Om ni blandar in att sambon är delansvarig för eventuell skuld / lån åker ni på ny lagfart som är en procentsats av skulden. Kan bli en del pengar så nämn inte detta till lantmäteriet. (Lärt den hårda vägen)
 
P Pligg85 skrev:
Ja skuldebrev är det vettigaste.

Värdera allt och äg 50/50 med skuldebrev där hon har skuld till dig.
Lägg in ev villkor och överenskommelser och signera.

Då har du ditt skyddat. Hon äger halva fastigheten.

Vet allt för många där ena parten känner sig som inneboende och fastighetsägaren förväntas stå för alla renoveringar, räntor och amorteringar.

Skulle den ekonomiskt svaga parten inte gilla dealen så är det ju bara ett kvitto på att den är per definition lycksökare och trivs bra att rida rygg på hyresvärden.
Man får inte glömma att man måste betala reavinstskatt om man säljer halva huset oavsett om det är skuldebrev. Även lagfart tillkommer (vilket man t.ex. slipper vid en bodelning). Nu är väl huset kanske värt mindre än när TS köpt det med tanke på marknaden så det inte finns någon vinst att tala om. Men viktigt att tänka på.

Min sambo köpte in sig i huset jag bott i sem 10 år. Det resulterade i en skatt på ca 120 000:- för den del jag sålde till henne.

Vår överenskommelse blev att hon betalade 120 000 kontant och sedan skrev vi skuldebrev på resten. Efter stod hon som ägare på 50% och vi la om bolånen 50/50.

Det går inte att din sambo tar över en del av fastigheten (genom gåva eller att du säljer) och att du sedan har hela huset belånat på dig. Om du äger 80 och hon 20 får du belåna din del och hon belånar sin.
 
A
M mrsnhp skrev:
Båda behöver inte skriva på beställningar av tex fiber, abonnemang eller renovering, men om rot-avdraget för ett jobb ska delas upp på båda ska man ange det så att båda står på fakturan. Vi brukar försöka pussla så att hela rot-avdraget för ett jobb kan läggas på den ena av oss, det brukar bli enklast för hantverkaren.
Båda står inte på fakturan. Bara den person rot dras av. Om det inte är ett stort jobb som tar bägges totala rot i anspråk
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M matshansson skrev:
Om ni blandar in att sambon är delansvarig för eventuell skuld / lån åker ni på ny lagfart som är en procentsats av skulden. Kan bli en del pengar så nämn inte detta till lantmäteriet. (Lärt den hårda vägen)
Ehhh....va? Om ägarförändringen sker genom bodelning behöver man bara betala en administrativ avgift, inte hela lagfartkostnaden/stämpelskatten som är procentuell på köpeskillingen.
Om paret inte behöver utöka lånet på fastigheten behöver de inte ta ut mer pantbrev heller. Att ta ut nya pantbrev är också belagt med en procentuell avgift på pantbrevssumman. Att ta över befintliga pantbrev kostar inget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om att det är så, och kan inte hitta det hos någon trovärdig källa heller. Svårt att förstå hur det skulle fungera i praktiken.

Exempelvis:
[länk]
Det står inte uttalat i sambolagen, men har blivit praxis både vid separation i samboförhållande och skilsmässa.
Sambolagen säger:

"15 § I den mån det med hänsyn särskilt till samboförhållandets längd men även till sambornas ekonomiska förhållanden och omständigheterna i övrigt är oskäligt att en sambo när samlevnaden upphör skall lämna egendom till den andra i den omfattning som följer av 12-14 §§, skall bodelningen i stället göras så att den förstnämnda sambon får behålla mer av sin egendom. "
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
När jag/vi köpte vårat hus hade min dåvarande sambo (nu mer fru) inget jobb men var föräldraledig med våran son men för mig var det glasklart att huset skulle ägas 50/50. Även om hon inte betalat en krona på huslånen så har hon betalat en hel del annat. Hon har hjälpt till med ekonomin så mycket hon kunnat på annat vis till hon fick fast anställning. Sen dess sköter hon alla inköp av mat, kläder till barnen, fritids och dagis avgifter osv så indirekt så har ju hon betalat på huslånen iallafall även att ränta och amortering dras från mitt konto.
 
L LeffeMejsel skrev:
Man får inte glömma att man måste betala reavinstskatt om man säljer halva huset oavsett om det är skuldebrev. Även lagfart tillkommer (vilket man t.ex. slipper vid en bodelning). Nu är väl huset kanske värt mindre än när TS köpt det med tanke på marknaden så det inte finns någon vinst att tala om. Men viktigt att tänka på.

Min sambo köpte in sig i huset jag bott i sem 10 år. Det resulterade i en skatt på ca 120 000:- för den del jag sålde till henne.

Vår överenskommelse blev att hon betalade 120 000 kontant och sedan skrev vi skuldebrev på resten. Efter stod hon som ägare på 50% och vi la om bolånen 50/50.

Det går inte att din sambo tar över en del av fastigheten (genom gåva eller att du säljer) och att du sedan har hela huset belånat på dig. Om du äger 80 och hon 20 får du belåna din del och hon belånar sin.
Skuldebrevet är en handling mellan två parter som vilket lån som helst.

Gåvoskatt finns inte.

Ena parten lägger sig frivilligt i skuld till den andra. Andra parten skriver frivilligt över halva fastigheten. Inget köp har gjorts.

Ni har alltså bjussat skatteverket på förskott a 120 tusen?
 
Nissens Nissens skrev:
Har du någon källa på det? Jag har aldrig hört talas om att det är så, och kan inte hitta det hos någon trovärdig källa heller. Svårt att förstå hur det skulle fungera i praktiken.

Exempelvis:
[länk]
Du har 15 paragrafen i sambolagen som styr det. Där står inget om 5 år, men i andra tolkningar så jämställs samboskap med äktenskap, och där verkat det vara 20% av giftorättsgodset per år man varit gifta eller sambos innan separation som gäller:
https://familjerattsadvokaterna.se/...tt-skilja-oss-efter-endast-ett-ars-aktenskap/

Men jämkning av bodelning enligt sambolagen måste begäras och prövas o varje enskilt fall. Och det kan finnas omständigheter som gör att mer eller mindre av samboegendomen delas upp.

Men skriva ett samboavtal och/eller skuldebrev innan man flyttar ihop är enda säkra sättet att skydda sitt kapital om man vill att man ska få tillbaka sin del av kapitalinsatsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Skuldebrevet är en handling mellan två parter som vilket lån som helst.

Gåvoskatt finns inte.

Ena parten lägger sig frivilligt i skuld till den andra. Andra parten skriver frivilligt över halva fastigheten. Inget köp har gjorts.

Ni har alltså bjussat skatteverket på förskott a
P Pligg85 skrev:
Skuldebrevet är en handling mellan två parter som vilket lån som helst.

Gåvoskatt finns inte.

Ena parten lägger sig frivilligt i skuld till den andra. Andra parten skriver frivilligt över halva fastigheten. Inget köp har gjorts.

Ni har alltså bjussat skatteverket på förskott a 120 tusen?
Ja, det fanns ju några alternativ för detta såklart. Dels är det reglerna för gåvor/taxeringsvärde och stämpelskatt. Då hon skulle köpa in sig till halva summan av den färska värderingen överskred summan självklart det som gäller för en gåva. Så officiellt är det ett köp.

Självklart kunde vi ha skrivit ett skuldebrev där det inte framgår vad hon har köpt och hållt det separat från huset. Sen skrivit över halva huset. Men det är inte hellt vattentätt vid en eventuell tvist framöver eller vid en kontroll av skatteverket där man kommer undra hur hon kommit över halva huset utan att ha köpt det eller fått det som gåva.

Sen beror det ju på hur lånesituationen ser ut eftersom man inte kan låna på något som man inte äger. I vårt fall behövde vi ha bolån som överskred halva värdet av huset, vilket gjorde att även sambon var tvungen att stå med på bolånet. I TS fall låter det somnatt sambon inte kan ta bolån, så beroende på belåningsgrad kan det ju bli avgörande.

Slutsatsen är att vi ville göra allt by the book och stå 50/50 på allt utan risker för strul. Vi hade jurister med oss hela vägen som gav olika alternativ.

Men alla är fria att göra som de vill 😊
 
Jag gav min fru halva huset med gåvobrev och undantag om vi skulle separera. Jag betalar alla lån så hon får inte några kostnader bara för att äga 50% hus, hon betalar annat. Du bör vara medveten om ni separerar kan hon kräva att du köper ut henne trots att hon inte betalt något på huset.
 
B Broot skrev:
Hej
Jag tyckte inte jag hittade svar på min fundering i tidigare trådar, så jag startar en ny.

Jag och sambon bor idag tillsammans i en villa med tomt och skog som jag har köpt.
Pga. skillnad i ekonomiska förutsättningar så köpte jag huset själv och står idag som ensam ägare.
Vi har planer på att renovera delar av huset och göra om utomhus och i samband med dessa planer kommer såklart frågan om ROT-avrdag på tal.

Min fundering är om det är värt att ge sambon en del av fastigheten (typ 1%) för att kunna nyttja mer ROT-avdrag och avdrag för grön teknik etc? Men kan detta ha några negativa effekter för mig/hon/oss?
Det verkar finnas mycket att tänka på så jag ställer ut en öppen fråga om vilka praktiska effekter detta skulle ha
Exempelvis:

- Måste alla jobbeställningar hädanefter skrivas under av oss båda? - Inget jätteproblem, men skulle vara intressant att vet vad som gäller juridiskt. Kan jag exempelvis anlita ett företag för att installera fiber till huset och signera avtalet ensam utan problem?

- Hur påverkar detta mitt bolån? - Jag kommer fortsätta betala av hela skulden själv, men vad kan banken tänkas tycka?
(Jag har en högre och mer stabil inkomst än min sambo så jag vill gärna undvika att skulder hamnar på henne oavsett typ och orsak, även om vi gemensamt kan lösa det ekonomiskt)

- Uppstår några kostnader i samband med att jag ger (alternativt säljer) en del till henne? Kan hon åka på någon skattesmäll iom att hon erhåller en del av fastigheten?

-Gör det någon skillnad om hon äger 1% eller 10% etc? (Annat än vad hon skulle ha rätt till vid ev. separation). Tänker främst kring rätt till avdrag.

Ni kommer säker ha en massa andra praktiska saker att ta hänsyn till så släng in allt ni kommer att tänka på, jag vill försöka få en så omfattande bild av vad det skulle innebära som möjligt.
Nej
 
N Nadasurf_ skrev:
Jag gav min fru halva huset med gåvobrev och undantag om vi skulle separera. Jag betalar alla lån så hon får inte några kostnader bara för att äga 50% hus, hon betalar annat. Du bör vara medveten om ni separerar kan hon kräva att du köper ut henne trots att hon inte betalt något på huset.
Toppen, jag har aldrig fått låna på något jag inte äger (förutom blanco). Sen förstår jag inte varför din fru ska stå på halva huset om hon ändå inte betalar på det och inte får behålla sin halva vid en separation?

För våran del ville vi att balansen skulle bli lika. Dvs att vi äger och betalar lika mycket. Det vi avtalat i skuldebrevet är att vid flytt eller separation så skall skulden regleras. Skuldebrevet reglerar för oss min "vinst" från det jag köpte till dess att hon köpte in sig (till marknadsmässig värdering). Sen gick vi in 50-50 på bolånet och betalar hälften vara. Oc

Vid separation eller flytt får jag mina pengar och sen blir det ju sedvanlig bedömning om vem som har möjlighet/störst behov att bo kvar. Men det tar vi då :)
 
L LeffeMejsel skrev:
Toppen, jag har aldrig fått låna på något jag inte äger (förutom blanco). Sen förstår jag inte varför din fru ska stå på halva huset om hon ändå inte betalar på det och inte får behålla sin halva vid en separation?

För våran del ville vi att balansen skulle bli lika. Dvs att vi äger och betalar lika mycket. Det vi avtalat i skuldebrevet är att vid flytt eller separation så skall skulden regleras. Skuldebrevet reglerar för oss min "vinst" från det jag köpte till dess att hon köpte in sig (till marknadsmässig värdering). Sen gick vi in 50-50 på bolånet och betalar hälften vara. Oc

Vid separation eller flytt får jag mina pengar och sen blir det ju sedvanlig bedömning om vem som har möjlighet/störst behov att bo kvar. Men det tar vi då :)
B Broot skrev:
Våra respektive ekonomiska situationer var sådana vid husköpet att jag antingen köpte huset ensam, eller så blev det inget hus... och jag gillade huset 😜 Vi skulle kunna såhär i efterhand försöka fixa så att hon tar ett eget lån för att köpa in sig ordentligt i fastigheten, men jag ser ingen poäng med att hon ska försöka ta ett bolån för att betala av en del av mitt bolån...

Hon jobbar periodvis hos ett par olika arbetsgivare (för det är så arbetsmarknaden ser ut just nu), och ibland blir det uppehåll, så det har varit svårt att kunna ta någon diskussion med banken om lån.

Det var också så att jag köpte huset i oktober 2022 för inflytt 2023 och när det var dags för tillträde så flyttade hon också in. Eftersom vi periodvis bott tillsammans tidigare och vi båda flyttade in på tillträdesdagen så tänker jag att det blir svårsålt att säga att det inte skulle vara köpt för gemensamt boende 😋

Om jag förstod den tidigare kommentaren rätt (och det jag läst av sambolagen) så spelar det ingen roll om hon köper in sig på 1% eller 10% eller 25% osv, hon kommer fortfarande ha rätt till 50% av huset vid ev separation, vilket jag antar är samma i dit fall, även om hon bara köpte in sig lite (jag antar att det betyder mindre än 50%). Men det blir såklart mer rättvist ju närmare 50/ 50 man kommer.

Sånt kan vi reglera med ett samboavtal också, och långsiktigt är planen att hon betalar in sig i huset genom att hjälpa till med avbetalning av bolånet utefter hur hennes ekonomiska förutsättningar ändras.
Jag kan tipsa om en annan väg som jag och min sambo tog när det gäller att bo i hus och bara en äger det.

Jag flyttade in till Stockholm för 15 år sedan, min sambo bodde redan med 2 barn i villa i ett attraktivt dyrt område.

Vi fick då ett gemensamt barn nästan samma dag jag flyttade in.

Jag hade ingenting att lägga in på lån och var inte beredd att köpa in mig till 1/2 marknadsvärdet som då var ca 6 milj.

Det hade inte heller gynnat vår gemensamma ekonomi, hon hade kunnat få pengarna för att kunnat lösa lånet ( som var ett förmånslån med mycket låg ränta ) men jag hade fått ett dyrt lån att betala själv.



Så jag tänkte ut en annan lösning, en lösning där jag själv kunde känna att jag ägde huset framåt med tanke på renov av kök och badrum mm.

Att lägga in pengar på det kändes inte kul om jag inte ägde något av huset.

Vad skulle hända då i framtiden om vi inte var ett par?

Vi har betalt all renovering med egna pengar så inga lån på det.



Så vi har skrivit med hjälp av en jurist ett avtal där vi vid avtalets start bestämde värdet på huset, allt som drift, lån, fastighetsskatt,underhåll osv det ska vi betala tillsammans.

Sedan den dag huset ska säljas så äger vi tillsammans den ökning av värdet från den dag vi skrev avtalet.



Med detta så kände jag att om jag lägger pengar osv på renoveringar osv så är det bra både för oss och mig själv.

Skulle något hända tex om min sambo dör så ärver ju annars hennes barn allt och jag har ingen möjlighet att bo kvar ens i närheten av Stockholm. Det finns ju inga hyreslägenheter osv tex.



Denna lösning blev bra för oss, den kanske inte passar alla men det är också svårt i stora städer med mycket värde och värdeökningar över tid och man måste försöka få det så rättvist för alla.



Vi hade båda varit gifta och hade barn när vi träffades så

vi visste att livet kan ändras och då behöver man se över sådant här så fort man kan och inte vänta på att något ska hända.



Vi kan ju tyvärr inte då nyttja 100% av rotavdraget då bara hon äger huset.

Så kanske en bra lösning att jag är 1% eller om man kan äga ännu mindre😁.
 
A ArbogaHenrik skrev:
Jag kan tipsa om en annan väg som jag och min sambo tog när det gäller att bo i hus och bara en äger det.

Jag flyttade in till Stockholm för 15 år sedan, min sambo bodde redan med 2 barn i villa i ett attraktivt dyrt område.

Vi fick då ett gemensamt barn nästan samma dag jag flyttade in.

Jag hade ingenting att lägga in på lån och var inte beredd att köpa in mig till 1/2 marknadsvärdet som då var ca 6 milj.

Det hade inte heller gynnat vår gemensamma ekonomi, hon hade kunnat få pengarna för att kunnat lösa lånet ( som var ett förmånslån med mycket låg ränta ) men jag hade fått ett dyrt lån att betala själv.



Så jag tänkte ut en annan lösning, en lösning där jag själv kunde känna att jag ägde huset framåt med tanke på renov av kök och badrum mm.

Att lägga in pengar på det kändes inte kul om jag inte ägde något av huset.

Vad skulle hända då i framtiden om vi inte var ett par?

Vi har betalt all renovering med egna pengar så inga lån på det.



Så vi har skrivit med hjälp av en jurist ett avtal där vi vid avtalets start bestämde värdet på huset, allt som drift, lån, fastighetsskatt,underhåll osv det ska vi betala tillsammans.

Sedan den dag huset ska säljas så äger vi tillsammans den ökning av värdet från den dag vi skrev avtalet.



Med detta så kände jag att om jag lägger pengar osv på renoveringar osv så är det bra både för oss och mig själv.

Skulle något hända tex om min sambo dör så ärver ju annars hennes barn allt och jag har ingen möjlighet att bo kvar ens i närheten av Stockholm. Det finns ju inga hyreslägenheter osv tex.



Denna lösning blev bra för oss, den kanske inte passar alla men det är också svårt i stora städer med mycket värde och värdeökningar över tid och man måste försöka få det så rättvist för alla.



Vi hade båda varit gifta och hade barn när vi träffades så

vi visste att livet kan ändras och då behöver man se över sådant här så fort man kan och inte vänta på att något ska hända.



Vi kan ju tyvärr inte då nyttja 100% av rotavdraget då bara hon äger huset.

Så kanske en bra lösning att jag är 1% eller om man kan äga ännu mindre😁.
Bra lösning!

Låter som liknande vår situation ändå. Skönt att ni slapp förskott på reavinstskatt ;) Vi satte ju också ett pris och är på 0 från det priset. Så all ytterligare vinst vid ev försäljning är ju sambon med och delar på 😊 Bara att vi gjorde ett köp med hjälp av skuldebrev då hon inte hade cash att gå in med.

Jag tycker ert förslag låter helt klart rimligt och skönt att det går att lösa så att det blir balans 👍
 
A ArbogaHenrik skrev:
Jag kan tipsa om en annan väg som jag och min sambo tog när det gäller att bo i hus och bara en äger det.

Jag flyttade in till Stockholm för 15 år sedan, min sambo bodde redan med 2 barn i villa i ett attraktivt dyrt område.

Vi fick då ett gemensamt barn nästan samma dag jag flyttade in.

Jag hade ingenting att lägga in på lån och var inte beredd att köpa in mig till 1/2 marknadsvärdet som då var ca 6 milj.

Det hade inte heller gynnat vår gemensamma ekonomi, hon hade kunnat få pengarna för att kunnat lösa lånet ( som var ett förmånslån med mycket låg ränta ) men jag hade fått ett dyrt lån att betala själv.



Så jag tänkte ut en annan lösning, en lösning där jag själv kunde känna att jag ägde huset framåt med tanke på renov av kök och badrum mm.

Att lägga in pengar på det kändes inte kul om jag inte ägde något av huset.

Vad skulle hända då i framtiden om vi inte var ett par?

Vi har betalt all renovering med egna pengar så inga lån på det.



Så vi har skrivit med hjälp av en jurist ett avtal där vi vid avtalets start bestämde värdet på huset, allt som drift, lån, fastighetsskatt,underhåll osv det ska vi betala tillsammans.

Sedan den dag huset ska säljas så äger vi tillsammans den ökning av värdet från den dag vi skrev avtalet.



Med detta så kände jag att om jag lägger pengar osv på renoveringar osv så är det bra både för oss och mig själv.

Skulle något hända tex om min sambo dör så ärver ju annars hennes barn allt och jag har ingen möjlighet att bo kvar ens i närheten av Stockholm. Det finns ju inga hyreslägenheter osv tex.



Denna lösning blev bra för oss, den kanske inte passar alla men det är också svårt i stora städer med mycket värde och värdeökningar över tid och man måste försöka få det så rättvist för alla.



Vi hade båda varit gifta och hade barn när vi träffades så

vi visste att livet kan ändras och då behöver man se över sådant här så fort man kan och inte vänta på att något ska hända.



Vi kan ju tyvärr inte då nyttja 100% av rotavdraget då bara hon äger huset.

Så kanske en bra lösning att jag är 1% eller om man kan äga ännu mindre😁.
Får du bo kvar om sambon avlider?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.