Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske lämpligt att avtala om att samtliga väggar ska vara i gott skick, fackmässigt utförda avseende underlag och målning och sakna hål om man inte planerar att måla om när man flyttar in i sin bostadsrättslägenhet. Alltså göra ett avsteg från att lägenheten köps i befintligt skick i den delen. Då har man rätten på sin sida som köpare.

Men de flesta (?) lägenheter är i ett tillstånd idag att de inte skulle kunna säljas med den klausulen om inte säljaren helt gör om ytskikten.
Ingen skulle väl gå med på det? Om man förväntar sig nyskick så ska man väl ändå köpa nyproduktion?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D
Jaja, nu avviker jag från mina priciper att enbart kommentera om jag läst HELA tråden.

Ingen som funderat på om dessa hyllor monterats på sådant sätt att det ska anses ingå i köpet?

Vad gäller bostadsrätter brukar man tillämpa samma regler som gäller för fastigheter vad gäller vilka tillbehör som hör till bostaden. I 2 kap. 2 § jordabalken stadgas det att fast inredning eller annat som är ägnat till stadigvarande bruk för bostaden ska anses höra till byggnaden, och således ingå i bostadsköpet.

Huruvida inredning i fråga tillhör bostaden beror till stor del på om de är fast monterade till väggen eller inte. Om det däremot handlar om inredning som tydligen är en del av ett möblemang torde man inte anse att det utgör byggnadstillbehör. Bedömningen får göras från fall till fall. Går det att förvänta sig att inredning är ägnad till stadigvarande bruk så ska den ingå i bostaden.

Om det inte går att ta ner hyllorna utan att skada ytskikt på detta sätt torde de vara ägnade till stadigvarande bruk (jfr ett elfasystem).

(snart få jag äta upp att jag kommenterat utan att läsa hela tråden)

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Känns som ett lotteri var domstol skulle hamna och beror mycket på omständigheterna.

Har man som säljare limmat upp hyllor i vardagsrummet (Gör inte det!) och så kan ju lägenheten saluföras med dem som fast inredning. Bara att skriva i prospektet/annonsen: "Inredning i vardagsrum med fast monterade hyllor." Därmed torde det stå klart att de ingår i köpet när prospekt och annons läggs till överlåtelseavtalet.

Vill man istället som köpare ha hyllorna som sitter monterade på väggen i vardagsrummet är det lämpligt att ta upp det före kontraktsskrivningen och då föra in en klausul i överlåtelseavtalet om att dessa hyllor ingår i köpet.

Detta behövs ju inte för hatthylla och fast inredning i kök och badrum som av tradition anses ingå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
D Derbyboy skrev:
Jaja, nu avviker jag från mina priciper att enbart kommentera om jag läst HELA tråden.

Ingen som funderat på om dessa hyllor monterats på sådant sätt att det ska anses ingå i köpet?

Vad gäller bostadsrätter brukar man tillämpa samma regler som gäller för fastigheter vad gäller vilka tillbehör som hör till bostaden. I 2 kap. 2 § jordabalken stadgas det att fast inredning eller annat som är ägnat till stadigvarande bruk för bostaden ska anses höra till byggnaden, och således ingå i bostadsköpet.

Huruvida inredning i fråga tillhör bostaden beror till stor del på om de är fast monterade till väggen eller inte. Om det däremot handlar om inredning som tydligen är en del av ett möblemang torde man inte anse att det utgör byggnadstillbehör. Bedömningen får göras från fall till fall. Går det att förvänta sig att inredning är ägnad till stadigvarande bruk så ska den ingå i bostaden.

Om det inte går att ta ner hyllorna utan att skada ytskikt på detta sätt torde de vara ägnade till stadigvarande bruk (jfr ett elfasystem).

(snart få jag äta upp att jag kommenterat utan att läsa hela tråden)
Jaha gick ju odramatiskt, kanske ska överge den principen 2025.

• Haha
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.