I
När vi bodde i lägenhet var det ganska vanligt att "de" drog igång dånande maskiner kl halv 8-8 på morgonen. Var det inte huset som renoverades så var det något arbete ute vid. De e bara till att putta in öronpropparna och sova vidare. Värre är det med de som drar igång PA anläggningen som inga proppar rår på mitt i natten.

Motor gräsklippare kl 8 på morgonen i villakvarter på helgen? Ja det har väl hänt några gånger. De lider av samma åkomma som de som håller låda mitt i natten, d.v.s oförmögen att visa hänsyn mot andra.

• Gilla
  • Haha
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Skönt att man inte har en granne men har ändå en robotklippate som inte väcker en själv plus att den jobbat inte ens på helgen 😁

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Jag tror nog hämd oljud är vanligare än många vill erkänna..

Det är ganska ofta man hör att det var skönt att avreagera sig på dom som hade roligt och lät illa på kvällen med hämd med att väcka dom med huvudvärk tidigt med gräsklippning eller andra oljud högljudda lovliga aktivitet eller iaf inte straffbart..

Sen om det kommer så mycket gott ur beteendet kan man ju verkligen undra..
Fest och efterföljande oljud dagen efter upprepats några ggr så är det ju många som har svårt att ta en tillsägelse utan det blir ett "fuck you" till svar efter folk vart över och klagat och innan den klagande hunnit längre än ned i sängen så skruvas stereon upp till full volym och fylleallsång till nån text som troligen inte uppskattas

Jag säger inte att nåt av det är ok eller lämpligt utan alla bättrar på konflikten med att hämnas på varandra..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Antingen är personen som klipper ego, dum i huvet eller okapabel till att förstå att han stör andra.
En annan teori kan ju faktiskt vara att han försökt sova dagen innan och blivit störd av festande långt in på natten, klippningen är en hämnd mot festprissarna.

Pellegnillot71
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Jag tycker du är dum! Alla mår nog bra av att visa andra lite hänsyn!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag tycker du är dum! Alla mår nog bra av att visa andra lite hänsyn!
Åh, tack. Din åsikt värmer mig in i själen. Mycket vänligt att du tog dig tiden att så välformulerat uttrycka dig.

• Gilla
johnniemalm
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Är detta menat som en provokation?
Annars är det ett ganska obegåvat svar; folk är olika.
Jag tycker att det var ett svar som ligger på samma provokationsnivå som tidigare inlägg som representerar andra sidan. Så det var inte helt orimligt, även om vissa formuleringar kanske var lite över gränsen. Men hela denna frågeställning är lite över gränsen. Ska folk vara rädda för att göra normalaktiviteter på sin tomt kl 8? Det är inte kl 4 på morgonen.

Ja, folk är olika. Därför ska vi försöka vara toleranta. Att börja vara aktiv kl 8 vilken dag som helst är verkligen inget konstigt. Det får man försöka att välvilligt tolerera utan att vara gnällig.

• Gilla
johnniemalm och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Utomordentligt dumt gjort! Gräset är ju fortfarande fuktigt då och klippningen brukar inte bli något bra. Sen är frågan om man borde klippa nu när det är så torrt ute med lite regn och allt.

Vi får hoppas han klippte högt och att han har samlare!
Haaa! Fuktiggt inte denna sommaren!
Är väl snarare så att det inte borde finnas något att klippa såvida gräsmattan inte bevattnas! Och på många ställen är det väl vattningsförbud!
Surgubbar eller inte!
En sak är att vi pensionär kanske vaknar tidigt!
Det som inte tas upp är hur ni midsommarfirare kanske störde nattsömn på kvällen! Visst midsommar och man bör få festa men med måtta.
Ta och ge!

anders07 anders07 skrev:

Varför gör man så?

Min granne har fyra får som klipper sitt gräs, de är igång ännu tidigare men låter bara bää ibland, betydligt trevligare, tipsa grannen om det :)

• Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Jag håller med om det avser motorgräsklippare.

Prata med grannarna och diskutera vänligt angående behovet av att klippa gräset tidigt men var beredd på att acceptera att resten av samhället skiter fullständigt i att någon är bakfull eller vill sova längre på morgonen.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:

Varför gör man så?

Varför inte? Klockan 8 är inte tidigt.

Grannen försökte ju klippa gräset en gång tidigt på söndag, men hans fruga gjorde direkt klart till honom att det är inte lämpligt så tidigt. Han har inte gjort det mer.

Kanske dom som tror man kan klippa tidigt har ingen som vågar säga till dom. Jag har märkt i det här tråden att dom som inte bryr, dom helt enkelt inte bryr - dom tittar inte spegeln, alla andra har fel. Ingen fel med starka synpunkter, men det är ingen son har endast rätt, eller endast fel.
Jag skulle inte bry om någon klipper gräset någon gång tidigt, och det har inte heller varit problem i området jag bor.

Jag själv har tummregeln fråh höghusliv. Där var tystnad 22-07, och man fick använda högljudda verktyg vardagar 08-20, och lördagar/helger 09-18. Det var ganska liten bostadsrättsförening, där alla kunde och vågade säga sitt, och man lyssnade alla. Det var bra balansgång mellan egna behov och hänsynstagande.

What's so funny 'bout peace, love and understanding...

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Därför att dom inte har den minsta inlevelseförmågan i andra människor. Det finns den kategori vars priolista är: jag, jag, jag. I bästa fall är de bara för självcentrerade och kommer inte på tanken att dt kan vara störande. I värsta fall tänker dom att det är min tomt, jag kan göra precis som jag vill.
Vänta nu… Vem är det som förutsätter att man ska ta hänsyn till mig, mig, mig? Här verkar det ju som att hänsyn ska visas till den som var uppe sent och kanske behöver sova ut lite extra… Snacka om att vända på fokus och klandra den som jobbar på en relativt normal tid. Vilken hänsyn visar du den som utför jobbet? Och hur lät det från festen "igår kväll” egentligen? Med andra ord, jag håller inte med dig fullt ut.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hakar på: _Varför?_
Tror det är för att slippa klippa när det blivit riktigt hett ute. Vi har satt en gräns, inte före kl 9.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.