Grundfrågan var väl varför man inte skjuter ner drönare som kommer nära kraftverket och det generella svaret på det är väl att man inte vill riskera att störa elproduktionen?
 
Ett av problemen med att skjuta ner drönare är att man inte kan kontrollera vart delarna hamnar, så det är inte helt ofarligt.
 
E elmont skrev:
Ett av problemen med att skjuta ner drönare är att man inte kan kontrollera vart delarna hamnar, så det är inte helt ofarligt.
Ja det krävs radar och ir så man kan upptäcka dom på håll och sedan radarstyrda liv-kanoner. Gäller att det ärcavlyst rejält runt kraftverket.
 
Rent tekniskt är det är inte särskilt svårt, men med dagens regler, beredskap och utrustning/personal på plats så är det väldigt svårt i praktiken. Men om det blir ett återkommande problem så lär reglerna och beredskapen ändras ganska snabbt.
 
R Rolles skrev:
Vi har mycket bättre elförsörjning nu trots färre kärnkraftverk eftersom vi har så mycket vindkraftverk, kolla statistiken.
När det blåser ger vattenkraft ca 6000MW
När det inte blåser ger vattenkraften 12000MW. SÅ VI HAR EN REGLERBAR KRAFT PÅ MER ÄN 6st Ringhals 1.!
Vi vet i god tid när det blåser mindre eller det blir mörkt. Det finns många tekniska lösningar för att lösa problemet med "vad gör man när det inte blåser"
Du vägrar helt enkelt att förstå.
 
zno zno skrev:
Du vägrar helt enkelt att förstå.
Ta in denna statistik. Vi exporterar mycket el och vi är på rätt väg om vi fortsätter med vindkraftverk till havs. Utanför Blekinge ska det byggas motsvarande 3 Ringhals 1.
Obs kärnkraftverk står stilla, ibland under LÅNG tid. :surprised:
 
  • Graf över Sveriges import och export av el under de senaste 20 åren med markeringar för stängning av reaktorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara att lära sig skillnaden mellan effekt och energi?
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Ta in denna statistik. Vi exporterar mycket el och vi är på rätt väg om vi fortsätter med vindkraftverk till havs. Utanför Blekinge ska det byggas motsvarande 3 Ringhals 1.
Obs kärnkraftverk står stilla, ibland under LÅNG tid. :surprised:
Hej!

Hur förklarar du flaskhalsavgifterna som debiteras elkonsumenterna vilka sköt i taket när R1 och R2 avvecklades? Siffrorna anger antal miljoner.
https://elstatistik.se/nordpool/congestion-rent-se.html

Image57.png
Ta in denna statistik.
 
  • Gilla
hydrolift och 5 till
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Hej!

Hur förklarar du flaskhalsavgifterna som debiteras elkonsumenterna vilka sköt i taket när R1 och R2 avvecklades? Siffrorna anger antal miljoner.
[länk]

[bild]
Ta in denna statistik.
Att vi i sann marknadsekonomin, (som högerpartier älskar) får varierande priser har i nuläget inget att göra med att ett mindre kärnkraftverk stängdes, vi har ju överskott. När Ringhals 2 stängdes fick vi rekordlåga elpriser, många valde då rörligt. Sen ströp Putin gasen till EU:cry: och sådde splittring i demokratiska länder. Taktik som en del går på.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R Rolles skrev:
Att vi i sann marknadsekonomin, (som högerpartier älskar) får varierande priser har i nuläget inget att göra med att ett mindre kärnkraftverk stängdes, vi har ju överskott. När Ringhals 2 stängdes fick vi rekordlåga elpriser, många valde då rörligt. Sen ströp Putin gasen till EU:cry: och sådde splittring i demokratiska länder. Taktik som en del går på.
Ok visst. Lev du i din egna lilla bubbla.
 
  • Gilla
Matt the Hut
  • Laddar…
RoTe
Visst är det fint att det är totalt omöjligt att diskutera något som är ens i närheten av politiskt hett? Båda sidor har sina egna sanningar och ingen kommer någonsin övertygas.
 
RoTe RoTe skrev:
Visst är det fint att det är totalt omöjligt att diskutera något som är ens i närheten av politiskt hett? Båda sidor har sina egna sanningar och ingen kommer någonsin övertygas.
Helt rätt, men det är inte det som är grejen. Grejen är att övertyga de 100-tals, kanske 1000-tals som följer debatten - och vinna det slaget gör man med fakta och saklig kritik. Och skulle meningsmotståndaren på någon punkt ha rätt - då kan det vara läge att ge kred för det - det ökar förtroendet för den egna sidan. Detta och att bemöta meningsmotståndaren med respekt är A&O i att vinna debatten. Man vinner inga debatter genom att tillämpa förminskande omdömen om meningsmotståndaren - man bara drar ner sig själv till samma nivå. Men det hindrar inte att man gör kristallklart att man inte delar meningsmotståndarens uppfattning.
 
RoTe
B Boggi skrev:
Helt rätt, men det är inte det som är grejen. Grejen är att övertyga de 100-tals, kanske 1000-tals som följer debatten - och vinna det slaget gör man med fakta och saklig kritik. Och skulle meningsmotståndaren på någon punkt ha rätt - då kan det vara läge att ge kred för det - det ökar förtroendet för den egna sidan. Detta och att bemöta meningsmotståndaren med respekt är A&O i att vinna debatten. Man vinner inga debatter genom att tillämpa förminskande omdömen om meningsmotståndaren - man bara drar ner sig själv till samma nivå. Men det hindrar inte att man gör kristallklart att man inte delar meningsmotståndarens uppfattning.
Detta är inte vad jag skrev. Båda sidor tolkar fakta på det sätt som gynnar deras agenda. Vill man styra opinionen måste man styra media.
 
R Rolles skrev:
Att vi i sann marknadsekonomin, (som högerpartier älskar) får varierande priser har i nuläget inget att göra med att ett mindre kärnkraftverk stängdes, vi har ju överskott. När Ringhals 2 stängdes fick vi rekordlåga elpriser, många valde då rörligt. Sen ströp Putin gasen till EU:cry: och sådde splittring i demokratiska länder. Taktik som en del går på.
Vilket bevisar att kärnkraften, som är planerbar energi, är bra att ha när man ger sig i lag med nyckfulla energislag som vind och Putingas.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Detta är inte vad jag skrev. Båda sidor tolkar fakta på det sätt som gynnar deras agenda. Vill man styra opinionen måste man styra media.
Med all respekt så håller jag inte med dig.

Med "agendor" förstår jag att man i ett egenintresse försöker fjärma sig från det som är sant och riktigt - och det är inte min stil. Vi har tillräckligt mycket problem på den här planeten utan att vi behöver ytterligare komplicera tillvaron - genom att anföra något som man vet är falskt.
Eftersom jag inte tillhör typ familjen Rockefeller - kan jag inte heller direktstyra opinionen med pengar - vilket synes vara det förhärskande idag. Att försöka klara ut vad som är riktigt och sant för mig själv - räcker långt för min del - och att kunna erkänna att man ibland har fel.

Min gamla mamma brukade säga att "erkänner man ett fel - så är halva synden förlåten". Jag brukade inleda med en referens till henne, när jag brukade kontakta min närmaste chef för att tala om att jag hade gjort fel. Jag kom kanske inte mer än halvvägs på den versen - förrän jag brukade bli avbruten med ett garv; "OK, vad har du nu ställt till med"? När jag förklarat det - slutade det i regel med "det är bra - så där skulle jag också ha gjort".
Prova på det någon gång - du får gärna referera till min gamla mamma.
 
  • Gilla
Rolles
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.