MrJay
Precis som många andra sagt, man vill hinna göra jobbet innan det blir sent / för varmt i detta nya klimat.

Sedan så är inte alla ute och festar bara för att det anses vara OK av samhället i stort att supa skallen av sig någon gång mellan 19-25 Juni varje år.

Vill jag klippa mitt gräs på min tomt skall jag kunna göra det när jag så behagar (inte för att jag personligen gör det på konstiga tider). Kl 8 är helt OK annars…
 
Redigerat:
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det här känns som ett fenomen i tiden — individualismen har gått så långt att det är bara MIG, MINA behov, MIN planering och vad JAG vill som styr. Andra kan dra åt helvete. Man ser det i olika sammanhang: i trafiken, man använder inte blinkers, svänger ut på huvudled framför nosen på andra, "snor" parkeringsplatser genom att köra mot flödet i P-hus osv. Stannar man för att släppa fram någon i en trång situation är det i bästa fall hälften som vinkar och tackar.
Håller man upp en dörr för någon bör man inte förvänta sig ett tack längre.
Det finns massor av exempel på hur man idag sätter sina egna behov före alla andras; klippning av gräsmattor och häckar, tvättning med högtryckstvätt eller byggande med bords- och cirkelsågar mm vid tidpunkter när andra sover/vilar/kopplar av/umgås är bara några.

Jag tycker inte att det är orimligt att man visar lite hänsyn och väntar till nio-tio en lördagmorgon med aktiviteter som kan vara störande för andra och låter arbetet upphöra vid niotiden på kvällen av samma anledning; vad gäller söndag gör jag helst inget störande alls men MÅSTE jag så startar jag inte före elva och bryter senast arton. Gammaldags? Näe, tycker jag inte.
Precis som vissa anser att de jobbar hela veckan så de har bara helgen att jobba på så finns det de som jobbar hela veckan så de har bara helgen till rekreation och återhämtning.
Vem har rätt? I mina ögon måste det bli en blandning av hänsyn och acceptans.
Att väsnas klockan åtta är inte att visa hänsyn tycker jag.

På granntomten byggs det just nu ett nytt hus. Byggarna kommer tidigt och det börjar spikas ungefär kvart i sex. Störigt för mig som har larmet på sju vanligtvis.
Men jag vet ju att det är övergående — om några månader är det över. Jag accepterar störningen.
Men hade jag haft en granne som lite random gjorde det HAN ansåg behövdes göras oavsett tidpunkt, hade jag haft ett snack med honom. För jag tycker inte att det är ok att störa andra bara för att det passar mig.

//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 28 till
  • Laddar…
Här drog grann-ungarna igång i studsmattan 06:50. Och vi vet ju hur det brukar låta.. jaja, för några år sedan var det mina ungar som lät, nu är det deras.
Bara att dra igen fönstret och somna om igen.
 
S StevieGee skrev:
Här drog grann-ungarna igång i studsmattan 06:50. Och vi vet ju hur det brukar låta.. jaja, för några år sedan var det mina ungar som lät, nu är det deras.
Bara att dra igen fönstret och somna om igen.
De har väl sommarlov och inte behöver upp tidigt så därför kan de börja den tiden?

Ska de hinna hoppa före fritids så skulle våra ungar inte kunna vänta så länge. Då får de ut tidigare och bli klara i tid helt enkelt.
 
P Pysslarn skrev:
Det här känns som ett fenomen i tiden — individualismen har gått så långt att det är bara MIG, MINA behov, MIN planering och vad JAG vill som styr. Andra kan dra åt helvete. Man ser det i olika sammanhang: i trafiken, man använder inte blinkers, svänger ut på huvudled framför nosen på andra, "snor" parkeringsplatser genom att köra mot flödet i P-hus osv. Stannar man för att släppa fram någon i en trång situation är det i bästa fall hälften som vinkar och tackar.
Håller man upp en dörr för någon bör man inte förvänta sig ett tack längre.
Det finns massor av exempel på hur man idag sätter sina egna behov före alla andras; klippning av gräsmattor och häckar, tvättning med högtryckstvätt eller byggande med bords- och cirkelsågar mm vid tidpunkter när andra sover/vilar/kopplar av/umgås är bara några.

Jag tycker inte att det är orimligt att man visar lite hänsyn och väntar till nio-tio en lördagmorgon med aktiviteter som kan vara störande för andra och låter arbetet upphöra vid niotiden på kvällen av samma anledning; vad gäller söndag gör jag helst inget störande alls men MÅSTE jag så startar jag inte före elva och bryter senast arton. Gammaldags? Näe, tycker jag inte.
Precis som vissa anser att de jobbar hela veckan så de har bara helgen att jobba på så finns det de som jobbar hela veckan så de har bara helgen till rekreation och återhämtning.
Vem har rätt? I mina ögon måste det bli en blandning av hänsyn och acceptans.
Att väsnas klockan åtta är inte att visa hänsyn tycker jag.

På granntomten byggs det just nu ett nytt hus. Byggarna kommer tidigt och det börjar spikas ungefär kvart i sex. Störigt för mig som har larmet på sju vanligtvis.
Men jag vet ju att det är övergående — om några månader är det över. Jag accepterar störningen.
Men hade jag haft en granne som lite random gjorde det HAN ansåg behövdes göras oavsett tidpunkt, hade jag haft ett snack med honom. För jag tycker inte att det är ok att störa andra bara för att det passar mig.

//Ronnie
Hur får du det till det? Så vi alla i tråden ( är ju uppenbarligen några stycken) ska rätta våra liv så Ni ska få sova ruset av er kl 08 på morgonen 🤣 Bara JAG får sova så skallebanken går över så måste alla andra ändra sina liv och absolut inte sköta sin trädgård.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hur får du det till det? Så vi alla i tråden ( är ju uppenbarligen några stycken) ska rätta våra liv så Ni ska få sova ruset av er kl 08 på morgonen 🤣 Bara JAG får sova så skallebanken går över så måste alla andra ändra sina liv och absolut inte sköta sin trädgård.
Klippa gräs behöver ju sedan minst 10 år inte föra väsen alls så det är ju uppenbart att den som gör det med bullrig maskin tidig morgon på en röd dag är en självisk individ som skiter i andra.

Varken jag eller mina grannar hör när min gräsmatta klipps...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Klippa gräs behöver ju sedan minst 10 år inte föra väsen alls så det är ju uppenbart att den som gör det med bullrig maskin tidig morgon på en röd dag är en självisk individ som skiter i andra.

Varken jag eller mina grannar hör när min gräsmatta klipps...
Och igen, 08 är inte tidig morgon oavsett röd dag eller ej.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Och igen, 08 är inte tidig morgon
För mig och många andra är det tidigt en ledig röd dag där man avser att kunna få sovmorgon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jo det är det en röd dag
 
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
D
P Pligg85 skrev:
Sov du. Det är arbetslösa, trötta ungdomar och allmänna stolpskott som inte har något ansvar att vakna till som försvarar lång sovmorgon.

Jag tror inte på ett liv efter detta och kan omöjligen se njutning i att sova bort den finaste tiden.
Dessa veckor kan man ju göra lite jobb innan det blir väldigt varmt.

Det finns så mycket trevliga intressen framför att sova.

Skillnad om det fanns en vettig anledning och att sömnen fyller ett underskott men av alla morgontrötta man känner som gärna sover länge på helgerna så är ingen av dessa speciellt utarbetad på veckorna om man säger så...

Väldigt frustrerande om man ska hjälpa till med något projekt och vill sätta igång i vettig tid när andra absolut ska sova och knappt kommit igång förrän 11-12 tiden.
Du blev inte bjuden på någon midsommarfest va?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Och igen, 08 är inte tidig morgon oavsett röd dag eller ej.
Kalla det vad du vill, men man väsnas inte vid den tiden en lördag-söndag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Kalla det vad du vill, men man väsnas inte vid den tiden en lördag-söndag.
Jo, uppenbarligen och jag har all förståelse för det.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Inte alls. Klockan 8 ska man väl ändå vara vaken allra senast.
Vaken alltså. Så det inte är risk att bli väckt.

Sen kanske man inte sitter i givakt och käkar frukost på direkten.

Om man som vuxen skulle irritera sig på en gräsklippare kl 8 och tycka det är för tidigt så är man helt fel ute.
Men då är det ok att klippa kl 22 antar jag?
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Men varför är det så viktigt att få väsnas? Jag förstår inte. Varför måste man störa?
Dessutom, om det var något livsavgörande, men klippa gräset...?
 
  • Gilla
  • Älska
HardWork och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.