T Tommy12345302 skrev:
står i valet att köpa ett hus, huset är besiktat. Mäklaren tycker jag skall prata med besiktnignsmannen på telefon (gratis) men så säger samma mäklare att det finns också något annat som heter köpargenomgång (som skulle kosta mig 5000 kr)

finns det någon skillnad juridiskt här? jag personligen tycker det borde räcka med besiktningsprotokollet som verkar ok, eller missar jag något här. Måste säga att jag faktiskt inte läst på så noga här, och ser också det finns något som heter "överlåtelsebesiktning"
Om du inte köper egen besiktning eller köpargenomgång (som jag gissar är på plats) så tycker jag absolut du skall använda dig av gratisgenomgången per tele för att kunna ställa frågor och få svar på vad vissa noteringar betyder i praktiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
F
Har aldrig, och kommer aldrig betala för en genomgång av en besiktning köpt av säljaren. Som köpare finns det krav på undersökningsplikt och jag hade anlitat en pålitlig besiktningsman (alltså ingen från Anticimex) som jobbar för mig i första hand och inte för säljaren.
 
F fsn skrev:
Har aldrig, och kommer aldrig betala för en genomgång av en besiktning köpt av säljaren. Som köpare finns det krav på undersökningsplikt och jag hade anlitat en pålitlig besiktningsman (alltså ingen från Anticimex) som jobbar för mig i första hand och inte för säljaren.
Smart sätt att få betalt 2 ggr för samma besiktning. Gillar påhittigheten. Snart kostar det säkert att få besiktningsmannens tele som administrativ avgift. 🤔
 
F
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Smart sätt att få betalt 2 ggr för samma besiktning. Gillar påhittigheten. Snart kostar det säkert att få besiktningsmannens tele som administrativ avgift. 🤔
Då tror jag inte du riktigt har förstått att besiktningsmannen har en uppdragsgivare.
 
T Tommy12345302 skrev:
står i valet att köpa ett hus, huset är besiktat. Mäklaren tycker jag skall prata med besiktnignsmannen på telefon (gratis) men så säger samma mäklare att det finns också något annat som heter köpargenomgång (som skulle kosta mig 5000 kr)

finns det någon skillnad juridiskt här? jag personligen tycker det borde räcka med besiktningsprotokollet som verkar ok, eller missar jag något här. Måste säga att jag faktiskt inte läst på så noga här, och ser också det finns något som heter "överlåtelsebesiktning"
Menar du att säljaren har gjort besiktning? Om detta är fallet, är mitt råd att anlita en besiktningsman som du betalar.
 
BirgitS
Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Smart sätt att få betalt 2 ggr för samma besiktning. Gillar påhittigheten. Snart kostar det säkert att få besiktningsmannens tele som administrativ avgift. 🤔
Så du menar att besiktningsmannen inte ska ha någon lön för genomgången på plats med presumtiva köpare?
Att köparen som har köpt in sig i försäkringen inte ska omfattas besiktningsmannens ansvarsförsäkring?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du menar att besiktningsmannen inte ska ha någon lön för genomgången på plats med presumtiva köpare?
Att köparen som har köpt in sig i försäkringen inte ska omfattas besiktningsmannens ansvarsförsäkring?
Det känns som det är ett Mälardalspåfund att göra en säljarbesiktning. Det är köparen som behöver göra en besiktning för att lugna nerverna.
 
BirgitS
A alexanderlukas skrev:
Det känns som det är ett Mälardalspåfund att göra en säljarbesiktning. Det är köparen som behöver göra en besiktning för att lugna nerverna.
En säljarbesiktning är relevant för presumtiva köpare så att de kan avgöra vad som är rimliga bud. Det är spritt över många delar av landet. Men det är inte särskilt meningsfullt i en bostadsmarknad där säljaren får vänta månader eller år på att en enda presumtiv köpare ska dyka upp, då finns det gott om tid att låta köparen undersöka fastigheten innan förhandlingen om pris påbörjas.
 
Låter som ett sätt för besiktningsmän och mäklare att tjäna lätta pengar. Jag tar för givet att mäklaren får en del av de 5000 besiktningsmannen får för 'jobbet'. Advokater ter sig nästan billiga när det gäller timkostnad ;)
 
Vi körde en köpargenomgång och hade rätt bra erfarenhet. Gick runt i huset ordentligt och fick svar på alla frågor.

Var det värt det? Nej. I efterhand tycker jag att protokollet räckte, men köper man ett hus för flera miljoner så är det lika bra att göra det så att man slipper "Tänk om".

Fick i alla fall exakt samma "service" som jag fått vid en överlåtelsebesiktning, vilket brukar ligga åtskilliga tusenlappar högre i pris.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Du har inte köpt hus i en marknad där där budgivning förekommer i högre utsträckning? Det här med att kunna kräva besiktningsklausul och prisavdrag på hus fungerar säkert på platser med en svag marknad men i storstadsregionerna har i det i praktiken varit näst intill omöjligt att få till dom senaste 15 åren med undantag för korta dippar. Säljaren går helt enkelt på någon annan köpare om man börjar bli omständig.
L Liljeros skrev:
besiktningsklausul
L Liljeros skrev:
Du har inte köpt hus i en marknad där där budgivning förekommer i högre utsträckning? Det här med att kunna kräva besiktningsklausul och prisavdrag på hus fungerar säkert på platser med en svag marknad men i storstadsregionerna har i det i praktiken varit näst intill omöjligt att få till dom senaste 15 åren med undantag för korta dippar. Säljaren går helt enkelt på någon annan köpare om man börjar bli omständig.
Jag hsr själv köpt hus i storstadsmarknad med besiktningsklausul, så det är inga konstigheter. i princip en förutsättning för en hetsig budgivning. Annars går det inte att ha det tempot. .
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Låter som en onödig produkt. En vanlig jordabalksbesiktning kostar väl inte mycket mer. Då följer man förstås med och får veta sådant som inte skrivs i protokollet, t.ex vad besiktningsmannen egentligen tycker om huset.
En besiktningsman uttalar sig aldrig om vad denne tycker om ett objekt. Han kan däremot uttala sig om sånt han ser/anmärker på, men inte ett eget tyckande om objektet.
 
C
U ullak40 skrev:
En besiktningsman uttalar sig aldrig om vad denne tycker om ett objekt.
Åjo, nog kan det komma fram en del åsikter när man går runt i ett objekt med en besiktningsman, det har jag egen erfarenhet av. Inget som hamnar i protokollet så klart, och förhoppningsvis på en professionell nivå, men ändå.

Är det säljarens besiktningsman lär han dock vara väldigt försiktig med sånt...
 
Det var jag som beställde och betalade besiktningen och följde bakom honom hela tiden. Det enda han sa var när det var något att anmärka på, och vad det var. Inga större saker då huset var relativt nytt, men inte uttalade han sig något om fastigheten i sig. Han ska ju vara opartisk.
 
C
U ullak40 skrev:
Han ska ju vara opartisk.
Skall han? Varför det?
Om jag som köpare anlitar och betalar en besiktningsman vill jag väl tvärtom att han agerar i mitt och endast mitt bästa intresse? Sen av ren självbevarelsedrift undviker denne troligen uttalanden som han inte har belägg för, så klart.

Hur som helst, att besiktningsmannen du anlitat inte uttryckt några åsikter är ju inte samma sak som att inga besiktningsmän någonsin uttalar sig om vad de tycker om ett objekt.
 
  • Gilla
alexanderlukas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.