10 917 läst · 36 svar
11k läst
36 svar
Köpa äldre Bahco Ergo mejslar
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 970 inlägg
Fram med stämjärn/vinkelslip/aceton och åtgärda. Historieförfalskning ligger i tiden!Fario skrev:
Jag har faktiskt ett par gröna som jag törs lova är svensktillverkade. Ingen bild dock, de finns i stugan en bra bit bort.
Jag lever i alla fall gott på denna tång som jag fick med mig från min tid som elektrikerlärling på uddevallavarvet för fyrtio år sedan.
Mina barn som sett Deutschland -83 och -86 förstår innebörden av W-GERMANY...
Jag lever i alla fall gott på denna tång som jag fick med mig från min tid som elektrikerlärling på uddevallavarvet för fyrtio år sedan.
Mina barn som sett Deutschland -83 och -86 förstår innebörden av W-GERMANY...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 970 inlägg
Då stämmer inte det att alla helsvarta är tillverkade i Sverige. Jag köpte några mejslar i övergången till Bahco/Sandvik/Belzer, tror det var i slutet av 90-talet, och då fanns både helsvarta och den nyare med färg och gummiaktigt grepp. Lite förvirrande, men det var väl restlager. Loggan ”BACHO” har det gamla typsnittet på båda typerna om det inte står ”Sandvik/Belzer”.R Robert-san01 skrev:
Ja, vi har helsvarta ergo-mejslar på jobbet märkta Sandvik Belzer Made in Germany. Tidigt 2000-tal på de mejslarna skulle jag tro.Johan Gunverth skrev:
Då stämmer inte det att alla helsvarta är tillverkade i Sverige. Jag köpte några mejslar i övergången till Bahco/Sandvik/Belzer, tror det var i slutet av 90-talet, och då fanns både helsvarta och den nyare med färg och gummiaktigt grepp. Lite förvirrande, men det var väl restlager. Loggan ”BACHO” har det gamla typsnittet på båda typerna om det inte står ”Sandvik/Belzer”.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 959 inlägg
Tyvärr har all stämplad text försvunnit på den. Även den är tillverkad i Tyskland så har den hållit mycket bra. Den bor i min väska som jag hade när jag skruvade maskiner om dagarna i 10år. Den har fått fungera som mycket mer än vad Bahco tänkte den skulle. Idag fick den knacka ut hål för förskruvningar i en låda.Johan Gunverth skrev:
Då stämmer inte det att alla helsvarta är tillverkade i Sverige. Jag köpte några mejslar i övergången till Bahco/Sandvik/Belzer, tror det var i slutet av 90-talet, och då fanns både helsvarta och den nyare med färg och gummiaktigt grepp. Lite förvirrande, men det var väl restlager. Loggan ”BACHO” har det gamla typsnittet på båda typerna om det inte står ”Sandvik/Belzer”.
Lite mer arkeologi på jobbet. Hittade en bitmejsel modell Bahco svart handtag made in Germany.
Hade varit trevligt med en produktkatalog från den här tidseran.
Jag har även sett isolerade elektrikermejslar av samma handtagstyp som de svarta fast med rött handtag istället.
Hade varit trevligt med en produktkatalog från den här tidseran.
Jag har även sett isolerade elektrikermejslar av samma handtagstyp som de svarta fast med rött handtag istället.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 403 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 403 inlägg
Jag har en katalog från 1998, vad vill du veta?C Xcqn skrev:
Dom svarta finns inte med i den, så dom var ur produktion redan då. Och "gummi" Ergo var Made in Germany.
Dom Gröna i den katalogen är ju den modernare varianten, men kan inte se var dom tillverkades.
Har en katalog från mitten på 60-talet också.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 403 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 403 inlägg
Scanna så förstör jag katalogen, den är inbunden på runt 300sidor kanske (orkar inte gå o kolla, den från 98 är på 700sidor), är alltså allt som fanns i deras sortiment i katalogen.
Ser trevliga ut, men fel form på klingan, precis som Spanska Bacho. Inom el finns klämplintar, där man trycker in en 3 mm mejsel för att öppna den, det funkar inte med den klingan, utan den ska vara plan.C Xcqn skrev:
Gillade även längden på Bachos 3 mm elmejsel, lika lång som större mejslar, och perfekt att ha i benfickan på arbetsbyxorna. Nu har jag Wias motsvarighet, men den är för kort, så det blir ett ständigt grävande i fickan för att få tag i den. Köpte den Spanska och slipade om klingan, men stålet i den är värdelöst.
Kulle köpa allihopa om jag hittade nån som hade långa 3 mm mejseln kvar i lager.
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Slangvinda till (högtrycks) spolslang?
Bandsåg går baklänges
Verktyg, Maskiner & Fordon