Nu är motorn färdigrenoverad.
Jag köpte den på skroten för 60 euro. En 7,5kW 1450 varvs Strömberg troligen tillverkad 1951. Det väger en bit över 100 kilo.
Jag fick den på öppet köp så då jag kom hem mätte jag resistansen i lindningarna med multimeter och så mätte jag isoleringsförmågan mellan lindningarna och mellan lindning och jord med pappas gamla handvevade Megger. Motorn visade sig vara i toppskick elektriskt men lagren var dåliga.

Innan jag tog isär motorn tätade jag alla öppningar och sandblästrade den utvändigt. Sedan tog jag isär den.
Då jag lyfte ut rotorn råkade jag stöta till en lindning med vingarna på rotorn så att bommullsisoleringen blev litet skadad på ett ställe. Skadan var ytlig och lackeringen verkade oskadd men för säkerhets skull penslade jag alla åtkomliga ytor på lindningarna med epoxyharts. Sedan monterade jag ihop motorn med nya FAG lager och målade altihop. Nu är den som ny.
 
  • klyvsåg20.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klyvsåg21.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal och 8 till
  • Laddar…
100kg+! Det var en stadig pjäs!
 
trattalask
Från en som renoverat många elmotorer, snyggt!

Körde du med gummitätade lager (2RS) och C3 lagerglapp?
 
Jag tog gummitätade lager. Det finns ju inga smörjnippor där man kan få in nytt vaselin i lagren så då borde tätade lager rimligtvis vara bättre än öppna.
Annars föredrar jag öppna lager och smörjnippor överallt där det är möjligt i mina maskiner.

Ärligt talat vet jag inte vilket lagerglapp jag har. Jag sade åt försäljaren att jag skall ha lager till en 1450 varvs elmotor och att jag inte snålar på kvaliteten. Han är väldigt kunnig på kullager så jag litade på honom.
 
trattalask
Jag håller med. Alltid bra att kunna smörja ifall det finns möjlighet. Annars föredrar (föredrog?, va ett par år sedan jag höll på) jag 2RS om det är möjligt.

Skulle gissa på att du får C3 lager ifall han är kunnig. =)
 
Nu har jag börjat arbeta med träbädden som sågen skall stå på och som motorn skall bultas fast i. Den är nämligen för låg för en karl i min längd. Folk var kortare på 1900-talet.
Jag började med att ta fram en 5x5 ur stabben med virka av egen produktion och hyvla den och borra de största tapphålen jag någonsin har borrat med maskin.
Stämborrmaskinen är tillverkad av AB Naula OY i Jakobstad i slutet på 40-talet. Helrenoverad och förbättrad för några år sedan. Den är sannolikt en fabriksprototyp och hade vissa fel som inte finns på senare modeller.
Förresten..... om någon som läser den här berättelsen har en stämborrmaskin med likadan motor så vill jag passa på och varna. Originalströmbrytaren är LIVSFARLIG. Om startknappen av järn gängar upp sig ett enda varv så kommer fästskruven bakpå knappen i direktkontakt med en ledarskena när man trycker på knappen.
Lyckligtvis ger jag alla mina maskiner en grundlig genomgång innan jag tar dem i bruk.
 
  • klyvsåg22.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
LsaiboT skrev:
Jag håller med. Alltid bra att kunna smörja ifall det finns möjlighet. Annars föredrar (föredrog?, va ett par år sedan jag höll på) jag 2RS om det är möjligt.

Skulle gissa på att du får C3 lager ifall han är kunnig. =)
Jag trodde att C3 gällde för väldigt höga varvtal, men i detta fallet är de ju bara 1450 rpm? Finns det fler anledningar att välja C3 än höga varvtal?
 
100+kg? Vart sitter dom på den motorn? Min pjäs som täcker en hel sån tidning väger ju bara 84kg, den är visserligen från 20talet så dom använde bara 5mm plåt och 9mm gjutjärn till den...
 
trattalask
Daniel_N skrev:
Jag trodde att C3 gällde för väldigt höga varvtal, men i detta fallet är de ju bara 1450 rpm? Finns det fler anledningar att välja C3 än höga varvtal?
Jo, ifall det är varmt vill man också använda C3. I elmotorer är det kombination värme och varvtalet. Det är iallafall vad jag fick lära mig när jag höll på med dylikt.
 
Jaha..... lagerförsäljaren säger att elmotorer ställer större krav på kullagren än andra tillämpningar men nu vet jag varför. Det är värmen. Tack för informationen LsaiboT

remdrivet
Jag vet inte var vikten sitter i motorn men jag vet att jag betalade för över 100 kilo skrot då jag köpte den. Skrothandlaren väger både köp och försäljning på samma analoga våg så rimligtvis borde vågen stämma.

Nu är träbädden färdig och motorn monterad.
Den omålade järnramen som är fastbultad på ändan av sågen har dels till uppgift att stabilisera sågstommen i sidled och dels blir den fäste för armen till klingskyddet och dels är den fäste för remskyddet. Jag konstruerade ramen så den är fastsatt i gamla skruvhål i maskinstommen. Jag vill inte borra sönder maskinstommen i onödan.
 
  • klyvsåg23.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisCA och 4 till
  • Laddar…
Remskyddet är på gång:
 
  • klyvsåg24.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Vilket pansarskydd, det gillar jag!
 
Ja eftersom jag vet hur klumpig jag är vill jag ha ett remskydd som håller för en 95 kilos karl att falla på:p
 
Rejäla doningar ser det ut som, ska det vara täckt både på fram och baksidan?
 
Man måste ju uppskatta att du bygger såna monster till skydd!
Är det för att få den godkänd i finnland som det krävs så mycket arbete?
Har dom tex. inte några synpunkter på att klingan inte går att höja och sänka i en sån såg?
Hur fungerar det med CE-märkning i Finnland efter som, om jag förstått det rätt, dom är rätt anala på den biten?

Jag har äntligen lyckats utreda att jag CE-märker mina maskiner själv, enligt både maskinförsäljare/maskinfirmor och AV (Arbetsmiljöverket) så kommer dom endast ut om jag har anställda och arbetsplatsskada anmäls eller så anmäler dom ett besök i förväg. I annat fall så går det mesta här i Sverige, sen att många har lärt sig skräckhistorier om fyrkantskuttrar och remdrift är ju en helt annan sak. Det verkar vara övervägande många i Sverige som utbildats i att remdrift är olagligt vilket AV, Skansen och jurist säger bara är trams...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.