50 727 läst · 288 svar
51k läst
288 svar
Köp av BRF, tåla dessa skador?
Undersökningsplikt i köplagen finns bara efter köpet, vilket är vad TS gjort.S Sernando skrev:
Då är det ju tur att det inte är du som är säljaren i detta fallet. Antar jag att det inte är i alla fall.S Sernando skrev:Hade du ringt och gnällt på en trasig tapet efter köpet, skulle jag bara lägga på och blockera ditt nummer. Finns viktigare saker att göra i livet, än ta hand om känsliga individer och deras issues.
Trådis har undersökningsplikt och hade då lätt upptäckt att hyllan var limmad
Nu gillade trådis tapeten och ville behålla den. Nu går inte det och trådis får tapetsera eller måla sina väggar, precis som trådis vill.
Det är nog oväsentligt. Claes förklaring tidigare om att det handlar om föremål som har tillförts fastighetens ägare är rimligare.D Dilato skrev:
Det bör också finnas någon bra juridisk spetsfundighet som gör att en bostadsrättsinnehavare får byta ut vitvaror utan tillstånd från fastighetsägaren, och att vid ett sådant byte den nya vitvaran också blir fastighetsägarens egendom.
Jag förväntar mig nästan ett svar på från Claes om det. 😉
LawlineP pmd skrev:Det är nog oväsentligt. Claes förklaring tidigare om att det handlar om föremål som har tillförts fastighetens ägare är rimligare.
Det bör också finnas någon bra juridisk spetsfundighet som gör att en bostadsrättsinnehavare får byta ut vitvaror utan tillstånd från fastighetsägaren, och att vid ett sådant byte den nya vitvaran också blir fastighetsägarens egendom.
Jag förväntar mig nästan ett svar på från Claes om det. 😉
Avgörande är om föremålen tillförts bostadsrätten för stadigvarande bruk. Sådant som vitvaror, badrumsinredning, garderober, el-, vatten- och avloppsanordningar och liknande är byggnadstillbehör. För bostadsrätter ingår även sådant som bostadsrättsföreningen tillfört lägenheten, exempelvis en fastmonterad hatthylla.
Fastighetsmäklarförbundet:
De föremål som föreningen har tillfört lägenheten, exempelvis vitvaror och hatthylla, kan säljaren aldrig undanta från köpet: säljaren äger ju inte föremålen utan det gör föreningen. Det gäller även om bostadsrättshavaren skulle ha bytt ut föremålen, exempelvis ersatt föreningens vitvaror med nya i samband med en köksrenovering. De nya vitvarorna kommer att ägas av föreningen.
I övrigt kan man hämta ledning från jordabalkens regler om byggnadstillbehör: sådana föremål som hade utgjort byggnadstillbehör om det hade varit fråga om en fastighet, anses ingå i köpet om de inte särskilt har undantagits i köpekontraktet.
Det är inte en korkad fråga. Ett bokstavligt svar på den frågan är "frågan är: tittade köparen på ytskiktet av väggen bakom hyllorna?" men det kanske är lite för uppenbart.S Sernando skrev:
Vänligen upphör med argumentum ad hominem och håll dig till argumentum ad rem istället. Diskussionen blir då trevligare. Det här är inte Flashback.
Just det. Köparen kan inte ha sett skicket på lägenheten bakom hyllorna, vilket du tvärtom tycks mena i inlägg #190.S Sernando skrev:
Det där sista hänger ju då på om det fanns en hatthylla redan när den förste bostadsrättsinnehavaren flyttade in.D Dilato skrev:Lawline
Avgörande är om föremålen tillförts bostadsrätten för stadigvarande bruk. Sådant som vitvaror, badrumsinredning, garderober, el-, vatten- och avloppsanordningar och liknande är byggnadstillbehör. För bostadsrätter ingår även sådant som bostadsrättsföreningen tillfört lägenheten, exempelvis en fastmonterad hatthylla.
Har Lawline någon juridisk referens till grundpåståendet, f.ö.?
Jag är ju ingen expert på hatthyllor och dessas prevalens i lägenhetsbeståndet, men jag har aldrig sett en lägenhet där det inte någon gång under dess livstid funnits en hatthylla med krokar att hänga ytterkläder på.P pmd skrev:
Frågan är väl om hatthyllorna installerades när huset byggdes, eller senare av en bostadsrättsinnehavare. Jag är helt med på att en hatthylla som installerades i samband med att huset byggdes bör vara ett byggnadstillbehör.
Jag tvivlar också lite på Lawlines passus "tillförts bostadsrätten för stadigvarande bruk". Om det hade stått "tillförts fastigheten" hade jag litat mer på Lawlines beskrivning.
Jag tvivlar också lite på Lawlines passus "tillförts bostadsrätten för stadigvarande bruk". Om det hade stått "tillförts fastigheten" hade jag litat mer på Lawlines beskrivning.
Kul att min första tråd på detta forum väckte en sådan debatt i ämnet.
Tänkte jag uppdaterar tråden med utfallet av detta, vi har nått en överenskommelse med säljaren om en ekonomisk kompensation för "skadorna".
Tänkte jag uppdaterar tråden med utfallet av detta, vi har nått en överenskommelse med säljaren om en ekonomisk kompensation för "skadorna".
Att köparen tittade på lägenheten och inte brydde sig om att faktiskt kolla på lägenheten, har inget med det hela att göra. 🤦🏼🤦🏼 Han har inte brytt sig om att kolla ordentligt, vilket är hans skyldighet, ifall han vill ha något för gnället.P pmd skrev:Det är inte en korkad fråga. Ett bokstavligt svar på den frågan är "frågan är: tittade köparen på ytskiktet av väggen bakom hyllorna?" men det kanske är lite för uppenbart.
Vänligen upphör med argumentum ad hominem och håll dig till argumentum ad rem istället. Diskussionen blir då trevligare. Det här är inte Flashback.
Just det. Köparen kan inte ha sett skicket på lägenheten bakom hyllorna, vilket du tvärtom tycks mena i inlägg #190.
Nu tycks det som att säljaren är en toffel och faktiskt ersatt trådis för skadorna, så grattis till köparen för de 200 kr han var "berättigad" enligt de som tror på tomten.
Grattis!SchackMatt skrev:
För bästa ekonomiska utfall av uppgörelsen kan du nu sätta upp dina egna hyllor där de gamla har suttit.