154 läst · 4 svar
154 läst
4 svar
Klippa ner syrenhäck nu?
Jag har en syrenhäck som inte rörts på många år och nu är 3-4 meter hög.
Jag skulle vilja ta ner den till hälften för nu är det ständig skugga bakom. Syrenen mår bra, några rangliga grenar men annars inga problem. Jag bryr mig inte om blomning och den behövs inte som insynsskydd.
Jag har läst att man kan ta ner den nu i februari, mars. Är det rätt tillfälle? Och kan jag bara kapa den på önskad höjd?
Borde jag göra det över flera år?
Jag skulle vilja ta ner den till hälften för nu är det ständig skugga bakom. Syrenen mår bra, några rangliga grenar men annars inga problem. Jag bryr mig inte om blomning och den behövs inte som insynsskydd.
Jag har läst att man kan ta ner den nu i februari, mars. Är det rätt tillfälle? Och kan jag bara kapa den på önskad höjd?
Borde jag göra det över flera år?
Jag hade en ovårdad syrenhäck som vi nu fått bra fason på.
Då klippte vi ner den på kanske 50-100cm höjd vilket inte var så bra
Ta grova stammar, över 5cm, och kapa var 3de typ i år och fortsätt nästa år osv.
Sen kan du så klart frisera den varje år, alltså klippa sidor och höjd.
Den blir inte så fin direkt när man tagit bort den dom brukar repa sig fort
Men genom att kapa grova så får du sidoskott som växer och tätar häcken även nertill och den föryngras
Då klippte vi ner den på kanske 50-100cm höjd vilket inte var så bra
Ta grova stammar, över 5cm, och kapa var 3de typ i år och fortsätt nästa år osv.
Sen kan du så klart frisera den varje år, alltså klippa sidor och höjd.
Den blir inte så fin direkt när man tagit bort den dom brukar repa sig fort
Men genom att kapa grova så får du sidoskott som växer och tätar häcken även nertill och den föryngras
Har en tråd här nånstans med min syrenhäckT tursut skrev:
Edit: här är den https://www.byggahus.se/forum/threads/syrenhaeck.116327/
Klicka här för att svara