Skumpe
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Tack för era svar, helt ny på detta därav kanske det kommer lite dumma frågor.

Förstår din tanke, drar mig lite för det då vi inte har jättenära relation, antar att han vill ha marknadsvärde.
Då han föreslog att vi skulle ta två värderingar o ta ett snitt av dessa.

Men funderar på ge han ett bud på 1,5-1,6 ,miljoner då han verkar ha bråttom att sälja huset.
Sen är det ju besiktning mm antar man vill göra det även om köper inom familjen.

Hade varit en dröm o ta över mitt barndoms hem o äga något själv, men orolig över alla dolda fel o eventuella kostnader, renovering kan man ju ta efterhand tänkte jag.
Gör tre värderingar och ta genomsnittet. Kolla själv på slutpriser i området och se att du tycker värderingarna verkar rimliga. Din bror verkar vara villig att göra såhär och det är en allmänt vedertagen metod som de flesta tycker är rättvis. Onödigt att försöka göra dig ovän med brodern. Han har ju också alternativet att tvinga dig lägga ut radhuset till försäljning och då får du bjuda över andra om du vill ha hans halva. Kan bli dyrt att vara snål här.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Mats-S
Robert63 Robert63 skrev:
Få uppdraget? Betalade ni inte för värderingen, eller slösade ni bara någons tid? Ta dit en riktig värderingsman istället, så landar det nog mest rätt.
Exakt, ingen Mäklare, det ska vara en oberoende värderingsman :)

För att undvika framtida tvister, anlita var och en en egen värderingsman, ta snittet mellan värderingarna. Givetvis om ni är 100% överens räcker det med en oberoende värderingsman.

Jag har varit med om det här 2ggr, inga tvister än efter 25 år. Jag köpte loss ett sommarställe 1995, vi tog en oberoende värdering som gav värdet 240K. Alla inblandade syskon godkände värderingen. Idag är stället värt ca 4 miljoner ... ingen har sagt något om det eftersom vi gjorde allt på ett korrekt sätt :)
 
Niklas_R Niklas_R skrev:
Hej,

Tack för era svar, helt ny på detta därav kanske det kommer lite dumma frågor.

Förstår din tanke, drar mig lite för det då vi inte har jättenära relation, antar att han vill ha marknadsvärde.
Då han föreslog att vi skulle ta två värderingar o ta ett snitt av dessa.

Men funderar på ge han ett bud på 1,5-1,6 ,miljoner då han verkar ha bråttom att sälja huset.
Sen är det ju besiktning mm antar man vill göra det även om köper inom familjen.

Hade varit en dröm o ta över mitt barndoms hem o äga något själv, men orolig över alla dolda fel o eventuella kostnader, renovering kan man ju ta efterhand tänkte jag.
Du kan nog inte börja pruta om detta skall funka. Betala vad huset värderas till minus mäklararvode.
 
J
Gjorde exakt samma resa för ett par år sedan, men med arv. Ärvde ett halvt hus och vi båda bestämde att vi tar 3 fria värderingar och snittet på dem är marknadsvärdet. Man skulle kunna tänka sig att komma överens innan ex "vi tar värderingarna + 10%" eller liknande också, bara det görs upp först.

Inga konstigheter med mäklare och deras tid, vi var öppna med vad vi ville (dvs inte sälja). Antar att de ville knyta kontakter.

Hur som helst, detta var bara en liten bit av vad som behövde göras. Om ni kommer överens om att huset är värt säg 4M är det inte troligt att du ska flytta över 2M. En jurist behöver vara inkopplad. De räknar på allting och meddelar hur mycket du ska föra över (om jag minns rätt, ex mäklarkostnader, renoveringar, uppskjutet uppskov, lagfartskostnad, vinsskatt mm mm). Om huset säljs och köps normalt dras ju allt detta av innan man får cash i handen. Nu är det du som ska få hälften av denna kostnad från din bror, dvs istället för 2M kanske du ska flytta över 1,5M. Mellanskillnaden (eller ja, typ dubbla) betalar säljaren (du) för vid framtida försäljning.

Dvs, kontakta jurist. Lita inte på det jag skriver ovan, minns bara att jag märkte att jag hade noll koll innan juristen drog igång.

Grattis till huset också!
 
Redigerat:
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker man ska höra med grannarna i området. De brukar har rätt bra koll på värderingen om de bor i liknande objekt. Jag sålde 50 % av min sommarstuga till min syster. Vi gjorde 2 värderingar. Vi anlitade mäklare som klart och tydligt fick veta att det enbart gällde en värdering, inget arvvode för en försäljning.
 
G gljf skrev:
Att göra en värdering med en oberoende värderingsman har ju många redan påpekat.

Men jag skulle påstå att en riktig överlåtelsebesiktning med besiktningsman nog hade varit bra för er båda. Ni har förvisso bott i huset osv men att få svart på vitt brister och underhållsbehov är guld värt för dig. Det gör att du köper något du vet vad det är på ett bättre sätt. Din bror kan då också känna att alla kort ligger på bordet så det finns inget som kan komma spökande senare. Du kan ju dessutom locka med att du vill kunna friskriva honom från dolda fel vilket bör vara mycket värt för er framtida relation. En annan sak är att jag vid ett tillfälle besiktigat ett hus och därefter insett att det inte längre var något jag ville ha - det kan dyka upp saker man inte hade en aning om.

Är ni bara överens om ett pris och villkor anser jag att det är överflödigt med att betala någon för att upprätta handlingarna. Det har du någon i vänkretsen som köpt eller sålt som kan ge dig en kopia så du ser vad som skall finnas i ett köpekontrakt. Skulle ni däremot vilja runda lite skatt kan det kanske vara värt att betala lite.

Lycka till.
Under förutsättning att överlåtelsen ska ske genom försäljning, vilket knappast är aktuellt
 
F ErlandJ skrev:
Gåvobrev? Ska inte brodern ha något betalt?
Självklart, genom ett vederlag som väsentligt understiger värdet,
 
  • Gilla
Mies och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Sälj på hemnet så får du köpa till marknadspris. Inga oklarheter.
Nej, men onödigt att betala vinstskatt i detta läge
Z Zekesson skrev:
Skriv ett gåvobrev. Registrera hos skatteverket och Lantmäteriet. Ca 850:-
Behöver ni verkligen kontrakt och jurist för att överföra ägandet inom familjen ?
 
  • Gilla
Zekesson
  • Laddar…
sunnis
100% säkrast för familjefriden är att sälja det och så köper du ett annat objekt. En variant är att du lägger sista budet själv på det vid en öppen budgivning.
 
Eller öppen budgivning och man får köpa för samma summa som högsta budet blir
 
Enda sättet att få ett korrekt värde är att sälja på riktigt, gör en förhandsbesiktning inför försäljning så vet du redan vad som behöver åtgärdas och siste budgivare får ej köpa huset utan det säljs till dig istället. Kostnaden är mäklaravgifter men du slipper juristkostnader så det kanske inte gör så stor skillnad
 
J
Vill trycka på att det kan bli väldigt orättvist om man bara tar hänsyn till mäklararvode. Kort resonemang endast kring på vinsskatt:

Ni är överens om att värdet på fastigheten är 4M. Huset köptes för 1M. Inga renoveringar, ingenting annat. Om fastighetens värde inte ändras och fastigheten säljs ska TS betala vinstskatt på 3M , dvs ca 700kkr. Om inte hälften av detta jämkas vid överföringen till den andra parten betalar den ena all vinstskatt vid försäljning. Överföringen borde då bli inte 2M utan 1,65M. Krasst uttryckt, om inte hänsyn tas till detta får ena parten ett värde på 2M och den andra 1,3M.

Extremt förenklat och hänsyn är inte taget till några omständigheter.

Återigen, ta kontakt med jurist!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Vill trycka på att det kan bli väldigt orättvist om man bara tar hänsyn till mäklararvode. Kort resonemang endast kring på vinsskatt:

Ni är överens om att värdet på fastigheten är 4M. Huset köptes för 1M. Inga renoveringar, ingenting annat. Om fastighetens värde inte ändras och fastigheten säljs ska TS betala vinstskatt på 3M , dvs ca 700kkr. Om inte hälften av detta jämkas vid överföringen till den andra parten betalar den ena all vinstskatt vid försäljning. Överföringen borde då bli inte 2M utan 1,65M. Krasst uttryckt, om inte hänsyn tas till detta får ena parten ett värde på 2M och den andra 1,3M.

Extremt förenklat och hänsyn är inte taget till några omständigheter.

Återigen, ta kontakt med jurist!
Brodern som säljer sin del av fastigheten är skattskyldig för vinsten han gör.
Så det behöver TS inte ta hänsyn till.
 
  • Gilla
S7200 och 1 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Vill trycka på att det kan bli väldigt orättvist om man bara tar hänsyn till mäklararvode. Kort resonemang endast kring på vinsskatt:

Ni är överens om att värdet på fastigheten är 4M. Huset köptes för 1M. Inga renoveringar, ingenting annat. Om fastighetens värde inte ändras och fastigheten säljs ska TS betala vinstskatt på 3M , dvs ca 700kkr. Om inte hälften av detta jämkas vid överföringen till den andra parten betalar den ena all vinstskatt vid försäljning. Överföringen borde då bli inte 2M utan 1,65M. Krasst uttryckt, om inte hänsyn tas till detta får ena parten ett värde på 2M och den andra 1,3M.

Extremt förenklat och hänsyn är inte taget till några omständigheter.

Återigen, ta kontakt med jurist!
Brodern säljer sin halva och får betala reavinstskatt för vinsten som är 1.5 MSEK. TS, den dag när han skall sälja huset, så har han ett anskaffningsvärde på 2.5 MSEK att utgå ifrån vid reavinstberäkningen.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Ang besiktning, så gör en besiktning innan ni gör någon mer värdering. Dyker det upp något skumt på besiktningen kan det påverka värderingen.

Dolda del och liknande kan du däremot bortse helt från, hittar du ett dolt fel går du på den tidigare ägaren...dvs dig själv och din bror..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.