart på vitt brister och underhållsbehov är guld värt för dig. Det gör att du köper något du vet vad det är på ett bättre sätt. Din bror kan då också känna att alla kort ligger på bordet så det finns inget som kan komma spökande senare. Du kan ju dessutom locka med att du vill kunna friskriva honom från dolda fel vilket bör vara mycket värt för er framtida relation. En annan sak är att jag vid ett tillfälle besiktigat ett hus och därefter insett att det inte längre var något jag ville ha - det kan dyka upp saker man inte hade en aning om.

Är ni bara överens om ett pris och villkor anser jag att det är överflödigt med att betala någon för att upprätta handlingarna. Det har du någon i vänkretsen som köpt eller sålt som kan ge dig en kopia så du ser vad som skall finnas i ett köpekontrakt. Skulle ni däremot vilja runda lite skatt kan det kanske vara värt att betala lite.

Lycka till.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Få uppdraget? Betalade ni inte för värderingen, eller slösade ni bara någons tid? Ta dit en riktig värderingsman istället, så landar det nog mest rätt.
Vem skulle man betala för att komma och göra en värdering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.