R Rolles skrev:
Det var osakligt sagt, jag tekniker och ser att vi löser problemen. Får referera till följande text:
Hur ska utsläppet halveras förresten? Har du koll?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Åh fan, har Sverige köpt in Åland nu, har jag missat!
Ett exempel, googla så hittar du fler.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska utsläppet halveras förresten? Har du koll?
Det får jag fundera på, har läst långa listor med alternativ, många satsar på vindkraft till havs som gör el och vätgas. Har corona, när jag blir frisk kommer jag inte att ha tid med denna debatt.
Jag har haft lite insyn i kärnkraftvek, säkerheten har varit skrämmande dålig, hoppas det blivit bättre. Det går att googla på;) bifogar ett exempel. https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw1o-QSR6zcHU5L524rsVvRj
Jag vet att ett Forsmarksverk slogs ut av ett åsknedslag, reservkraft fungerade inte, operatörer i kontrollrummet satt i mörker, visste inte om en härdsmälta var på gång. :surprised:
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Varför länkar du till Google istället för den sida du vill vi ska titta på?
 
R Rolles skrev:
Det får jag fundera på, har läst långa listor med alternativ, många satsar på vindkraft till havs som gör el och vätgas. Har corona, när jag blir frisk kommer jag inte att ha tid med denna debatt.
Jag har haft lite insyn i kärnkraftvek, säkerheten har varit skrämmande dålig, hoppas det blivit bättre. Det går att googla på;) bifogar ett exempel. [länk]
Du skrev något om att M röstar ner något förslag om detta, bara det jag undrade.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skrev något om att M röstar ner något förslag om detta, bara det jag undrade.
I den budget som S la fran fanns en post om energieffektivisering som röstades bort av högerpartierna
 
Om energieffektiviseringen var tänkt att stimuleras genom att de med högst förbrukning får pengar av staten för att täcka elräkningen så förstår jag att den röstades bort...
 
  • Gilla
  • Haha
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om energieffektiviseringen var tänkt att stimuleras genom att de med högst förbrukning får pengar av staten för att täcka elräkningen så förstår jag att den röstades bort...
:rofl: du tror inte själv på det du skriver
 
Jag var ironisk och trodde alla skulle förstå...
 
useless useless skrev:
Varför länkar du till Google istället för den sida du vill vi ska titta på?
Tror det är bäst om man läser in sig på ämnet, söker information från fler håll.
En moderat politiker ansvarade för Svenska kraftnät 2008-2017 och redogjorde mycket tydligt för vår elförsörjning. Om man tagit till sig denna information hade det besparat många inlägg i denna tråd. Ta tid och lyssna.
https://open.spotify.com/episode/4s...i=1irp-jW-TtWZtEt0YANNMg&utm_source=copy-link
 
useless useless skrev:
Jag var ironisk och trodde alla skulle förstå...
Ursäkta känner inte dig;)
 
Nä, jag är ny här.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Det var osakligt sagt, jag tekniker och ser att vi löser problemen. Får referera till följande text:
Nej, det är inte osakligt för i detta ditt senaste inlägg pratar du fortfarande bara idéer som dessutom inte löser tiomiljardersfrågan inom elpriset:

HUR LÖSER VI EN BLÅSFRI DAG I JANUARI?

Alltså när vi verkligen beöver elen? Och du pratar inte alls om att vindkraften förfular och ger ljudproblem, eller den verkliga elefanten i rummet - att det saknas överföringskapacitet. Högspänningsledningar från vindkraftparker är dyra och kräver lång planering med kraftledningsgator och liknande.

Till skillnad från dig har jag redan svarat med saker som redan finns, dvs kärnkraft (om den nu går att återstarta efter MP:s härjande), bidrag till att byggs bort direktel, uppvärmning med ved.

Hade du pratat om att spränga lagringsrum i berg och där lagra tallolja från skogsindustrin som kan användas för att driva gasturbiner eller dieselmotorer som driver generatorer hade du åtminstone försökt. Men jag gör det i stället.

Och talloljan är CO2-neutral så det är bara att köra på. Ta bort skatten på samma sätt som man gör med vindkraften.
 
useless useless skrev:
Nä, jag är ny här.
Japp, 23 060 inlägg - en riktig färsking
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, det är inte osakligt för i detta ditt senaste inlägg pratar du fortfarande bara idéer som dessutom inte löser tiomiljardersfrågan inom elpriset:

HUR LÖSER VI EN BLÅSFRI DAG I JANUARI?

Alltså när vi verkligen beöver elen? Och du pratar inte alls om att vindkraften förfular och ger ljudproblem, eller den verkliga elefanten i rummet - att det saknas överföringskapacitet. Högspänningsledningar från vindkraftparker är dyra och kräver lång planering med kraftledningsgator och liknande.

Till skillnad från dig har jag redan svarat med saker som redan finns, dvs kärnkraft (om den nu går att återstarta efter MP:s härjande), bidrag till att byggs bort direktel, uppvärmning med ved.

Hade du pratat om att spränga lagringsrum i berg och där lagra tallolja från skogsindustrin som kan användas för att driva gasturbiner eller dieselmotorer som driver generatorer hade du åtminstone försökt. Men jag gör det i stället.

Och talloljan är CO2-neutral så det är bara att köra på. Ta bort skatten på samma sätt som man gör med vindkraften.
Vi i värsta fall får vi göra som när vi inte hade vindkraftverk och 12 kärnkraftverk, då importerarde vi hela vintrar, idag enstaka timmar eller dag. Har du lyssnat på odenberg?
 
  • Graf över Sveriges elimport och -export sista 20 åren med markeringar för kärnkraftsreaktorers stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.