22 274 läst · 113 svar
22k läst
113 svar
Klyvsåg modell större.
Nu har jag äntligen fått ihop mekanismen till klingskyddet. Den står på änd så armarna som är stående nu blir liggande. Vänster blir uppåt.
Tanken är att skyddet och mekanismen skall vara så tunga att själva vikten dämpar en slående planka. Skruven med vev på ändan reglerar höjden och hindrar skyddet från att lyftas mer än 5 cm.
Tanken är att skyddet och mekanismen skall vara så tunga att själva vikten dämpar en slående planka. Skruven med vev på ändan reglerar höjden och hindrar skyddet från att lyftas mer än 5 cm.
Tjusigt... men jag kan ju inte komma ifrån att du förmodligen inte är riktigt klok. Det är nu inte jag heller. Så heder åt dig som lägger ner jobbet att få den gamla sågen i användbart skick igen
Findus glatt skrockande.
PS. Har också lärt mig att rita på papper med penna. Innan jag gick över till dator så hade jag ljusbord och tuschade allt jag lämnade vidare. Mycket snyggare än moderna ritningar. Skissar fortfarande helst för hand... fri hand. Linjaler och rutat papper sätter tvånströja på kreativiteten. DS
Findus glatt skrockande.
PS. Har också lärt mig att rita på papper med penna. Innan jag gick över till dator så hade jag ljusbord och tuschade allt jag lämnade vidare. Mycket snyggare än moderna ritningar. Skissar fortfarande helst för hand... fri hand. Linjaler och rutat papper sätter tvånströja på kreativiteten. DS
Ser rejält ut! Hur ska allting ytbehandlas? Kommer det att stå i uppvärmt snickeri? Ska du ha matarverk på sågen?heimlaga skrev:Nu har jag äntligen fått ihop mekanismen till klingskyddet. Den står på änd så armarna som är stående nu blir liggande. Vänster blir uppåt.
Haha..... Nej jag är nog inte riktigt klok Helt desperat trött på arbetslöshet och desperat energisk av uppdämd energi efter 2 års sjukdom... men det ligger faktiskt en ekonomisk kalkyl bakom det här.
Jag är sjukskriven och har en sakta men säkert växande arbetsförmåga. Tyvärr med den egenskapen att då jag blir kraftlös blir jag helt slut på en gång och behöver komma i säng och dessutom är variationerna enorma från dag till dag så jag kan aldrig förutse hur mycket jag kommer att orka göra innan kraftlösheten kommer.
Då är frågan vad man kan göra för vettigt med en arbetsförmåga som inte riktigt fullt ut räcker till deltidsarbete.....man kan tänka utanför folks invanda spår och INVESTERA!
Eftersom det är extremt knappt om pengar måste jag bygga maskinerna av vad skrot jag kan få tag på i trakten.
Tanken är att klyvsågen skall stå i kallt utrymme. Jag hittade två stycken 2,5 meter långa rullbord på skroten i Jakobstad och köpte dem billigt. De skall stå vid varsin ända av sågen så alltihop blir en effektiv enhet.
Jag är trött på att stå och vingla med långa grova plankor på stenbergaren och ha hjärtat i halsgropen på grund av risken för bakslag. Då den här sågen blir färdig skall det bli någon ordning på klyvandet.
Alla ytor utom mekaniska anliggningsytor och bordsytan skall målas.
Troligen blir det ett vanligt fräsmatarverk.... då jag hittar något billigt begagnat renoveringsdugligt.
Jag är sjukskriven och har en sakta men säkert växande arbetsförmåga. Tyvärr med den egenskapen att då jag blir kraftlös blir jag helt slut på en gång och behöver komma i säng och dessutom är variationerna enorma från dag till dag så jag kan aldrig förutse hur mycket jag kommer att orka göra innan kraftlösheten kommer.
Då är frågan vad man kan göra för vettigt med en arbetsförmåga som inte riktigt fullt ut räcker till deltidsarbete.....man kan tänka utanför folks invanda spår och INVESTERA!
Eftersom det är extremt knappt om pengar måste jag bygga maskinerna av vad skrot jag kan få tag på i trakten.
Tanken är att klyvsågen skall stå i kallt utrymme. Jag hittade två stycken 2,5 meter långa rullbord på skroten i Jakobstad och köpte dem billigt. De skall stå vid varsin ända av sågen så alltihop blir en effektiv enhet.
Jag är trött på att stå och vingla med långa grova plankor på stenbergaren och ha hjärtat i halsgropen på grund av risken för bakslag. Då den här sågen blir färdig skall det bli någon ordning på klyvandet.
Alla ytor utom mekaniska anliggningsytor och bordsytan skall målas.
Troligen blir det ett vanligt fräsmatarverk.... då jag hittar något billigt begagnat renoveringsdugligt.
Redigerat:
Jag funderar på att börja titta efter en klinga. En riktig klyvklinga med ridare som begränsar spåntjockleken. Jag är litet bekant med den lokale Edessörepresentanten så det blir väl en Edessö klinga för enkelhetens skull.
Hur många tänder skall jag ha på en 600 mm klinga?
Hur många tänder skall jag ha på en 600 mm klinga?
Vad är det du ska klyva mest? Du kommer att ha den som torrklyv? Sen är det ju frågan vad du har för hastighet på den? För fråga 1 är ju vilken klinga som är lagom stor. För 600mm klinga med 100m/s skärhastighet behöver du ca 3300rpm. Har du hastighet nog på maskinen så hade jag nog satsat på en lite mindre klinga för ett lägre pris, stabilitet och för att det kanske ändå räcker till för vad du ska klyva? Enstaka specialgrova klyvningar kan du då ta på bandsågen.heimlaga skrev:
När du vet diameter på klingan kan du bestämma antalet tänder. Minst 2-3 st bör vara i ingrepp hela tiden - så frågan är hur tjockt du kommer att klyva vanligtvis?
Jag hade nog satsat på 25-30 graders spånvinkel, raka tänder.
Ja den blir torrklyv.
Hastigheten blir 2000 varv i minuten med remskivorna jag har skaffat. Det ger litet på 60 m/s och jag har sett den skärhastigheten rekommenderas för stora hårdmetallklingor. Är det fel?
I synnerhet i samband med byggnadsvård och restaurering brukar inte stenbergaren med 100mm klyvkapacitet räcka till om jag inta vänder arbetsstrycket och sågar från andra sidan. Jag har ingen lust att stå och vingla med grova och långa block på det lilla bandsågsbordet.
Jag räknar med att klyva allt mellan 25 och 200 mm tjockt virke...... men allt över 150 mm är specialgrovt.
Hastigheten blir 2000 varv i minuten med remskivorna jag har skaffat. Det ger litet på 60 m/s och jag har sett den skärhastigheten rekommenderas för stora hårdmetallklingor. Är det fel?
I synnerhet i samband med byggnadsvård och restaurering brukar inte stenbergaren med 100mm klyvkapacitet räcka till om jag inta vänder arbetsstrycket och sågar från andra sidan. Jag har ingen lust att stå och vingla med grova och långa block på det lilla bandsågsbordet.
Jag räknar med att klyva allt mellan 25 och 200 mm tjockt virke...... men allt över 150 mm är specialgrovt.
Bra fråga angående skärhastighet. Jag har 100m/s som riktmärke för klyvning och 80m/s för kapning. Kanske resonerar man annorlunda när klingorna blir så otroligt stora, 600 är verkligen en enorm klinga. Normalt sett hade jag sagt att det inte är så otroligt noga och man tager vad man haver, men nu när du fixar till en klyv i toppfint skick och vill kunna klyva så optimalt, snabbt och bra som möjligt kan det ju kännas vettigt att djupdyka i vad som egentligen är rpm/klingstorlek/tanddelning osv. Dessutom gissar jag att 600-klingor för klyvning kanske börjar på 4000kr eller så?heimlaga skrev:Ja den blir torrklyv.
Jag klöv 120mm idag, nog det grövsta jag kluvit med klinga på flera år, så vad som är specialgrovt beror naturligtvis på vad man gör. Men rent generellt föredrar jag så liten klinga som möjligt.
Edessös katalog rekommenderar 60-85 m/s för barrträ och 55-80m/s för hårt lövträ. Både vid kapning och klyvning....... så jag är litet i underkant med 60m/s men inte värre än att det är inom rekommendationerna.
Swedex har en teknisk handbok där de för trä (ospecat) rekommenderar 60-100. http://cld.bz/fGxNTmyheimlaga skrev:
Då börjar jag med 60m/s och så ser vi om det räcker.
Ryggen har haft ett litet återfall på sistone. Inget långsiktigt problem men den krävde några vilodagar.
I dag kom jag i alla fall så långt att jag provmonterade hela mekanismen för skyddet. Jag blev tvungen att göra om hela skyddskåpan för att kunna flytta ned hela mekanismen 9 cm. Jag hade nämligen gjort en miss i konstruktionen så veven kom obekvämt högt upp.
Skruven skall kortas litet och då kommer veven ännu lägre.
Då man renoverar maskiner under sjukskrivning är det obligatoriskt att använda traktor och frontlastare..... som ni ser till vänster.
Ryggen har haft ett litet återfall på sistone. Inget långsiktigt problem men den krävde några vilodagar.
I dag kom jag i alla fall så långt att jag provmonterade hela mekanismen för skyddet. Jag blev tvungen att göra om hela skyddskåpan för att kunna flytta ned hela mekanismen 9 cm. Jag hade nämligen gjort en miss i konstruktionen så veven kom obekvämt högt upp.
Skruven skall kortas litet och då kommer veven ännu lägre.
Då man renoverar maskiner under sjukskrivning är det obligatoriskt att använda traktor och frontlastare..... som ni ser till vänster.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 894 inlägg
Kan tipsa om Draft Sight. Dwg kompatibel och gratis. Har kört det i två år nu och det funkar bra.heimlaga skrev:Mitt gamla Autocad var ju inte lagligt direkt och sedan några år går programmet inte längre att få liv i. En autocadlicens är dyr så då blir det lönsammare att handrita. I synnerhet som mina byggnadstillståndsritningar inte granskas av någon granskningsnämd bara kommunens byggnadsnämd.
Bra ide vectrex! Jag kan fotografera ritningen.....om man nu kan kalla min halvslarviga måttskiss för ritning.