57 476 läst · 557 svar
57k läst
557 svar
Köpa kärnkraftsel?
Det är nog så att vi behöver både mer baskraft och reglerkraft. Vatten och kärnkraft har väl oerhört mycket högre tillgänglighet än vindkraften vad jag kan se.B b50gud skrev:
Nu när delar av den ej tillräckligt återinvesterade svenska kärnkraften ligger nere är det förnämligt att vi kan importera via Nordbalt och slipper nedstängningar i Sverige.
Vet inte så noga om pris, men maken är nöjd med Kärnfull.
O oscrug skrev:Hej!
Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.
Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.
Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.
Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.
Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?[/QUOTE
Vet inte
Samma här, band i oktober när jag flyttade in i nya lägenheten. 87öre/kwh betalar jag, självklart kärnkraft och vattenfallA ajn82 skrev:
Morsan band sitt igår, 135öre/kwh, också kärnkraft från Vattenfall
Som klippt och klistrat från valfri politiker från S/MP.Drivisen skrev:
Har svårt att tro att någon vill investera miljarder i ny kärnkraft med politiker som inte är långsiktiga än till nästa valrörelse. Ovanpå det är vindkraft dopad och har inga krav på sig att leverera baskraft
Forward Energy har också kärnkraft, funkar för mig.
Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
https://svef.nu/O oscrug skrev:Hej!
har haft andelar i 20 år. Ångrar inte en dag.
Någon större "forskning" för att oskadliggöra avfallet behövs inte. Mal ner avfallet till pulver och gör en 3-veckors kryssningstur på närmsta ocean. Pytsa ut pulvret i små satser under resans gång.G Galten skrev:
I havet finns redan 4.5 miljarder ton uran.
http://large.stanford.edu/courses/2012/ph241/ferguson2/
Hej!O oscrug skrev:
Du gör rätt i att byta till Tibber. Jag har till Tibber se n ett år sedan, och december faktura jag har fått 6252kr men grannen som hade vattenfall fick 11500kr. Vi kollade och det var samma kW som vi har använt. Men ett år sedan när jag skickat inbjudan till honom , han sa dem jag känner inte ( den tid Tibber hade inte så mycket reklam än) och nu han kan inte byta för att har bindningstid på 3 år.
SvK är statligt affärsverk så täcker inte staten upp kostnaden så hamnar investeringskostnaden på elpriset.zarkov skrev:
De har redan uppdraget så vindkraftsparkerna kan räkna med anslutning:
https://www.energi.se/artiklar/2021/oktober-2021/nu-kan-havsbaserad-vindkraft-fa-fart-i-sverige/
Ren komik.
100 öre för nybyggd kärnkraft ja, men sådan har vi inte i Sverige. Då det inte blåser är vindkraft väldigt dyrt.Drivisen skrev:
Befintlig kärnkraft kostar 20-30 öre, och funkar dygnet runt.
Naturligtvis kostar all kraft mer då det är brist, som då det är vindstilla t.ex.
Svensk kärnkraft har de senaste 11 åren producerat ca 663TWh, snittpriset i SE3 har under samma tid varit 35,3 öre/kWh.Drivisen skrev:
OM produktionskostnaden vore 100 öre/kWh skulle svenska kärnkraftverk gått back med 429 miljarder kronor, eller 39 miljarder per år.
Låter det troligt?
Exakt. Ursprungsgarantierna kostar (några ören) extra oavsett vad man vill ha.D Daniel 109 skrev:
Så billigast ur den synvinkeln är att välja ett avtal utan ursprungsgarantier.