B Boggi skrev:
Med all respekt så håller jag inte med dig.

Med "agendor" förstår jag att man i ett egenintresse försöker fjärma sig från det som är sant och riktigt - och det är inte min stil. Vi har tillräckligt mycket problem på den här planeten utan att vi behöver ytterligare komplicera tillvaron - genom att anföra något som man vet är falskt.
Eftersom jag inte tillhör typ familjen Rockefeller - kan jag inte heller direktstyra opinionen med pengar - vilket synes vara det förhärskande idag. Att försöka klara ut vad som är riktigt och sant för mig själv - räcker långt för min del - och att kunna erkänna att man ibland har fel.

Min gamla mamma brukade säga att "erkänner man ett fel - så är halva synden förlåten". Jag brukade inleda med en referens till henne, när jag brukade kontakta min närmaste chef för att tala om att jag hade gjort fel. Jag kom kanske inte mer än halvvägs på den versen - förrän jag brukade bli avbruten med ett garv; "OK, vad har du nu ställt till med"? När jag förklarat det - slutade det i regel med "det är bra - så där skulle jag också ha gjort".
Prova på det någon gång - du får gärna referera till min gamla mamma.
Sorry, "erkänner man en skuld - så är halva synden förlåten" - skall det vara :).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
B Boggi skrev:
Med all respekt så håller jag inte med dig.

Med "agendor" förstår jag att man i ett egenintresse försöker fjärma sig från det som är sant och riktigt - och det är inte min stil. Vi har tillräckligt mycket problem på den här planeten utan att vi behöver ytterligare komplicera tillvaron - genom att anföra något som man vet är falskt.
Eftersom jag inte tillhör typ familjen Rockefeller - kan jag inte heller direktstyra opinionen med pengar - vilket synes vara det förhärskande idag. Att försöka klara ut vad som är riktigt och sant för mig själv - räcker långt för min del - och att kunna erkänna att man ibland har fel.

Min gamla mamma brukade säga att "erkänner man ett fel - så är halva synden förlåten". Jag brukade inleda med en referens till henne, när jag brukade kontakta min närmaste chef för att tala om att jag hade gjort fel. Jag kom kanske inte mer än halvvägs på den versen - förrän jag brukade bli avbruten med ett garv; "OK, vad har du nu ställt till med"? När jag förklarat det - slutade det i regel med "det är bra - så där skulle jag också ha gjort".
Prova på det någon gång - du får gärna referera till min gamla mamma.
Tänka sig att vi inte skulle hålla med varandra i den fråga heller... Du kan dock vara glad att "vänstern" alltid kommer styra lilla landet Sverige i alla fall.
 
RoTe RoTe skrev:
Tänka sig att vi inte skulle hålla med varandra i den fråga heller... Du kan dock vara glad att "vänstern" alltid kommer styra lilla landet Sverige i alla fall.
Är väl inte så säker på det - även en alkoholist kan nyktra till - då alla andras pengar är slut.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Vi har mycket bättre elförsörjning nu trots färre kärnkraftverk eftersom vi har så mycket vindkraftverk, kolla statistiken.
När det blåser ger vattenkraft ca 6000MW
När det inte blåser ger vattenkraften 12000MW. SÅ VI HAR EN REGLERBAR KRAFT PÅ MER ÄN 6st Ringhals 1.!
Vi vet i god tid när det blåser mindre eller det blir mörkt. Det finns många tekniska lösningar för att lösa problemet med "vad gör man när det inte blåser"
På vintern förbrukar Sverige upp till ca 25000 MW, rekordet var på 27100 MW år 2001.
 
Jag tittade på 20 slumpvalda dagar i December och Januari och förbrukningen låg på mellan ca 16 000-22000 MW. Den mest typiska förbrukningen låg på runt 20 000 MW så det normala skulle jag hävda är just runt 20 000 MW även om det undantagsvis kan skilja både uppåt och neråt. Sommartid ligger vi på runt 10 000MW
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
På vintern förbrukar Sverige upp till ca 25000 MW, rekordet var på 27100 MW år 2001.
När vi hade 12st kärnkraftverk fick vi importerar el hela vintrar. Nu expoterar vi el till Norge när det blåser, att vi importerar från Norge, som har sparat på sin vattenkraft när vi behöver är själva motivet med Elledningar emellan länder. Sverige är på rätt väg, elproduktion ökar år från år, ny teknik är lösningen. Kärnkraftel har varit bra, men är inte bra nu när det finns bättre alternativ.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
När vi hade 12st kärnkraftverk fick vi importerar el hela vintrar. Nu expoterar vi el till Norge när det blåser, att vi importerar från Norge, som har sparat på sin vattenkraft när vi behöver är själva motivet med Elledningar emellan länder. Sverige är på rätt väg, elproduktion ökar år från år, ny teknik är lösningen. Kärnkraftel har varit bra, men är inte bra nu när det finns bättre alternativ.
Nej för på den tiden uppmuntrade man direktverkande el som uppvärmning. Idag har vi gått mot värmepumpar. Därför har elförbrukning för uppvärmning minskat. Sedan har industrin infört snålare processer och återvinning av värme.

Sverige kunde varit ett paradis med 12 reaktorer men det finns vissa självsksdekulter som inte gillar när vanligt folk har det bra.

Nu borde regeringen införa ett bidrag för att bygga om hus med direkt el till vattenburet så man kan använda bergvärme.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Nej för på den tiden uppmuntrade man direktverkande el som uppvärmning. Idag har vi gått mot värmepumpar. Därför har elförbrukning för uppvärmning minskat. Sedan har industrin infört snålare processer och återvinning av värme.

Sverige kunde varit ett paradis med 12 reaktorer men det finns vissa självsksdekulter som inte gillar när vanligt folk har det bra.

Nu borde regeringen införa ett bidrag för att bygga om hus med direkt el till vattenburet så man kan använda bergvärme.
Rätt att vi sparat som gjort att vi inte ökat förbrukningen, men nu behöver vi mer el.
Högern med SD stoppade nyligen regeringens budget om energibesparing. Snacka om självskadebetende.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vilket bevisar att kärnkraften, som är planerbar energi, är bra att ha när man ger sig i lag med nyckfulla energislag som vind och Putingas.
Att Putin stryper gasen har inget med vilken typ av elproduktion vi har i Sverige. Vindkraftverk gör att vi har en reglerbar kraft på 6000MW via vattenkraft. Otroligt bra :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Vindkraftverk gör att vi har en reglerbar kraft på 6000MW via vattenkraft. Otroligt bra
Du har fortfarande inte berättat vilken kraft vi ska använda när det blåser lite och vi behöver 20 000 MW.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Att Putin stryper gasen har inget med vilken typ av elproduktion vi har i Sverige. Vindkraftverk gör att vi har en reglerbar kraft på 6000MW via vattenkraft. Otroligt bra :cool:
Gör vindkraften att vi har vattenkraft? Nu har du nog strulat till det lite...
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör vindkraften att vi har vattenkraft? Nu har du nog strulat till det lite...
Jo när det inte blåser så levererar vattenkraft ca 12000MW. När det blåser sparar vi vattenkraft och den levererar då 6000MW.
Så med vindkraftverk kan vi spara 6000MW att användas när det blåser mindre. Hur många Ringhals 1 detta motsvarar får du räkna ut själv. :D
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Då förstår jag bättre, tack. Men vi saknar fortfarande en massa MW som inte vindkraften kommer lösa, med eller utan vattenkraft.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
RoTe
R Rolles skrev:
Jo när det inte blåser så levererar vattenkraft ca 12000MW. När det blåser sparar vi vattenkraft och den levererar då 6000MW.
Så med vindkraftverk kan vi spara 6000MW att användas när det blåser mindre. Hur många Ringhals 1 detta motsvarar får du räkna ut själv. :D
Du får ursäkta om du redan kommenterat, men har du hört denna? https://kvartal.se/artiklar/obalansen-i-elsystemet-hotar-klimatomstallningen/ Vårt elsystem är i kris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.