T
B breakman skrev:
Inte anpassa sig? Kundvänliga och många fall framgångsrika företag lyssnat på sina kunder och tar till sig av kritik. Även att använda ordet "smooth" i sin marknadsföring ger iaf mig bilden av att de vill göra det enkelt för kunderna, att få fakturan direkt till din bank skulle underlätta.
.
Framgångsrika företag skickar nog inte kunderna till konkurrenterna. Förresten är det väl egentligen handlarna som är Klarna kunder.
 
B
T tanaris skrev:
Framgångsrika företag skickar nog inte kunderna till konkurrenterna. Förresten är det väl egentligen handlarna som är Klarna kunder.
Precis handlarna borde vara Klarnas kunder. Majoriteten av handlarnas kunder har nog även an annan bank så att Klarna ska skicka konsumenter till konkurrenter stämmer väl inte riktigt då jag gissar att pengar dras från konton i andra banker i de allra flesta fall.
 
Nissens Nissens skrev:
Japp, Kivra eller Klarnas app är helt onödiga när det gäller räkningar. Hur många brevlådor har du för fysisk post? Står de på samma ställe?
Dom som bor i lägenhet har ibland två fysiska ”brevlådor”, ett postfack i entrén som PostNord använder och en tidningshållare/brevinkast som tidningsbuden använder.

Edit: Å i bägge kan det komma fysiska räkningar/fakturor
 
Redigerat:
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Något som däremot är stökigt, tycker jag, är att betala räkningar som kommer via Kivra.
Först logga in i Kivra med Bank-Id, sedan skickas till Tink, där betalningarna hanteras, och där logga in med Bank-Id, för att sedan bekräfta betalningen med Bank-Id.
Jag har aldrig loggat in i Tink och alla mina betalningar har blivit utförda.
 
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och senaste problemet är ju relaterat till företag och inte privatperson som forumet berör, utan bokföring och momsredovisning.;)
Inte helt sant, jag som privatperson har ofta utlägg till en ideell förening som ska bokföra. Föreningen är inte momspliktig men Skatteverket kräver ändå ett korrekt kvitto.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Jag har ändrat åsikt om klarna. Tycker det är rätt nice, man kan köpa från mindre aktörer utan att vara rädda att man blir lurad, eller det är iallafall mindre risk bli lurad
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ändrat åsikt om klarna. Tycker det är rätt nice, man kan köpa från mindre aktörer utan att vara rädda att man blir lurad, eller det är iallafall mindre risk bli lurad
Ja, med direktbetalning är det ok.
 
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ändrat åsikt om klarna. Tycker det är rätt nice, man kan köpa från mindre aktörer utan att vara rädda att man blir lurad, eller det är iallafall mindre risk bli lurad
Så har jag resonerat länge, men jag tillhör den onda sidan som kör klarnakortet också, men egentligen bara för ApplePay. Det kommer till min bank i höst så då avskaffas det däremot. :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, med direktbetalning är det ok.
Jag autobetalar på förfallodagen. Men man kan alltid gå in och canelera om det bor problem med leverans
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Kanske dags att summera åsikterna:
Dom som fått påminnelser tycker illa om Klarna, dom som betalat i tid är nöjda
Dom som inte läst hela texten innan dom valt alternativ år missnöjda.
En del vill hellre ha E-faktura och därmed ett större antal kreditupplysningar, men hur det skulle göra det enklare att betala i tid kan jag inte lista ut, det hjälper ju inte mot påminnelser i varje fall. Om efterkommande indrivning sker via Klarnas bolag, Svea Ekonomi eller nåt annat spelar ingen roll vare sig ekonomiskt eller juridiskt.

Jag gillar Klarna, och skulle jag vara på säljsidan skulle jag gärna betala ett par procent av fakturabeloppet för att slippa hantera klagomål av den typen som fyller upp denna tråd.

Mitt tips till dom som har problem med påminnelser är att betala fakturan DIREKT efter godkänd leverans, funkar för mig
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kanske dags att summera åsikterna:
Dom som fått påminnelser tycker illa om Klarna, dom som betalat i tid är nöjda
Dom som inte läst hela texten innan dom valt alternativ år missnöjda.
En del vill hellre ha E-faktura och därmed ett större antal kreditupplysningar, men hur det skulle göra det enklare att betala i tid kan jag inte lista ut, det hjälper ju inte mot påminnelser i varje fall. Om efterkommande indrivning sker via Klarnas bolag, Svea Ekonomi eller nåt annat spelar ingen roll vare sig ekonomiskt eller juridiskt.

Jag gillar Klarna, och skulle jag vara på säljsidan skulle jag gärna betala ett par procent av fakturabeloppet för att slippa hantera klagomål av den typen som fyller upp denna tråd.

Mitt tips till dom som har problem med påminnelser är att betala fakturan DIREKT efter godkänd leverans, funkar för mig
De som tycker illa om Klarna fåt inte några påminnelser eftersom de inte använder Klarna.
Använder E-handlare andra betalningslösningar få de inte några klagomål.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Mitt tips till dom som har problem med påminnelser är att betala fakturan DIREKT efter godkänd leverans, funkar för mig
Det är väl snarare så att de som har problem att betala krediten i tid ska betala direkt innan leverans.
 
H
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kanske dags att summera åsikterna:
Dom som fått påminnelser tycker illa om Klarna, dom som betalat i tid är nöjda
Dom som inte läst hela texten innan dom valt alternativ år missnöjda.
En del vill hellre ha E-faktura och därmed ett större antal kreditupplysningar, men hur det skulle göra det enklare att betala i tid kan jag inte lista ut, det hjälper ju inte mot påminnelser i varje fall. Om efterkommande indrivning sker via Klarnas bolag, Svea Ekonomi eller nåt annat spelar ingen roll vare sig ekonomiskt eller juridiskt.

Jag gillar Klarna, och skulle jag vara på säljsidan skulle jag gärna betala ett par procent av fakturabeloppet för att slippa hantera klagomål av den typen som fyller upp denna tråd.

Mitt tips till dom som har problem med påminnelser är att betala fakturan DIREKT efter godkänd leverans, funkar för mig
Ligger muåycket i det du skriver! Klarna fungerar för mig och det har aldrig varit något krångel!
 
tttomten tttomten skrev:
Inte helt sant, jag som privatperson har ofta utlägg till en ideell förening som ska bokföra. Föreningen är inte momspliktig men Skatteverket kräver ändå ett korrekt kvitto.
Ok, för 99,99% av de köp som görs av privatperson finns inte behovet. ;)
Sedan finns det undantag och där får köparen hålla koll på att man använder rätt betalningsmetod för att få godkänt kvitto.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Kanske dags att summera åsikterna:
Dom som fått påminnelser tycker illa om Klarna, dom som betalat i tid är nöjda
Dom som inte läst hela texten innan dom valt alternativ år missnöjda.
En del vill hellre ha E-faktura och därmed ett större antal kreditupplysningar, men hur det skulle göra det enklare att betala i tid kan jag inte lista ut, det hjälper ju inte mot påminnelser i varje fall. Om efterkommande indrivning sker via Klarnas bolag, Svea Ekonomi eller nåt annat spelar ingen roll vare sig ekonomiskt eller juridiskt.

Jag gillar Klarna, och skulle jag vara på säljsidan skulle jag gärna betala ett par procent av fakturabeloppet för att slippa hantera klagomål av den typen som fyller upp denna tråd.

Mitt tips till dom som har problem med påminnelser är att betala fakturan DIREKT efter godkänd leverans, funkar för mig
Förr uteblev dock påminnelser i klarna så det gick direkt till inkasso, det tycker jag är berättigad kritik.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.