B b50gud skrev:
korkat påstående då skulle de som köper kärnkraftsel inte få ström förra veckan då 30% av den låg nere.
Det är nog så att vi behöver både mer baskraft och reglerkraft. Vatten och kärnkraft har väl oerhört mycket högre tillgänglighet än vindkraften vad jag kan se.
Nu när delar av den ej tillräckligt återinvesterade svenska kärnkraften ligger nere är det förnämligt att vi kan importera via Nordbalt och slipper nedstängningar i Sverige.

Vet inte så noga om pris, men maken är nöjd med Kärnfull.

O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?[/QUOTE
Vet inte

Kärnkraft.se

Han är en rolig prick som har det också
Sök på Chang Frick på twitter

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag band 3 år hos Vattenfall med enbart kärnkraftsel i höstas, landade på lite drygt 90 öre per kWh om jag inte minns fel
Samma här, band i oktober när jag flyttade in i nya lägenheten. 87öre/kwh betalar jag, självklart kärnkraft och vattenfall

Morsan band sitt igår, 135öre/kwh, också kärnkraft från Vattenfall

Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Som klippt och klistrat från valfri politiker från S/MP.
Har svårt att tro att någon vill investera miljarder i ny kärnkraft med politiker som inte är långsiktiga än till nästa valrörelse. Ovanpå det är vindkraft dopad och har inga krav på sig att leverera baskraft

• Gilla
krill7 och 7 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Nu får man binda som lägst på 134 öre per kWh med 60 månaders bindningstid.. eller på 219 öre per kWh på 1 år. Pest eller kolera...
vi band vårat tå 2 år hos Fortum för (totalt) 74 öre per kW, och detta i mitten på december…

FaffeF
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
O oscrug skrev:
Hej!

https://svef.nu/
har haft andelar i 20 år. Ångrar inte en dag.

• Gilla
JanNorden
  • Laddar…
G Galten skrev:
Tänk om man satsat alla de många miljarder som lagts på forskning om nedgrävning av kärnavfall på hur man kan oskadliggöra det istället :sweat:
Någon större "forskning" för att oskadliggöra avfallet behövs inte. Mal ner avfallet till pulver och gör en 3-veckors kryssningstur på närmsta ocean. Pytsa ut pulvret i små satser under resans gång.

I havet finns redan 4.5 miljarder ton uran.
http://large.stanford.edu/courses/2012/ph241/ferguson2/

• Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Ja, priset är viktigast så det blir nog tibber ändå.
Hej!
Du gör rätt i att byta till Tibber. Jag har till Tibber se n ett år sedan, och december faktura jag har fått 6252kr men grannen som hade vattenfall fick 11500kr. Vi kollade och det var samma kW som vi har använt. Men ett år sedan när jag skickat inbjudan till honom , han sa dem jag känner inte ( den tid Tibber hade inte så mycket reklam än) och nu han kan inte byta för att har bindningstid på 3 år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Regeringen vill att SvK skall betala för transmissionsledningarna till havsbaserade vindparker, kommer inte det vara en kostnad för staten? Vi är förvisso inte där idag men vem tusan bygger en vindpark nu om man kan få miljardstöd om ett eller ett par år?
SvK är statligt affärsverk så täcker inte staten upp kostnaden så hamnar investeringskostnaden på elpriset.

De har redan uppdraget så vindkraftsparkerna kan räkna med anslutning:
https://www.energi.se/artiklar/2021/oktober-2021/nu-kan-havsbaserad-vindkraft-fa-fart-i-sverige/

Ren komik.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
100 öre för nybyggd kärnkraft ja, men sådan har vi inte i Sverige. Då det inte blåser är vindkraft väldigt dyrt.
Befintlig kärnkraft kostar 20-30 öre, och funkar dygnet runt.
Naturligtvis kostar all kraft mer då det är brist, som då det är vindstilla t.ex.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Svensk kärnkraft har de senaste 11 åren producerat ca 663TWh, snittpriset i SE3 har under samma tid varit 35,3 öre/kWh.

OM produktionskostnaden vore 100 öre/kWh skulle svenska kärnkraftverk gått back med 429 miljarder kronor, eller 39 miljarder per år.
Låter det troligt?

• Gilla
krill7 och 9 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Djävla ljug

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Vill du ha specifikt kärnkrafts el så kostar det nog extra. Är priset det viktiga då strunta i om de ursprungsdeklarerar elen eller ej.
Exakt. Ursprungsgarantierna kostar (några ören) extra oavsett vad man vill ha.
Så billigast ur den synvinkeln är att välja ett avtal utan ursprungsgarantier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.