O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?
Här kommer en länk!
Intressant läsning på köpet

https://www.karnkraft.se/

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det stämmer nog att kärnkraftselen f.n. inte är konkurrenskraftig. Men det är mkt som händer på energi-fronten i hela Europa, och vi är ju hopkopplade med hela rasket. Tänk bara på att Putin kan ställa sig ännu mer på tvären med sina gasleveranser, och det blir en svinkall vinter, då går nog kW-priset genom taket.
På sajten https://www.elskling.se/ kan du se jämförpriser, och möjligen även uppgifter om var elen kommer ifrån.
Själv håller jag precis på att dra igång en liten "kärnkraft - ja tack"- kampanj, för att om möjligt påverka opinionen. I bilagan ser du dekalen jag har skapat, att klistra i bilens bakruta.Tyvärr helt kasst foto! Den mäter 700*100 mm. Ifall du är intresserad kan du lägga en beställning, preliminärt pris ca. 15-20 SEK + porto. Hör av dig till franzl@telia.com. :cool:

O oscrug skrev:
Hej!

Vi har en villa med just nu hög elförbrukning i skåne som vi köpte för 1 år sedan och nu är el-rabatten löpt ut. Elbolaget säger att det inte är rekommenderat att binda för tillfället när det är så förbaskat dyrt.

Jag tittade på tibber med flera och flera stoltserar med helt grön energi vilket såklart är bra men med dagens el-fakturor vill jag gärna även ha kärnkrafts-el.

Någon som har tips på leverantör som är billigare genom att de även levererar kärnkrafts-el?

• Dekal med texten "Kärnkraft nu - Ja tack! Det pålitliga, helt CO2-fria alternativet" och en atommodell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dekal med texten "Kärnkraft nu - Ja tack! Det pålitliga, helt CO2-fria alternativet" och atom symbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
didrix och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Det där är ren skräp propaganda från mp!
Våra gamla kärnkraftverk levererar el för under 20 öre, nybyggda kärnkraftverk räknar man med ca75öre, vindkraft på land 75öre, vindkraft till havs 120öre, vindkraft kräver lagring av el då det bara blåser 25% av tiden och då landar vindkraftsel på ca 300-400öre !!
Mp har tvingat fram avveckling av kärnkraft för att driva upp priserna så att vindkraft skall verka lönsam men det kan den aldrig bli, bra som komplement möjligen.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
O oscrug skrev:
Hej!

Kolla med Finland där kan du garanterat få tag på Värdens dyraste kilowatt (deras sista reaktor blev 12 år försenad och Världens dyraste bygge.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, det vore ju en önskedröm, men avfallet består ju av radioaktiva isotoper av grundämnen, där en del har lång halveringstid. Det är väl i stort sett en fysikalisk omöjlighet att göra något åt.
Om man har en klyvningsprocess som klyver färdigt allt bränsle (eller nästan allt iaf) så får man lättare grund ämnen och isotoper som inte är lika långlivade. Tex Neodym som man skulle kunna använda till…

• Gilla
Fd-röris och 3 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det är tillåtet att bygga kärnkraftverk på platser där de redan finns, till ett tak på tio reaktorer. Knappast fritt.
Dessutom är svensk politik så labil att ingen skulle våga spendera de tiotalet miljarder som krävs för att bygga nytt. Tänk om MP skulle bli kvar i riksdagen, då kan ju de pengarna vara i sjön redan under nästa mandatperiod.
Ingen vet om man kommer att gå på samma mina som EPR projektet i Olkiluoto.
Det verket skulle kosta 3,2 miljarder Euro - verklig kostnad blev 11 miljarder Euro där tillverkaren har tagit en förlust på 3,2 miljarder Euro.

I England där tvingas ägaren att finansiera bygget av nya reaktorer på den kommersiella obligationsmarknaden - och har då tidigare krävt att engelska staten ska garantera deras pris.
Vattenfall skulle kunna låna pengar från staten till statslåneränta.... och så får riksdagen fundera på den saken.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kostade väl 15mdkr att bygga O3 för 40år sen, det lär motsvara minst det tredubbla i dag och likafullt är det sannolikt den klokaste investeringen vi kan göra om vi vill fortsätta att ha ett materiellt välstånd och stabila kraftleveranser till förutsägbara priser under de kommande 40-50åren.
Eftersom antalet reaktorer är begränsat är det inte heller någon bra idé att bygga små modulära reaktorer utan O3ans 1450MW måste vara måttstock.
F fribygg skrev:
Det kostade väl 15mdkr att bygga O3 för 40år sen, det lär motsvara minst det tredubbla i dag och likafullt är det sannolikt den klokaste investeringen vi kan göra om vi vill fortsätta att ha ett materiellt välstånd och stabila kraftleveranser till förutsägbara priser under de kommande 40-50åren.
Eftersom antalet reaktorer är begränsat är det inte heller någon bra idé att bygga små modulära reaktorer utan O3ans 1450MW måste vara måttstock.
Vi skulle få en hel del vindkraft för någonstans 50-60 miljarder.....

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag behöver inte fördjupa mig i det, visst hade jag fel om den svenska produktionskostnaden men det går aldrig att komma ner till de 20-25örena med en ny anläggning så estimatet på 1krona som någon gjorde eller de 1,3 som jag skrev är nog inte så dåligt.
O oldtimersmc skrev:
Kolla med Finland där kan du garanterat få tag på Värdens dyraste kilowatt (deras sista reaktor blev 12 år försenad och Världens dyraste bygge.

problemet med kärnkraft är att den är väldigt dyr att bygga. Sen är den dyr att montera ner. Slutförvaringen är oxå väldigt dyr. Ska det bli lönsamt måste snittpriset upp.
https://www.svd.se/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkraft

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ö Östren Holmström skrev:
Man ska var lite eftertänksam när man handlar kärnkraftsel. Undergroundrykten säger att det säljs bara till dem som har källare, för bolaget kommer när de fått nej till slutförvaret att fördela det radioaktiva avfallet på dem som förbrukat elen. Jag skulle tänka två gånger.
De kommer inte att få nej. Avfallsfrågan är löst sedan decennier. Det som återstår är aktivism och byråkrati.

• Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Man räknar med att kärnkraft kostar runt 100 öre/kWh att tillverka jämfört med vindkraft som kostar runt 35 öre/kWh. Kärnkraft är tyvärr inte lönsamt, det är helt fritt att bygga kärnkraftverk eller förlänga driften på dom i Sverige men det lönar sig inte
Detta är för att kärnkraftsel beskattas hårdare än annan el och har progressiv skattesats. Således blir den dyrare för varje kilowatt de producerar. Allt för att politiker ska kunna säga att marknaden inte vill investera.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Sluta med imbecill miljöpartipropaganda. Det är Maud Olofssons vindkraft som är orsaken till dagens höga elpriser.Indoktinerade människor i regeringen har ägnat sig åt olagligt politikerstyre bla. genom att byta ut personer i Vattenfalls styrelse till okunniga miljöpartister. Så fick de politiska extremister som kallar vanliga normala människor förr rassesvin igenom sin vilja.
Ontopic: https://www.karnkraft.se/ säljer kärnkraftsel fast bara obundet.
Ett halvårsavtal passar bra nu, vi får se om det dyker upp bra flerårsavtal om ett halvår. Eksjö energi erbjöd billigaste halvårsavtalet igår. Ca. halva priset mot obundet avtal idag. Det är på vintern det går åt mycket el.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H Henke1299 skrev:
Detta är för att kärnkraftsel beskattas hårdare än annan el och har progressiv skattesats. Således blir den dyrare för varje kilowatt de producerar. Allt för att politiker ska kunna säga att marknaden inte vill investera.
Vadå beskattas?
Punktskatten (effektskatt) som tidigare fanns togs bort 2018. Finns det någon mer skatt?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O oldtimersmc skrev:
Men det där är ju inte sant, t.ex. är Abrai Al-Bait dyrare och det finns garanterat fler byggen. Världens dyraste kärnkraftverk skulle man kunna säga, men det är inte heller särskilt rätt. Slutkostnaden för det försenade OL3 beräknas till ungefär samma som Hinkley C offererades för långt senare (9 bGBP), där elproduktionen har ett garantipris på 1.3 kr/kWh, jämförbart med vind som jag skrivit tidigare. Och långt ifrån världens dyraste kWh. SE3 och SE4 är just nu över 2 kr/kWh.

Gå in på kärnkraft.se, fix och färdigt.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det finns ju redan teknik för det, i kommersiellt bruk dessutom. Ryssarna har fungerande breeders redan, används för att bränna upp material ur kärnvapen för tillfället. Sen blir det avfall. Rosatom har som explicit mål att stänga bränslecykeln och det är ett realistiskt mål för dom. Det är synd vi tillåtit ryssarna få ett sådant övertag över oss. Dom vet om det också och har även det som mål, att öka gapet så väst aldrig kan komma ikapp.
Njaa, om du tänker på BN600 i Beloyarsk så är det tydligen tvivel på hur bra reaktorn fungerar, vilket påverkar konstruktionen av den efterföljande nästan dubbelt så stora anläggningen.

Likaså är det tvivel på kostnaderna - kommer anläggningen kosta 25 miljarder (sek) eller 40 ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.