11 664 läst · 80 svar
12k läst
80 svar
Köpa hus - köpargenomgång för 5000 kr?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Fast det är ju likadant när en köpare tar in en besiktningsman. Det ser precis likadant ut.L lbgu skrev:
Visst, att friskriva sig sitter i ryggmärgen i det skrået. Men när du anlitar en besiktningsman så jobbar han för dig, när du anlitar säljarens besiktningsman så har han sin lojalitet mot säljaren vilket innebär att du inte kan räkna med att han tagit med saker som säljaren absolut inte vill ha med. .BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Nej, besiktningsmannen jobbar åt sig själv och tänker i första hand på att inte drabbas av utgifter som är mycket högre än förtjänsten av en besiktning, dvs. om en anmärkning om fel etc. missas så går företaget back. Gäller oavsett vem som har beställt besiktningen.L lbgu skrev:Visst, att friskriva sig sitter i ryggmärgen i det skrået. Men när du anlitar en besiktningsman så jobbar han för dig, när du anlitar säljarens besiktningsman så har han sin lojalitet mot säljaren vilket innebär att du inte kan räkna med att han tagit med saker som säljaren absolut inte vill ha med. .
Precis, och det en bra anledning till att inte anlita besiktningsmän.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Jag höll ju bara med dig om att besiktningsmannen i första hand ser till att han har ryggen fri. Typ friskriver sig så att hans eventuella misstag inte kan leda till några krav på skadestånd. Tycker det stämmer rätt bra med vad jag skrivit tidigare.BirgitS skrev:
Är du så ovan vid att någon håller med dig att du måste ifrågasätta det
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 727 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 727 inlägg
Köpargenomgång?
Stort NEJ!
Är ni inte läskunniga i det redan delgivna protokollet om nu huset redan är besiktigat? 🤔
Bara ett sätt för det besiktande företaget att tjäna oerhört enkla pengar...
Stort NEJ!
Är ni inte läskunniga i det redan delgivna protokollet om nu huset redan är besiktigat? 🤔
Bara ett sätt för det besiktande företaget att tjäna oerhört enkla pengar...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 749 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 749 inlägg
Nej, men jag blev förvånad att du gjorde det efter att tidigare ha skrivit att besiktningsmannen jobbar åt säljaren.L lbgu skrev:Jag höll ju bara med dig om att besiktningsmannen i första hand ser till att han har ryggen fri. Typ friskriver sig så att hans eventuella misstag inte kan leda till några krav på skadestånd. Tycker det stämmer rätt bra med vad jag skrivit tidigare.
Är du så ovan vid att någon håller med dig att du måste ifrågasätta det
Nu vet vi ju att besiktningsföretag betalar ut pengar ibland för fel som besiktningsmän har missat, liksom för dolda fel.
Om säljaren anlitar besiktningsmannen kan man väl säga att han då jobbar åt säljaren eftersom säljaren ger honom pengar för att han ska utföra ett jobb. Sen att han jobbar åt sitt företag är ju helt självklart och inget man behöver poängtera.BirgitS skrev:
Att en besiktningsman skulle ”jobba” åt säljaren eller köparen och anpassa resultatet därefter är en befängd tanke. Det skulle vara en idiot och en skam för branschen. Skulle denne ha en anställning åt ett etablerat företag torde en avskedan ligga nära till hands om de vill skydda företagets rykte på orten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 312 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 312 inlägg
En säljarbesiktning är ju fullständigt värdelös, det fattar ju alla. Den kommer aldrig nämna något om felaktigt monterade golvbrunnar i badrum till exempel utan dölja allt för att bara skriva en så fin rapport som möjligt för säljaren...
Eller vänta nu, jag har läst massor med säljarbesiktningar där det står en massa fel. Hur kan det vara möjligt? Var och varannan säljarbesiktning har en notering om felaktigt monterat tätskikt vid golvbrunnen.
Jag har även närvarat vid en säljarbesiktning och tro det eller ej, men han undersökte byggnaden och de fel han upptäckte noterades.
Jag tror inte att en säljarbesiktning är perfekt och jag vill genomföra en egen som köpare, men jag tror inte en säljarbesiktning är helt värdelös heller. Det finns ett antal lägen mellan helt värdelös och perfekt
Eller vänta nu, jag har läst massor med säljarbesiktningar där det står en massa fel. Hur kan det vara möjligt? Var och varannan säljarbesiktning har en notering om felaktigt monterat tätskikt vid golvbrunnen.
Jag har även närvarat vid en säljarbesiktning och tro det eller ej, men han undersökte byggnaden och de fel han upptäckte noterades.
Jag tror inte att en säljarbesiktning är perfekt och jag vill genomföra en egen som köpare, men jag tror inte en säljarbesiktning är helt värdelös heller. Det finns ett antal lägen mellan helt värdelös och perfekt
Erfarenhet från ett husköp, men i Huddinge 2011: det gick utmärkt att ordna egen besiktning och återgångsklausul. Däremot sa säljarna att om vi hade tänkt oss att pruta utifrån vår besiktning så tänkte de gå vidare till nästa budgivare.L Liljeros skrev:Du har inte köpt hus i en marknad där där budgivning förekommer i högre utsträckning? Det här med att kunna kräva besiktningsklausul och prisavdrag på hus fungerar säkert på platser med en svag marknad men i storstadsregionerna har i det i praktiken varit näst intill omöjligt att få till dom senaste 15 åren med undantag för korta dippar. Säljaren går helt enkelt på någon annan köpare om man börjar bli omständig.
fick nu fakturan: 5700 kr + 25 kr faktura avgift. Så det stämde inte så bra med 5000 kr som också var ett överpris
nu har jag köpt denna "tjänst" men köper jag ett hus igen så kommer jag inte göra det, det är rent bondfångeri och jag föll dit
nu har jag köpt denna "tjänst" men köper jag ett hus igen så kommer jag inte göra det, det är rent bondfångeri och jag föll dit
vet inte om det är så, kan säkert hända men nu har jag bara varit med en gång och då var säljaren sur på besiktningsmannen att denna påpekade för mkt brist som säljaren tyckte inte fannsL lbgu skrev: