D
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Kära nån vad gnälligt det var här då.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
videopac och 3 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Kära nån vad gnälligt det var här då.
Jag gnäller inte, jag är intresserad av hur människor tänker bara!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R
P Pligg85 skrev:
Klockan 8 ska man väl ändå vara vaken allra senast.
Varför?
 
  • Gilla
nissenhj och 13 till
  • Laddar…
RoTe
R RoAd skrev:
Varför?
För att dagmänniskorna bestämmer här i världen, men dom kräver likförbannat service dygnet runt, så som sjukvård osv.
 
  • Gilla
  • Haha
mcj och 14 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför?
För att Bengt 72 år tycker det.

Han har själv varit uppe sedan kl 05 då hans sömn störs av att han måste upp 2 - 3 ggr varje natt för att kasta vatten.
 
  • Haha
  • Gilla
TCG och 7 till
  • Laddar…
Jag hade gärna klippt gräset kl 09 imorse, men har låtit både trimmer och gräsklippare vara tysta idag. Istället hade jag enligt grannen "klippt ner halva trädgården" kl 10.30 imorse, men med en ljudlös sekatör. Är det inte livsnödvändigt att klippa en sån här dag så kanske man kan vänta till söndagen som jag tänker göra. Jag tror att det är en av ts teorier om präktighet; Dagens ungdomar bara super och är bakis, vi av det gamla gardet visste att man måste mjölka korna och hässja höet även på midsommardagen!
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
@
S Stubai skrev:
Det är precis samma inställning min granne har, men han börjar klippa gräset kl 22 istället, oftast vardagskvällar. Temperaturen är bra mycket behagligare då.
....säkert grannar som börjar jobbet kl 05.00 uppskattar... 😩
 
Storsockret
Föredrar ju den som drar igång gräsklipparen kl 8 framför sällskapet i trädgården bortanför som spelade hög musik och skrek för att överrösta sagda musik, från sillunchen fram till midnatt högre och högre.

Men det skulle nog krävas något utomordentligt för att jag skulle hämdklippa :) Försöker väl överlag att inte klippa för tidigt, sent eller om jag ser att folk har besök och sitter ute och äter middag eller nåt. Till en viss gräns.
 
  • Gilla
  • Haha
Elofsson och 4 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Föredrar ju den som drar igång gräsklipparen kl 8 framför sällskapet i trädgården bortanför som spelade hög musik och skrek för att överrösta sagda musik, från sillunchen fram till midnatt högre och högre.

Men det skulle nog krävas något utomordentligt för att jag skulle hämdklippa :) Försöker väl överlag att inte klippa för tidigt, sent eller om jag ser att folk har besök och sitter ute och äter middag eller nåt. Till en viss gräns.
Hämdklippa...? 🤣
Har vi myntat ett nytt begrepp här nu...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
anders07 anders07 skrev:
Hämdklippa...? 🤣
Har vi myntat ett nytt begrepp här nu...
Ja det var väl ditåt tråden var påväg så lika bra att ta steget direkt :)
 
  • Haha
  • Gilla
morris_tms och 3 till
  • Laddar…
hsd
Allvarligt talat så ska man inte klippa tidigt på morgonen då gräset kan vara daggvått, bättre att vänta tills det torkat upp
Men å andra sidan om man inte tål att grannen klipper tidigt eller om den andra grannen sågar ved sent så kanske man ska bo någon annanstans
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför?
Dina föräldrar eller vårdnadshavare skulle sett till att du drabbats av sunt förnuft och normal uppfostran så skulle du slippa fråga sånt
 
  • Gilla
Cygni och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inte alls. Klockan 8 ska man väl ändå vara vaken allra senast.
Vaken alltså. Så det inte är risk att bli väckt.

Sen kanske man inte sitter i givakt och käkar frukost på direkten.

Om man som vuxen skulle irritera sig på en gräsklippare kl 8 och tycka det är för tidigt så är man helt fel ute.
Nej, det är man inte. Människor är olika, och det finns inget "fint" i att vara uppe tidigt.
 
  • Gilla
big mike och 12 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Dina föräldrar eller vårdnadshavare skulle sett till att du drabbats av sunt förnuft och normal uppfostran så skulle du slippa fråga sånt
Jaget före laget?
 
R
P Pligg85 skrev:
Dina föräldrar eller vårdnadshavare skulle sett till att du drabbats av sunt förnuft och normal uppfostran så skulle du slippa fråga sånt
Jag ville ha ett vettigt argument. Har du ett sådant? Varför måste man vara vaken senast kl 8?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.