E
Skrivet av: Rickard

Det där låter väldigt vettigt!
 
E
Skrivet av: Jean

Precis vad jag tycker. Du skulle aldrig köpa en bil med en repa på. Så varför ska man acceptera att köpa ett nytt hus där det finns målarstänk, sneda kakelplattor etc. Om man betalar 5 mille för ett hus ska man då acceptera "lite småfel" Nej "Gör om gör rätt"
 
E
Skrivet av: Nybyggaren

Undeerbar läsning äntligen lite yrkesstolthet!!
 
E
Skrivet av: Mahjong

Men vänta nu ... Om du kommer ut på ett jobb, visst gör du ditt bästa utifrån förutsättningarna? Det är du som hantverkare som har kunskapen, och visst bär du din profession? För mig, som köpare, är det liksom orsaken till att jag anlitar dig och inte försöker mig på att göra saker själv som jag inte behärskar.

Jag utgår någonstans från att alla i möjligaste mån gör lösningar och resultat som de själva skulle vilja ha i sitt hem (nej, inte designmässigt, men hantverksmässigt). Det kanske är naivt, men att utgå från motsatsen blir ju att misstro en hel yrkeskår och så kan det ju inte vara! Misstag sker såklart, men man måste utgå från att de är undantag. Annars blir ju hela situationen galen. Jag vill inte tro att det stora fletalet hantverkare är klåpare utan kompetenta yrkesmän(niskor) som föreslår lösningar tillsammans med mig, beskriver konsekvenser när jag beställer korkade lösningar och som gör jobb så vi båda blir nöjda (och mitt hus kan användas som referensobjekt). Kan ni vara bussiga och försäkra mig om att det är normalfallet?
 
E
Skrivet av: lg

Kanske klassiska missar men har man inte mer och allvarligare fel än de flesta av de nämnda så får man vara ganska nöjd.

De där vita handskarna förblir inte speciellt vita så länge, dessutom är det inte så lätt att skruva och montera med typ bomullshandskar. Arbetsgivaren får väl förse montören med en låda montagehandskar a +100 kr så denna kan dra på ett par nya för varje jobb. Möjlighet att tvätta händerna skulle förstås också hjälpa.

Så rörisen ska ge sig på att modifiera arkitektens arbete? Nog så att arkitekter och ingenjörer ibland tänker fel när de konstruerar men var ska detta sluta om hantverkarna på eget bevåg ska tänka till och ?rätta? arkitekter och ingenjörer?

Problem med spackel i eldosa undviks naturligtvis genom att anlita en målare som inte klenar spackel i dosorna.

Och det som inte syns då, den polske ?rörisen? har på ett sinnrikt sätt snitslat sig fram med ett antal 90 böjar på avloppet. Nu ingjutet i betong.

Nä man måste stå över dem hela tiden som en hök om de allvarliga felen ska undvikas.

Hade en byggingenjör som besiktigade ett hus jag var spekulant på, där var något lite allvarligare som behövdes fixas. Då behöver man anlita proffs om det ska bli ordentligt gjort? frågade jag, han fick nåt desperat i blicken och sa nej, nej om det ska bli ordentligt gjort måsta man göra det själv.
 
E
Skrivet av: Amatören

Märkliga kommentarer. Kan någon förklara varför det skulle vara en så orimlig lyx att få saker och ting gjorda rätt?
Om man är noggrann, tänker logiskt och klarar av att kommunicera med andra så blir ju resultatet en nöjd kund och, till skillnad mot vad alla tycks tro, bättre förtjänst för leverantören. Det är mycket billigare att göra jobbet ordentligt med en gång än att behöva göra om, rätta till och lappa ihop.
Men det verkar vara skygglappar som gäller.
-Skyll inte på mig, jag har bara gjort som jag blivit tillsagd.
 
E
Skrivet av: lg

?Har du tur så har du hantverkare som tänker efter, kommunicerar och samarbetar,?

Men hur är det i verkligheten, hantverkaren har avsatt tid för att ett jobb ska utföras och har fler jobb som ska göras. ?Kommunicera och samarbeta? innebär att arbetet avstannar, det ska telefoneras, rätt folk ska fås tag i, folk som kanske sen i sin tur ska ha OK från högre ort om något ska göras på ett annat sätt. Sånt där kan ta hur lång tid som helst, är kunden beredd att betala för den tiden?

Lägsta budet har förmodligen vunnit och inte det mest prisvärda. För den som inte har lång branscherfarenhet är det förstås mycket svårt att veta vad och vilka som ger bäst valuta för slantarna och kunna köpa prisvärt. Att förlita sig anbudsgivarens trofasta blå ögon räcker inte långt. Och även de erfarna upphandlarna som vet bättre måste ibland köpa lägsta budet dikterat av ägare och ledning som mest består av ekonomer.
 
E
Skrivet av: Lasse

10-års garanti?
Hur länge har företaget funnits, vid ev. konkurs upphör alla avtal om garanti.

Fuskbyggarena i TV har ju klart visat att bedragare och klantskallar är ute efter dina surt förvärvade pengar.

Tänk på att husbyggare i europa oftast är timmermän och murare. Svenska hus skiljer sig genom att de är byggda av trä. Vi behöver inte gå längre än till Danmnark för att se skillnaderna i byggkultur.
 
E
Skrivet av: byggarn

problemet är väl att folk vill betala för ett älvsbyhus och få ett slott. sen tror man att köpa hus är som att köpa bil och reagerar alltid försent. Har du inte teknisk kompetens, se till att köpa en konsult som hjälper dig. gå igenom samtliga projekteringshandlingar INNAN byggstart så undviker man det mesta. Det är nämligen inget fel om golvvärmefördelaren sitter i en låda på vägen, ventilationskanal i taket i vardagsrummet eller en ful vattenmätare mot den fina kaklade väggen ibadrummet. Det är klantigt, visst, men inte fel. Alltså, skaffa kompetens, ha projekteringsmöten, byggmöten, löpande besiktningar m m så går det bra.
 
E
Skrivet av: Nissen

Nä, vi betalar gärna mer för att få bättre kvalitet än Älvsbyhus. Men då vill vi också ha bättre service och kvalitet än ex Älsbyhuset! Det är detta som byggarna verkar ha svårt att fatta.Sedan kan jag hålla med om att byggherren skall skaffa nån form av konsult, ex kvalitetsansvarig med utökat ansvar, för att ta tillvara på sina intressen. De flesta kopplar in denna kompetensen alldeles för sent.
 
E
Skrivet av: Amatören

Så skillnaden mellan ett dyrt och ett billigt hus är att det billiga är behäftat med en massa fel och fusk?
 
E
Skrivet av: Nissen

Det borde inte vara det som är skillnad mellan husen utan skillnaden borde ligga i materialval, hur saker är byggda, enkelgips eller träskiva innanför gipset, om man vill ha "udda" vinklar etc.
Dock kan man väl tycka att om man betalar mer för att hustillverkaren framhåller sitt hus som ett exklusivare val så borde även snickare och målare mm "anstränga" lite extra. Då borde det bli mindre fel på ett dyrare hus. Nu är det tyvärr inte så utan det verkar slarvas lika mycket på de dyra som de billiga husen.
 
E
Skrivet av: ännu en snickare

jag säger bara en baka in en kvalitets ansvarig i bygget äger jag när du gör en större utbyggnad eller nytt ... visst det blir lite dyrare i start klämman men i det långa loppet så bir det billigare om det är bara en du behöver prata med och kan förmedla vad som ska göras till hantverkarna och se gärna till att det är en gammal byggare som har hamnat i dom flesta fällor som går att hamna i.

det är inte alltid lätt att förstå kunderna efter som vi då och då tänker anorlunda på hur saker görs eller ska göras efter branchreglerna.

mvh en servicebyggare och träsnickare.
 
E
Skrivet av: olle rinman

Tyvärr finns det ytterligare ett fel som är svårt att rätta till i efterhand. Alla ventilrör har ett litet men viktigt skydd för inträngande vatten i form av en liten skiva/barriär som sitter mitt mellan in och utsida. Samtliga dessa sattes i vårt nybyggda hus uppåt. Vi har putsade ytterväggar och målad vägg å insidan. Hur vänder man i efterhand på alla dess 10 ventilrör så att regnet inte kommer in? Dessutom har rören placerats vågrätt och inte utåtlutande som de skall vara. Har någon ett bra tips?
 
E
Skrivet av: Snickarn

Reklektioner: anlita en egenföretagare (1-2 anställda max) med gott renome, ta inte billigaste offerten, förstå att ändringar och tillägg kommer finnas med på fakturan, jämför inte snickaren med bilnasaren, får du samma trevliga bemötande när du hämtat bilen, näe skulle inte tro det, kom ihåg att förutsättningarna för ett bra resultat vid renovering till 75% ligger i hur det gamla såg ut innan arbetet påbörjades, lyssna på snickaren, om han finner dig ointresserad av hans råd kommer han sluta tipsa och föreslå, framförallt om du påvisar att du minsan kan bättre än hantverkaren trots att du jobbar med aktier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.