Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Jag tycker du är dum! Alla mår nog bra av att visa andra lite hänsyn!
Dum?
Nej du, kashieda fångar träffsäkert essensen i det här problemet.
Det spelar ingen roll vad man gör - och när man gör det - för alltid stör det någon.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag tror de flesta svenskar undviker att klippa gräset före 09 och efter 20 ungefär. Kanske till och med före kl 10 på helgen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror de flesta svenskar undviker att klippa gräset före 09 och efter 20 ungefär. Kanske till och med före kl 10 på helgen.
Japp, precis som de flesta svenskar undviker att hålla låda efter 11 på kvällen. Men om ens hälften eller fler skulle släppa den där omtanken så hade vi snabbt fått en ohållbar situation vilket tydligt visar på var problemet isåfall faktiskt ligger. Jag skulle dock tro att det är mer accepterat att dra igång gräsklipparen kl 08 än att hålla låda mitt i natten.
 
  • Gilla
johnniemalm och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Varför inte? Efter kl 7 så är det ok. Kan man inte acceptera det så skall man nog bo där man har långt till grannarna
 
Redigerat:
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har en Klippo på sommarstället som närmar sig 40 år nu, har alltid startat och fungerat klanderfritt 😎 Bättre bensinklippare finns inte :)

Men jag har även en Gardena cylinderklippare på batteridrift, och den låter faktiskt betydligt mer än min Klippo, så det där om att elklippare är mycket tystare stämmer inte (om man nu inte avser "robotklippare")
Dock klipper cylinderklipparen betydligt snyggare eftersom det är en cylinderklippare, dessutom blir gräset mindre känsligt för torkare eftersom den skär av gräset, till skillnad från klippare som slår av gräset.
De bästa jag kört med är ju gamla klippo. En jag kände hade en som var gammal som satan men den var i nyskick. Blåstes och tvättades efter varje vecka och han målade det som behövdes när säsongen var slut. Sen vad han pedant i övrigt med =)

Cylinderklippare skulle jag vilja ha men är rätt nöjd med min stiga multiclip 50 med.
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Var det bullrigt natten innan? Där jag bor fick jag sova 3 nätter av 7 under veckan fram till midsommar därför att idioter skulle spela hög musik fram på småtimmarna så att väggarna skakar övriga 4. Jag tror inte man riktigt kan föreställa sig hur nedbrytande det är att sömnberövas på det sättet natt efter natt om man inte blivit utsatt för det. Jag kan dessutom tillägga att spela hög musik och väsnas på nätterna är inte bara hänsynslöst utan även olagligt. Det rubriceras som ofredande och faller under allmänt åtal. Tyvärr åker polisen inte ut på det eftersom hela rättsväsendet i det här landet har klappat ihop.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
V Vatthagen skrev:
Vem fan lägger sig 20.30?? Inte ens jag som bagerska som går upp 02.00!
Exakt!
Det "Daniel 109" hävdar är helt uppåt väggarna.
 
S SonnyListon skrev:
Ok, har bara inte hört en klippare låta på 20 år. Men du har säkert rätt. Jag har nog bara haft tur att bo i områden där man antingen inte lever kvar på 90-talet eller tar hänsyn.
Eller så är alla där du bor bara oekonomiska prylbögar som måste ha det nyaste även med en så tråkig sak som en gräsklippare.
Eller så kör alla robot, vilket kanske känns osannolikt att 100% i ett område har.

Själv lever jag i 2023, och kör kombinerat då roboten inte kommer åt allting och jag är inte stenrik och kan köpa en robot för 60-70 tusen som klarar backar. Sen har jag inte lust att riva upp asfalten som hindrar mig för att lägga slinga till framsidan. Så jag kör gladeligen med en bensinare med.
 
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
anders07 anders07 skrev:
Tror säkert många vill göra det så tidigt som möjligt nu när det är så varmt redan tidigt på dagen för det är ju en rätt svettig sysselsättning. Fast är det bara en liten villatomt lär man väl klara det ändå. Man ska nog inte direkt inbilla sig att folk bara är sura eller vill jäklas. Är glad som bor utan grannar så jag kan klippa när jag vill vilket oftast brukar bli på kvällen men är säker på att det annars skulle gnällas då också. "varför måste de klippa just när vi vill vara ute och grilla och sitta och prata" Svårt göra alla nöjda
 
O O skrev:
Man byter väl oftast bort sin fossilklippare av ett eller båda miljö-skälen: 1) Att för att minska störande ljud för sig själv och sina grannar. 2)Att minska beroendet av fossila bränslen och illaluktande ohälsosamma utsläpp vid klippning.

Ekonomi är viktigt. Att inte störa grannarna är oxo viktigt. Det är en avvägning.
Fråga 100 villaägare. Lovar att inte ens 20 av de kommer ha argument "miljö" för ett byte av gräsklippare.

Det finns ingen avvägning, min klippare kostade 5000 kr. Jag lägger inte 5-10 tusen extra för att få en tystare/miljövänligare klippare.
De som tänker miljö kan köpa aspen istället för 95 oktan.

Jag köpte inte min robot pga miljö eller ljud, hade jag haft en plan tomt så hade jag köpt en åkgräsklippare istället, men för att det ska funka så hade jag fått plana ut rejält. (tomten är i "2 våningar"
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Vilken skit du skriver
Det är ju ihopskrivet efter vad folk tycker på diverse forum. Att visa hänsyn åt folk som äter ute osv. Då blir det ingen klipptid alls.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
I
E ErikPe skrev:
Var det bullrigt natten innan? Där jag bor fick jag sova 3 nätter av 7 under veckan fram till midsommar därför att idioter skulle spela hög musik fram på småtimmarna så att väggarna skakar övriga 4. Jag tror inte man riktigt kan föreställa sig hur nedbrytande det är att sömnberövas på det sättet natt efter natt om man inte blivit utsatt för det. Jag kan dessutom tillägga att spela hög musik och väsnas på nätterna är inte bara hänsynslöst utan även olagligt. Det rubriceras som ofredande och faller under allmänt åtal. Tyvärr åker polisen inte ut på det eftersom hela rättsväsendet i det här landet har klappat ihop.
Håller med helt, vi har tidvis också väldigt påfrestande grannar som mycket väl kan hålla låda till kl 4 på natten. Som tur är så har inte någon taget efter dem än... Det är något som kryper i kroppen när folk visar så lite hänsyn men ändå väljer de flesta att i sann svenska anda knyta näven i fickan.
 
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
Jag är varken tonåring eller arbetslös och jag har villa, sommarstuga och husbil jag tar hand om men jag sover gärna länge på morgonen de dagar jag kan, kanske till viss del beroende på sömnsvårigheter under vissa perioder. Att börja klippa gräset kl.8 är på inget sätt någon rättighet, de flesta kommuner har faktiskt regler för hur man skall bete sig, oftast säger de att innan 9 och efter 21 skall man visa extra hänsyn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inte alls. Klockan 8 ska man väl ändå vara vaken allra senast.
Vaken alltså. Så det inte är risk att bli väckt.

Sen kanske man inte sitter i givakt och käkar frukost på direkten.

Om man som vuxen skulle irritera sig på en gräsklippare kl 8 och tycka det är för tidigt så är man helt fel ute.
Vem är du att säga att klockan 8 ska man väll ändå vara vaken?
Då utgår du enbart från dig själv och ditt liv, och skiter i andra.
Nuförtiden är jag själv oftast uppe vid 6-7 tiden oavsett veckodag, MEN jag har jobbat mycket nätter i mitt tidigare liv och då skulle jag blivit förbannad om grannen började klippa gräs en timme efter att jag somnat.
Varför är det så svårt att visa hänsyn och tänka sig in i hur andra har det?
Varför finns det så många surgubbar som bara ska hävda sin rätt oavsett vem/vad som blir lidande?
Sen finns det tillfällen då jag skulle kunna börja klippa tidigt, om grannen tex haft högljudd fest fram på småtimmarna utan att meddela det.
Men samma sak där, kolla av med grannarna eller åtminstone upplys dem om att det är fest på gång av någon anledning, i de allra flesta fall så går det bra.
Om inte grannen är surgubbe då förstås…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Verkar som hittills så är hämd och någon form av "jag får göra vad jag vill" mentalitet vara i majoritet av de som tycker att det är OK.

Själv undviker jag sånt som låter före kl 10 på helger, men att visa hänsyn är kanske inte så hippt 2023...?😅

Jag har bott i samma område 11 år nu och det är väldigt, väldigt sällan jag hör en gräsklippare på normala helger före, åtminstone kl 9, varför jag reagerade på den tidiga starten idag.

Jag känner de flesta på gatan och vet vilka sorts människor det är och fyra eller fem hus åtminstone hade fester/bjudningar igår men inget ståhej och före midnatt var det tyst, vilket man kan acceptera på midsommar, tycker i alla fall jag...
Jag tycker man sover bättre när man hör att det är ngn stackare som jobbar😇! KR
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.