119 205 läst · 1 296 svar
119k läst
1,3k svar
Klarna är skit
Vad jag vet skickar alla kreditgivare en påminnelse vid utebliven betalning och upplyser om vad som händer om man inte betalar. Det är väl inget som är unikt för klarna?Nissens skrev:
De fick vid den tiden mycket kritik för att de drog många fler kunder till inkasso än vad som borde vara ”normalt” kommer jag ihåg.useless skrev:
Jag kommer inte ihåg tidsintervallet, men för att man för första gången någonsin som kund hos Klarna missat en räkning direkt få en straffavgift, och om man inte inom en väldigt kort tid inte betalade så skulle det gå till inkasso…
Detta är enda gången någonsin någon hotat mig på det viset. Jag brukar normalt aldrig ens få några påminnelser eftersom jag sköter detta utan problem.
Jag fick för ännu längre sedan en påminnelse för något från något annat företag utan att de lade på någon straffavgift, och det var inget hot om inkasso heller. Den betalade jag också in direkt, men då endast med känslan av att det var ju dumt att ha missat räkningen.
Jag hade inte sagt något om man hade haft en historik där man slarvat med räkningarna, då kan jag förstå att de är irriterade. Men så var det absolut inte i detta fallet.
Hur som helst, om de börjar använda efaktura så kan de få skicka räkningar till mig också, men inte förr.
Det finns andra trådar här på Byggahus om problem med Klarna också, läser man dem så stärks man i att ha så lite som möjligt med det företaget att göra.
Du borde nog läsa trådarna om Klarna, det företaget har ställt till med mycket elände. Om de använder efaktura istället som resten av samhället så hade de haft mindre chans att ställa till detT tanaris skrev:
Hur kommer det sig att du känner ett sådant behov av att försvara dem? Det är ju inte så troligt att alla de som fått problem med Klarna har fel…
Du kanske jobbar där?
De har ju dessutom säkerhetsproblem med sin app, även det problemet hade aldrig funnits med efaktura.
https://www.nyteknik.se/digitalisering/tekniska-problem-hos-klarna-ser-andra-kunders-kop-7015623
Redigerat:
Nu är det nog mer så att Klarna gör allt för att kunden ska ha bästa möjligheterna att göra fel, så de blixtsnabbt kan slå till med avgifter och kostnader för att tjäna pengar.T tanaris skrev:
Ganska oetiskt tycker jag, jag kommer aldrig stödja det.
Men det fråntar givetvis inte kunderna sitt ansvar att hålla koll på sina räkningar och skulder.
Klarna försöker dock att maximera sin vinst på en del fula sätt
Så är det, här kommer en länk som belyser en del av deras metoder:Mikael_L skrev:Nu är det nog mer så att Klarna gör allt för att kunden ska ha bästa möjligheterna att göra fel, så de blixtsnabbt kan slå till med avgifter och kostnader för att tjäna pengar.
Men det fråntar givetvis inte kunderna sitt ansvar att hålla koll på sina räkningar och skulder.
https://www.sverigeskonsumenter.se/...a-ar-otydliga-och-lockar-till-konsumtionslan/
Nej, jag jobbar inte för Klarna. Har aldrig gjort. Däremot tycker jag att man ska ta ansvar för sina egna handlingar och att vinstdrivande företag inte ska behöva anpassa sig till korkade konsumenter som inte klarar av att hantera sina skulder.Nissens skrev:Du borde nog läsa trådarna om Klarna, det företaget har ställt till med mycket elände. Om de använder efaktura istället som resten av samhället så hade de haft mindre chans att ställa till det
Hur kommer det sig att du känner ett sådant behov av att försvara dem? Det är ju inte så troligt att alla de som fått problem med Klarna har fel…
Du kanske jobbar där?
De har ju dessutom säkerhetsproblem med sin app, även det problemet hade aldrig funnits med efaktura.
[länk]
Givetvis så länge de följer gällande lagar och regler.
För oss som klarar av det har Klarna varit en fantastiskt smidig lösning sedan de lanserade sina tjänster. De har tjänat en hel del på mina påminnelseavgifter, men det beror ju på att jag är lat och inte på att Klarna är skit. Hade jag inte haft råd hade jag bara behövt skärpa till mig lite.
Haha....är det bara en massa socialfall och Lyxfällan-deltagare som kommenterar i denna tråd?
För fan, ta ett ansvar och agera som vuxna människor. Att betala en räkning i tid är inte så jävla svårt men sedan så vill väl vissa mindre nogräknade individer inte betala för sig. Inte så konstigt då att företag anlitar Klarna för att slippa dessa problem med icke-betalande kunder. Istället får Klarna handskas med dessa individer och tar då givetvis betalt för det.
Alla som handlar via Klarna har alla chanser att betala i tid då det skickas påminnelser innan fakturor förfaller osv eller gör som jag betala så fort man har fått varan, det är inte svårare än så eller så skiter man i att handla om man nu inte har råd med det.
Ibland blir man ju mörkrädd över hur korkade människor är.
För fan, ta ett ansvar och agera som vuxna människor. Att betala en räkning i tid är inte så jävla svårt men sedan så vill väl vissa mindre nogräknade individer inte betala för sig. Inte så konstigt då att företag anlitar Klarna för att slippa dessa problem med icke-betalande kunder. Istället får Klarna handskas med dessa individer och tar då givetvis betalt för det.
Alla som handlar via Klarna har alla chanser att betala i tid då det skickas påminnelser innan fakturor förfaller osv eller gör som jag betala så fort man har fått varan, det är inte svårare än så eller så skiter man i att handla om man nu inte har råd med det.
far som är 75 år.. köper grejer genom t, ex autodoc eller andra ställen..T tank77 skrev:Haha....är det bara en massa socialfall och Lyxfällan-deltagare som kommenterar i denna tråd?
tar då att få flytta fram betalningen tills den sista 2 månader senare... Men det är nu klarna blir lite komiska... De skickar inte ut något alls till min far utan kräver email för att kunna skicka påminnelse eller underlag..
Även skapar de konton själva för att kunden skall hamna i avbetalningsplaner med hög ränta.. jag har hjälpt honom med detta nu.
Och klarna borde läggas ner med omedelbar verkan.. de är oseriösa.
Om inte ens äldre människor ska kunna betala med en avi som vanligt...
seriösa firmor borde sluta helt med klarna.
Och de som endast har klarna som betalningsmedel är inte seriösa längre..
alla har inte digitala hjälpmedel, och det utnyttjar klarna..
syntes väldigt tydligt under pandemin att de som inte har dessa hjälpmedel blev utan hjälp också i större utsträckning..
krävdes många samtal innan far och mor fick hjälp... Bara att skaffa e legitimation..
Nä inte för folk som inte vill ha det... De litar inte på det och kan inte med det...
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 555 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 555 inlägg
Jag har fortfarande svårt att förstå detta då jag som sagt använt Klarna sedan Kreditor-tiden och fortfarande inte råkat ut för någon påminnelse eller förseningsavgift. Så svårt var/är det inte och är oändligt mycket lättare att bli påmind idag än tidigare tack vare appen.Mikael_L skrev:Nu är det nog mer så att Klarna gör allt för att kunden ska ha bästa möjligheterna att göra fel, så de blixtsnabbt kan slå till med avgifter och kostnader för att tjäna pengar.
Edit: Jag hade mycket att stå i förra veckan men helt plötsligt så sa det *pling* i telefonen och Klarna upplyste mig om det var 2 dagar kvar att betala två räkningar, vilket jag givetvis gjorde (med ett klick i appen i mitt fall). Man behöver ju inte heller vänta 14 dagar att betala utan kan lägga in betalning direkt eller på förfallodatum om man vill, så är det ur vägen. Betalar man via appen så räknas inte heller helgerna, så även om räkningen förfaller på en söndag, så räcker det att klicka i appen på fredagen, lördagen eller söndagen, och pengarna dras först på måndagen. Inga avgifter eller annat ändå.
Redigerat:
Ja, så såg det ut i december 2018, men det gjordes en del ändringar 2020.Nissens skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-skarps-reglerna-for-betalningar-pa-natet
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...v-betalningssatt-vid-marknadsforing_H701FiU37
Regler för fakturor & påminnelser;
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-fakturor-och-paminnelser/
Det är ju bra att myndigheterna griper in, men det säger ändå en hel del om Klarnas affärsmodell, inte olagligt, men det känns inte heller seriöst. Skönt att riktiga banker inte agerar på det viset…Demmpa skrev:
Gissar att du aldrig läste länken?T tanaris skrev:Nej, jag jobbar inte för Klarna. Har aldrig gjort. Däremot tycker jag att man ska ta ansvar för sina egna handlingar och att vinstdrivande företag inte ska behöva anpassa sig till korkade konsumenter som inte klarar av att hantera sina skulder.
Givetvis så länge de följer gällande lagar och regler.
För oss som klarar av det har Klarna varit en fantastiskt smidig lösning sedan de lanserade sina tjänster. De har tjänat en hel del på mina påminnelseavgifter, men det beror ju på att jag är lat och inte på att Klarna är skit. Hade jag inte haft råd hade jag bara behövt skärpa till mig lite.
Den säger rätt mycket om hur Klarna tänker. Tydligen har myndigheterna tvingat dem att rätta till det värsta nu.
Återstår deras säkerhetsproblem…