Remskyddet skall givetvis vara täckt runtom helt enligt dagens krav.

Just precis. Jag försöker bygga så att mina hembyggda skydd skall vara i stort sätt lika säkra som de CE-märkta skydden på en ny maskin.
Lagen säger nämligen att en maskin eller ett tillbehör i yrkesbruk måste vara CE-märkt och att det endast får repareras och underhållas och uppgraderas på ett sätt som är auktoriserat av tillverkaren med originaldelar från tillverkaren. Om tillverkaren inte finns kvar under samma namn eller har slut på reservdelar får maskinen inte repareras eller uppgraderas. Maskiner tillverkade före 1994 har villkorslöst användningsförbud.
Arbetarskyddsinspektörerna följer den lagen till sista bokstaven men man skall inte bry sig om såna där tjänstemannafjolligheter.

Det finns nämligen ett prejudikat från högsta domstolen som säger att för att ett försäkringsbolag skall få neka utbetalning eller maskinägaren på något annat vis skall kunna straffas eller bli ersättningsskyldig efter en olycka krävs det att motpaten kan bevisa antingen uppsåt eller grov oaktsamhet från maskinägarens sida.
Avsaknad av CE-märkning på en maskin eller ett skydd kan enligt Högsta Domstolen inte betraktas som varken grov oaktsamhet eller uppsåt såvida skyddsannordningar finns och fungerar någotsånär oberoende av deras ursprung och eventuella märkningar.
Det innebär att om jag bygger skydd som någotsånär uppfyller dagens krav och som rent praktiskt skyddar och fungerar så kan jag använda det som bevis på att jag varken har varit grovt oaktsam eller haft uppsåt att ställa till en olycka. Motparten ligger med bevisbördan i ett sådant fall.
Jag har altså full rätt att bryta mot lagen om CEmärkning och jag får inte straffas så länge mina hemgjorda skydd är någotsånär fullgoda. Därför bygger jag dem fullgoda.

Jag har svårt att tro att de kan kräva höj och sänkbar klinga av mig men inte av andra tillverkare. Logosols klyvsåg och alla blocksågar har ju fast höjd på klingan. Det gäller bara för mig att kapsla in övre delen av klingan i ett monstruöst höj och sänkbart klingskydd så att det inte finns något som helst tvivel på att jag har försökt bygga säkert.
Ibland tar jag till litet i överkant med mina byggen bara som ett sätt att visa röven åt byråkraterna.......
 
  • Gilla
MÅLLGAN och 1 till
  • Laddar…
Nu är locket på remskyddet färdigt och i dag har det duggregnast så det gick inte att hålla på med metallarbete. I stället letade jag igenom två skrothandlar efter materialet som fattades till klingskyddet.
Jag hittade inte rätt sorts ämnesrör men jag hittade en bit 80mm axel som en kamrat behöver till sin grävmaskin. Han har rätt sorts ämnesrör i hyllan så vi gjorde en liten byteshandel.
 
I dag har jag gjort ritning på klingskyddet. Räknat ut så alla rörelser och mått och vinklar blir rätt. Hoppas jag.....

Ni får inte se ritningen för den är för stor för att rymmas i pappas skanner.
Räknat per ritning blir det billigare och tidseffektivare att handrita med blyerts än att rita på dator när man planerar högst en eller två byggnader i året och gör måttskisser på någon maskinkonstruktion ibland.
 
heimlaga skrev:
I dag har jag gjort ritning på klingskyddet. Räknat ut så alla rörelser och mått och vinklar blir rätt. Hoppas jag.....

Ni får inte se ritningen för den är för stor för att rymmas i pappas skanner.
Räknat per ritning blir det billigare och tidseffektivare att handrita med blyerts än att rita på dator när man planerar högst en eller två byggnader i året och gör måttskisser på någon maskinkonstruktion ibland.
1. Det går ju att fota av ritningen!
2. Billigare förstår jag inte, dator har du (väl) redan, (tillräckligt) kompetenta program finns gratis. Tidseffektivare borde det inte vara, men måste man börja med att lära sig att använda ritprogrammet så är det naturligtvis så.
 
Själv är man ju kompetent i AutoKladd så där blir mina ritningar gjorda :) Det tog mig en dag att göra tre-vy ritningar på 64 hyvlar woah, men det är ju bara effektivt för att jag gör många ritningar... Rita för hand går ju bra, speciellt om dom inte ska granskas av nån granskningsnämd för finsnickeri..
 
Det beror ju på var man har kompetensen. Jag kan inte rita värt ett skit, men lärde mig Sketchup som är gratis och det tog ju en stund innan man blev sådär grundad i programmet men nu går det nog snabbare för mig.
 
Jag är ju utbildad i ritningslära, man måste ju kunna alla regler för svensk ritningsstandard om man vill bli möbelmästare i framtiden. När vi gick utbildningen i handritare ritningar så fick vi öva på att dra jämntjocka streck, 0.3 0.5 0.7 0co 0.9 skulle vara exakta och därför skulle pennan vridas medan man drog strecket.. uj uj uj vilken tid det tog att rita.
 
Mitt gamla Autocad var ju inte lagligt direkt och sedan några år går programmet inte längre att få liv i. En autocadlicens är dyr så då blir det lönsammare att handrita. I synnerhet som mina byggnadstillståndsritningar inte granskas av någon granskningsnämd bara kommunens byggnadsnämd.

Bra ide vectrex! Jag kan fotografera ritningen.....om man nu kan kalla min halvslarviga måttskiss för ritning.
 
heimlaga skrev:
Mitt gamla Autocad var ju inte lagligt direkt och sedan några år går programmet inte längre att få liv i. En autocadlicens är dyr så då blir det lönsammare att handrita.
Gratis studentlicens för hemmakladdare kanske?
 
Eller varför inte ge Sketchup en chans?
 
Man hamnar i rätten om man ritar hus mot betalning med studentlicens.......och sketchup duger inte för byggnadstillstånd.
Jag ritar ju inte för nöjes skull.
 
heimlaga skrev:
Man hamnar i rätten om man ritar hus mot betalning med studentlicens.......och sketchup duger inte för byggnadstillstånd.
Jag ritar ju inte för nöjes skull.
Duger inte för byggnadstillstånd, antingen har ni fruktansvärda krav jämfört med Sverige eller så vet du inte vad Sketchup klarar av. Kan du göra det för hand så kan du defintivt göra det med Sketchup.

Bygglov som det heter här duger det gott till. Jag fick precis mitt godkänt med ritningar gjorda i Sketchup.
 
vectrex skrev:
Duger inte för byggnadstillstånd, antingen har ni fruktansvärda krav jämfört med Sverige eller så vet du inte vad Sketchup klarar av. Kan du göra det för hand så kan du defintivt göra det med Sketchup.

Bygglov som det heter här duger det gott till. Jag fick precis mitt godkänt med ritningar gjorda i Sketchup.
Tydligen har jag blivit felinformerad tidigare...... eller så har sketchup utvecklats mycket på senaste 2-3 åren.
 
Framsteg:
 
  • klyvsåg25.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • klyvsåg26.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
remdrivet skrev:
När vi gick utbildningen i handritare ritningar så fick vi öva på att dra jämntjocka streck, 0.3 0.5 0.7 0co 0.9 skulle vara exakta och därför skulle pennan vridas medan man drog strecket.. uj uj uj vilken tid det tog att rita.
Ja det var tider det.... Har fortfarande kvar min valk på långfingret som man fick när man vred pennan för att få jämntjocka linjer.

Det där sista håller jag inte riktigt med om. Handritat var dessutom mycket mer "personliga" ritningar än dagens cad ritningar där allt ser likadant ut på gott och ont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.