Klockan 8 var gräsmattan färdigklippt sedan en timme, då hade jag börjat spika panel. Jobbar gärna effektivt på morgon och kväll när det inte är så varmt, för att ”slappa” på dagen när det är som godast väder.
Väckarklockan ringer 04.50 året om, oavsett semester, helg eller vardag.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
lasseman59 och 8 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaget före laget?
Vad menar du? Hälften i tråden tycker att 08 är en rimlig tid att börja jobba i trädgården och andra hälften inte… så varför skulle det vara enbart ett egoistiskt tänkande?
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 5 till
  • Laddar…
H
O Ossian K Olsson skrev:
Utomordentligt dumt gjort! Gräset är ju fortfarande fuktigt då och klippningen brukar inte bli något bra. Sen är frågan om man borde klippa nu när det är så torrt ute med lite regn och allt.

Vi får hoppas han klippte högt och att han har samlare!
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Man tar väl hänsyn till sina grannar. Vanligt folkvett. Finns inte något som säger att att måste dra igång en gräsklippare kl. 8.00 på en helg. De flesta vill börja dagen lite lugnt på helgen. Man kan klipoa gräset kl. 10 eller så kan man väl klippa gräset före kl. 19.00 på kvällen före. Förstår inte varför att det ska vara så svårt att ta hänsyn till andra. Ljudet av en gräsklippare hörs även igenom stängda fönster om det är nära. Det kan väl inte så svårt att tänka sig in hur andra känner, även om man själv är en morgon pigg. I det området vi bor i sätter ingen igång en gräsklippare, högtryckstvätt före kl. 10 På helgen.
 
  • Gilla
big mike och 19 till
  • Laddar…
H
Har man en renovering av hus på g rycker jag 08.00 - 20.00 är ok så man blir klar någon gång
Men en gräsklippnng bör inte ske före 09.00 då gräsmattan är ett jobb på.max upp till en timmes jobb.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
R
M M.Beckman skrev:
Klockan 8 var gräsmattan färdigklippt sedan en timme, då hade jag börjat spika panel. Jobbar gärna effektivt på morgon och kväll när det inte är så varmt, för att ”slappa” på dagen när det är som godast väder.
Väckarklockan ringer 04.50 året om, oavsett semester, helg eller vardag.
Då är det ok om jag som är nattmänniska gör högljudda sysslor sent på kvällen? Typ 22-tiden till midnatt (eller ännu senare)?

Nu gör jag ju inte det av hänsyn, men du skulle vara ok med det?
 
  • Gilla
  • Arg
mcj och 10 till
  • Laddar…
Storsockret
R RoAd skrev:
Då är det ok om jag som är nattmänniska gör högljudda sysslor sent på kvällen? Typ 22-tiden till midnatt (eller ännu senare)?

Nu gör jag ju inte det av hänsyn, men du skulle vara ok med det?
Absolut, då är det ju svalt och skönt :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag ville ha ett vettigt argument. Har du ett sådant? Varför måste man vara vaken senast kl 8?
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Då är det ok om jag som är nattmänniska gör högljudda sysslor sent på kvällen? Typ 22-tiden till midnatt (eller ännu senare)?

Nu gör jag ju inte det av hänsyn, men du skulle vara ok med det?
Absolut, då sover jag ju ändå. Så vad andra gör när jag sover har jag inte åsikter om 😀.
 
  • Gilla
Dunshult Storegård och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
Nu finns det ju de som jobbar skift, människor med sjukdomar och andra besvär som gör att sömnen inte kan ligga på normala tider så jag tycker att du behöver bredda ditt omfång lite...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Finns mycket som stör mer än en gräsklippare kl 8.
Själv har jag grannar:
-med hundar (i hundgård) som aldrig håller käft
-som ofta spelar musik så att det hörs över ½ kilometer bort.
Skulle vara jäkligt glad om det bara handlade om en trädgårdsmaskin en lördagsmorgon.

Som Hasse å Tage sa: "Spik i foten"
 
  • Gilla
  • Haha
Arne_Planka och 4 till
  • Laddar…
Varför inte?
Har jag annat att göra senare på dagen så händer det att jag klipper vid 08 ibland.

Jag kan gå ut vid 23 också, men jag förstår att det sannolikt stör en större andel människor.

Nej, jag kan inte klippa mitt på dagen eftersom jag prioriterar andra saker då.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
Jag hoppas detta är ett inlägg för att provocera för jag vill bara inte tro att en vuxen människa är så otroligt trångsynt och så i avsaknad av hänsyn.
 
  • Gilla
frasen_36 och 21 till
  • Laddar…
Totte_S
Gräsklippare som stör? Ha! Vår granne dammsuger sitt 140m2 trädäck med industridammsugare så där 2-3 gånger i veckan - det vinandet skär igenom alla gräsklippare…
Sjävklart körs dammsugaren bara varma torra dagar när vi gärna är ute.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Som pensionär anammar jag mottot "jag har all tid i världen" och släpper gärna andra före i köer och så men inte tusan kliver jag ur bädden före 11:00 oavsett veckodag 😊

Klippa gräs är ju en helt meningslös aktivitet med absolut inga måsten så varför göra det på en tidpunkt de flesta kan relatera till som störande är obegripligt.
 
  • Gilla
  • Älska
Jalo och 19 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
Präktigheten själv har talat, och vet minsann vad som är rätt och fel. 🙄
Folk med andra åsikter är stolpskott och mindre värda.

Vilka trångsynta idioter det finns!
 
  • Gilla
  • Haha
PatrikZX och 22 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.