Nissens Nissens skrev:
Gissar att du aldrig läste länken?
Den säger rätt mycket om hur Klarna tänker. Tydligen har myndigheterna tvingat dem att rätta till det värsta nu.
Återstår deras säkerhetsproblem…
Klarna är faktiskt kanon, får påminnelser när en faktura är på väg att förfalla, om jag nu missat att lägga in den för betalning så fort jag har konstaterat att jag ska behålla varorna. Inga problem med att pausa fakturan om det är något som inte stämmer, eller om varan ska returneras.
Kort och gott, jag är helnöjd med hur Klarna fungerar.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
H
Guzzi Guzzi skrev:
Lika bra jag frågar expertisen här då eftersom jag är helt koko på det här.

Sitter med kvartalsredovisningen.
Bokade den 23/4 en tid hos Svensk Bilprovning avseende en besiktning för släpkärran som vårt företag har. Betalade med mitt privata kort.

Hur får jag fram ett kvitto på detta till bokföringen?
Kontakta Bilprovningen och be om ett kvitto. Skriv ut kvitto också på att du har betalat med egna pengar.
 
Nissens Nissens skrev:
Du borde nog läsa trådarna om Klarna, det företaget har ställt till med mycket elände. Om de använder efaktura istället som resten av samhället så hade de haft mindre chans att ställa till det

Hur kommer det sig att du känner ett sådant behov av att försvara dem? Det är ju inte så troligt att alla de som fått problem med Klarna har fel…

Du kanske jobbar där?

De har ju dessutom säkerhetsproblem med sin app, även det problemet hade aldrig funnits med efaktura.

[länk]
Hur gjorde du innan internetbanken kom? På riktigt alltså, då du fick alla fakturor via brevlådan och skrev giro. Du skyllde absolut inte på företaget för att du kanske råkat förlägga en faktura?
Det är exakt samma jävla princip nu med betalningarna.
Enda skillnaden du har är att du inte får det i pappersform, utan du får det digitalt. Sen är det 100% ditt fel om du glömmer den fakturan.
De är iallafall sjyssta och skickar inte dig omgående till inkasso.
Det gjorde min förre hyresvärd om du var EN dag sen.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Dålig liknelse enligt mig, förr kom alla räkningar i samma brevlåda. Nu kommer de flesta räkningarna i samma låda (efaktura), men klarna väljer att lämna sin en låda de själva ställt någonstans, och de är de enda som lämnar räkningar i den.
 
  • Gilla
David-O och 5 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Dålig liknelse enligt mig, förr kom alla räkningar i samma brevlåda. Nu kommer de flesta räkningarna i samma låda (efaktura), men klarna väljer att lämna sin en låda de själva ställt någonstans, och de är de enda som lämnar räkningar i den.
Fast det gäller väl Svea, Qliro, Payex och en massa andra också? De är "värre" än Klarna, eftersom de inte är lika vanliga. Jag missar regelmässigt räkningar från dem, men det är fortfarande mitt eget fel så jag tar påminnelseavgifterna istället för att gnälla om att de är skit.
 
  • Gilla
stilofunk och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Fast det gäller väl Svea, Qliro, Payex och en massa andra också? De är "värre" än Klarna, eftersom de inte är lika vanliga. Jag missar regelmässigt räkningar från dem, men det är fortfarande mitt eget fel så jag tar påminnelseavgifterna istället för att gnälla om att de är skit.
Ja, det kvittar vad företaget heter, håller man på och triskas med speciallösningar för att försvåra eller låsa in folk i företagets lösning så tycker jag det är ett dåligt beteende.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det kvittar vad företaget heter, håller man på och triskas med speciallösningar för att försvåra eller låsa in folk i företagets lösning så tycker jag det är ett dåligt beteende.
Men det är ju inte särskilt svårt.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men det är ju inte särskilt svårt.
Att skicka en e-faktura? Nej ;)
 
  • Gilla
  • Haha
David-O och 7 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Ja, det kvittar vad företaget heter, håller man på och triskas med speciallösningar för att försvåra eller låsa in folk i företagets lösning så tycker jag det är ett dåligt beteende.
Men alla har ju såvitt jag sett möjlighet till direktbetalning med kort, så det är ju av ren bekvämlighet jag väljer deras "speciallösningar", med allt vad det innebär.

Det blir lite fånigt när det gnälls på att kreditalternativet är förvalt, lite eget ansvar får man allt acceptera.
 
Något som däremot är stökigt, tycker jag, är att betala räkningar som kommer via Kivra.
Först logga in i Kivra med Bank-Id, sedan skickas till Tink, där betalningarna hanteras, och där logga in med Bank-Id, för att sedan bekräfta betalningen med Bank-Id.
 
T tanaris skrev:
Men alla har ju såvitt jag sett möjlighet till direktbetalning med kort, så det är ju av ren bekvämlighet jag väljer deras "speciallösningar", med allt vad det innebär.

Det blir lite fånigt när det gnälls på att kreditalternativet är förvalt, lite eget ansvar får man allt acceptera.
Och där tycker vi hel enkelt annorlunda, jag tycker att vi ska jobba för undvika att automatiskt lura in folk i kreditspåret med förhoppning om att de ska välja avbetalning alternativt kunna fakturera påminnelseavgifter och liknande.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dålig liknelse enligt mig, förr kom alla räkningar i samma brevlåda. Nu kommer de flesta räkningarna i samma låda (efaktura), men klarna väljer att lämna sin en låda de själva ställt någonstans, och de är de enda som lämnar räkningar i den.
Det är det väl verkligen inte?
Du har din bank, du måste in och godkänna alla e-fakturor, glömmer du det så är det samma princip.
Klarna mailar din e-post, den har du väl ändå kopplad till din telefon ? För inte har du kvar en 3310 om du har kunnat handla på klarna.
Du får ju kivras mail när du får något i kivra, eller går du in där varje dag och tittar? Precis som med din fysiska låda utanför huset?

Om man har tendens till senilitet så ska man absolut betala allt direkt och låta bli faktura. Det gäller exakt allting :D
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Men Klarna har väl sedan förra året inte ens ”tvingat” folk att välja kredit som första betalalternativ? Det är ju bara att välja direktbetalning och spara alternativet för framtiden, eller?
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
T
Jetkokos Jetkokos skrev:
Men Klarna har väl sedan förra året inte ens ”tvingat” folk att välja kredit som första betalalternativ? Det är ju bara att välja direktbetalning och spara alternativet för framtiden, eller?
Ja, det kom väl en lagändring? Precis som det ska fungera.
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Något som däremot är stökigt, tycker jag, är att betala räkningar som kommer via Kivra.
Först logga in i Kivra med Bank-Id, sedan skickas till Tink, där betalningarna hanteras, och där logga in med Bank-Id, för att sedan bekräfta betalningen med Bank-Id.
Japp, Kivra eller Klarnas app är helt onödiga när det gäller räkningar. Hur många brevlådor har du för fysisk post? Står de på samma ställe?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.