196 läst · 4 svar
196 läst
4 svar
Köldpropp yttre vattenkran?
Jag har upptäckt att den yttre vattenkranen, där man kopplar i vattenslangen, inte fungerar. Förra ägaren säger att det kan ha varit någon form av köldpropp vid något tillfälle, men att den ska fungera om man slår till den lite. Jag får den inte att fungera alls.
Är det något man kan lösa ut själv eller behöver en rörmokare komma och byta något? Jag har egen brunn som vattnet dras upp från.
Är det något man kan lösa ut själv eller behöver en rörmokare komma och byta något? Jag har egen brunn som vattnet dras upp från.
Om du inte är väldigt långt norr ut och har minus grader fortfarande borde den funka om den inte är trasig. Jag utgår ifrån att den sitter på fasaden och ett rör går på den på insidan där det alltid är varmt.
Du har inte någon kran/ballofix på insida också?
Går det att vrida själva kranen eller sitter den fast?
Du har inte någon kran/ballofix på insida också?
Går det att vrida själva kranen eller sitter den fast?
Tack för svar! Den går att vrida hela vägen men det kommer inget vatten. Det är inte minusgrader och har inte varit på ett bra tag, det stämmer också att den går in i väggen till huset.
Kan jag skruva bort själva kranen som är fäst i väggen själv och kolla hur det ser ut under? Eller riskerar jag att det öser på helt okontrollerat med vatten då?
Kan jag skruva bort själva kranen som är fäst i väggen själv och kolla hur det ser ut under? Eller riskerar jag att det öser på helt okontrollerat med vatten då?
Det är alltså en vattenutkastare.
Låter som att ventilkäglan har fastnat mot ventilsätet.
Öppna ventilen på utkastaren
Knacka på ventilhuset inne i huset, då bör käglan släppa.
Troligen har ventilen skruvats in i botten så att ventilkäglan har tryckt för hårt mot ventilsätet.
Man ska bara vrida tills ventilkäglan rör sätet plus ca 1/2 varv till.
Låter som att ventilkäglan har fastnat mot ventilsätet.
Öppna ventilen på utkastaren
Knacka på ventilhuset inne i huset, då bör käglan släppa.
Troligen har ventilen skruvats in i botten så att ventilkäglan har tryckt för hårt mot ventilsätet.
Man ska bara vrida tills ventilkäglan rör sätet plus ca 1/2 varv till.
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Varför kan man inte lägga nytt golv ovanför det gamla ?
Fritidshus -
Liten toalett - avlopp och tätskikt
Fritidshus -
Väggen i vår 3-Kammarbrunn har släppt. (Uponor från 2008)
Fritidshus -
Hur ställer jag upp trycket på denna
Fritidshus -
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus