Fotografen Fotografen skrev:
"Hänsyn", vad är det...? Det finns många anledningar till att vilja sova längre, sent arbete tex.
Ja, absolut, sätt i hörproppar, gör underverk, hade jag alltid när jag jobbade nattskiftet.

• Gilla
Banditmamma och 3 till
  • Laddar…
Jag hade enbart sett det som kul om min ena granne dragit igång bensinklipparen vid åtta, då den andra grannen hade skrikfyllefemkamp på gräsmattan fram till tre. Om det varit vettig ljudnivå här i går kväll hade jag hållit med de som tycker att det är respektlöst tidigt.

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 34 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ja, absolut, sätt i hörproppar, gör underverk, hade jag alltid när jag jobbade nattskiftet.
Lika OK med högljudd fest fram på småtimmarna? "Använd öronproppar"?

• Gilla
johnjensen och 8 till
  • Laddar…
Här var det en i grannskapet som förra året började kapa sten så nära tomtgräns som gick och så nära han kunde komma närmsta grannes matplats i trädgården, givetvis precis när berörda grannen med gäster satt sig för att inta midsommarlunchen.
Tror det finns en Ove i varje kvarter.

• Wow
  • Gilla
MariaBK och 9 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lika OK med högljudd fest fram på småtimmarna? "Använd öronproppar"?
Självklart inte, men nu pratar vi om en 30-60min jobb vid en tid på dygnet som i alla fall jag anser är okej.

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Bengt Larsson och 5 till
  • Laddar…
Före 9 på morgonen en dag de flesta är lediga, lördag-söndag, helgdagar, är inte OK i min värld. Likaså inte efter 20-22 på kvällen, lite beroende på vilken dag det är. Man vet inte vad folk sliter med, och vilka behov olika människor har av att få sova färdigt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
maxmsm och 45 till
  • Laddar…
Verkar som hittills så är hämd och någon form av "jag får göra vad jag vill" mentalitet vara i majoritet av de som tycker att det är OK.

Själv undviker jag sånt som låter före kl 10 på helger, men att visa hänsyn är kanske inte så hippt 2023...?😅

Jag har bott i samma område 11 år nu och det är väldigt, väldigt sällan jag hör en gräsklippare på normala helger före, åtminstone kl 9, varför jag reagerade på den tidiga starten idag.

Jag känner de flesta på gatan och vet vilka sorts människor det är och fyra eller fem hus åtminstone hade fester/bjudningar igår men inget ståhej och före midnatt var det tyst, vilket man kan acceptera på midsommar, tycker i alla fall jag...

• Gilla
  • Haha
MariaBK och 35 till
  • Laddar…
Jag tycker 08 är lite tidigt, men 09 borde vara ok - då hinner man också färdigt med det mesta innan det blir idiotvarmt.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Gör en enkät som alla får svara på i området när, hur högt och vad man får göra inom vissa tider i grannskapet. Blir det inga sura miner från någon.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Nu ska vi se... Man kan inte klippa kl
- 08, för det är för tidigt
- 10, för då är det fika
- 12, för då är det lunchdags
- 13, för då blir tårtan störd
- 15, för då är det fika igen
- 17, för då kommer gästerna
- 19 för då är det middag
- 20 för då ska barnen nattas.

😎
Och absolut inte emellan de olika tiderna heller! Vissa människor är inte tidsfascister så endel kanske är tidiga till tiderna eller kanske sena. Så allt som låter och stör sker vinterhalvåret för då är fan ingen ute!!!

• Älska
  • Gilla
Gtd_erik och 4 till
  • Laddar…
Bodde i hyresrätt ett år. Då spelade den som festade hög musik fram till 3-4 på morgonen.
Kl 5 startade hämnarna sin musik för att hämnas. Vi som inte spelade alls fick inte sova hur som.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
nissenhj och 8 till
  • Laddar…
F
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Vår granne gjorde det igår kl 15 på eftermiddagen.

Jag själv kör på regeln att man kör maskiner dagtid mellan 10-17 ungefär. Utanför denna tiden ska det vara tyst.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Magnusnu och 12 till
  • Laddar…
M
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Vad bor du i för konstigt område, har folk inte robotklippare?

och vilket gräs finns att klippa efter två månader utan regn?

• Gilla
Kaninjan och 2 till
  • Laddar…
Nej det är inte OK.
Har turen att bo i ett område där det vanligtvis är tyst före 10, inte ens nån som åker iväg med bilen.
Om nån upprepade gånger skulle köra gräsklippare kl 8 på helgerna, skulle jag köra kl 22, en tid som skulle passa mig som nattuggla utmärkt.

• Gilla
StigPeter och 4 till
  • Laddar…
Jag drog av gräset i går. Det var länge sedan. På vissa ställen växer det faktiskt och när det kom regn sätter det sannolikt fart igen.

Varför ska folk med extremt vridna dygn bestämma vad som är rätt tid? En lagom sömn för ett barn torde vara ca 10h. Synkat över natten blir det 19:00-05:00.
Jag gissar att TS dessutom är vuxen kl8 känns som en rätt god marginal.

• Gilla
  • Arg
videopac och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.