ByggPajken ByggPajken skrev:
Hann betala flera fakturor med avtalet.
Dom sa att han som gav oss avtalet blev uppsagd och han hade inte någon rätt att ge oss det.
Hur ska jag gå vidare tycker du?

Du hör väl hur sjukt detta låter. Dom får inte göra som dom gjort. Jag hade absolut gått vidare med detta om det hade varit jag.

Läs här. Det är fler som har hört av sig angående detta.

https://www.hallakonsument.se/frago...-elbolagen-verkligen-avsluta-ett-fast-elavtal
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
V Villaägarenr1 skrev:
Oxh varför inte då?

Ska dem som vägrat binda sig endast ha elstödet.

Själv band jag Jan 2022 till 0.73 inkl moms. Får tebax rubbet.

Återigen: man kan inte leva på de låga rörliga oxh sen lipa när de drar iväg i pris. TAG ANSVAR
Och de vars bundna gick ut hösten 2022, hur ska de ta ansvar enligt dig? Tänk lite innan du skriver.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och de vars bundna gick ut hösten 2022, hur ska de ta ansvar enligt dig? Tänk lite innan du skriver.
Mitt gick ut hösten 2021. Har inte kunnat binda till några 0,73 sen dess.

Vissa ska mest hålla tyst och vara glada om de lyckas. Men så var det inte här.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
930kr för elöverföring fasta avgifter mm + 600kr för förbrukningen.
830kwh för december, värmer upp med bergvärme 105m2 ca + källare. Har dock kallt i källaren. Bor i Värmland.
 
ByggPajken ByggPajken skrev:
Hann betala flera fakturor med avtalet.
Dom sa att han som gav oss avtalet blev uppsagd och han hade inte någon rätt att ge oss det.
Hur ska jag gå vidare tycker du?
Vilket är elbolaget?
 
G
R Rkarlsson skrev:
Mitt gick ut hösten 2021. Har inte kunnat binda till några 0,73 sen dess.

Vissa ska mest hålla tyst och vara glada om de lyckas. Men så var det inte här.
Visst, jag har alltid haft bundet och när det gick ut senast så band jag tre år på drygt 98öre så fort jag bara kunde fast det är ca tre ggr högre än tidigar pris men jag antog att detta barkar åt skogen och tyvärr hade jag rätt denna gång. December blir "bara" ca 2700kr ink allt (el, nät, skatt osv)
 
G OMathson skrev:
Visst, jag har alltid haft bundet och när det gick ut senast så band jag tre år på drygt 98öre så fort jag bara kunde fast det är ca tre ggr högre än tidigar pris men jag antog att detta barkar åt skogen och tyvärr hade jag rätt denna gång. December blir "bara" ca 2700kr ink allt (el, nät, skatt osv)
Jag hade med bundet i ett par år men hoppade lite hela tiden. Visst sparade jag nog en del. Men sist det gick ut fanns absolut inget attraktivt erbjudande alls. Jag hade mest troligt gått i förlust mot timpris som jag har idag.
Hade jag inte haft elbil eller uppvärmning med el (bergvärme) så kanske man kunnat binda till dyrare pris.

Hamnade billigare än de andra här med smartstyrning och sånt. "bara" 4092 kr, då är ca 100-120 mil med bil inräknat i den. (300kr) Förra året 5100kr utan timpris och smartstyrning.

En bekant fick 17000kr. I för sig har han ju inte gjort något sen förra året, så det är väl självförvållat.
 
V
G OMathson skrev:
Och de vars bundna gick ut hösten 2022, hur ska de ta ansvar enligt dig? Tänk lite innan du skriver.
Tänk lite själv. De är en del av livet. Eller hur
 
4400kr, 850~ kwh, se4. 86m² hus med llvp och kamin. Mindre än befarat men var hemma mycket under december så kaminen fick jobba.
 
B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
En nyfiken och hypotetisk fråga: Hur skulle du göra om elpriset skulle vara nere på 50 öre våren 2026 men när ditt avtal går ut på hösten har elpriset stigit till 500 öre?

Tecknar du ett nytt femårsavtal till 500 öre så fort ditt gamla avtal upphör hösten 2026 eller kör du rörligt över vintern och hoppas på att elpriset sjunker till sommaren 2027?
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Det som var mest intressant när man skulle binda var procenten. På hemsidan såg man 76öre på 3år när jag ringde.

Frågade vad jag kunde komma ner i på 3år för får jag ett bra pris så kör vi på och jag behöver inte ringa runt något mer.

Slutade då på 42 öre dvs 55% av samma produkt på hemsidan. Samt slapp månadsavgift på 50kr (600kr året)

Tror ju inte man kan göra det idag kanske.
227,50 är listpris just nu. Svårt kanske att nå ner till samma procent och 126öre.

Undrar hur många som bara klickar på hemsidan och tecknar dyra avtal.

Tillägg: Idag kan man bara se 1år på hemsidan.
 
Har inte haft någon elräkning (förbrukning) sedan april 2022. Laddar elbil och är 4 personer i hushållet. Solceller (12.5kWp) på taket, där vi sålt 40kwh mer än vi köpt sett över året. Har 500kr kvar på potten till nästa räkning i februari.

Funderar på att skänka elstödet till någon organisation som jobbar för en bättre värld...
 
Redigerat:
F
ByggPajken ByggPajken skrev:
Vad man får och vad man gör är 2 olika saker. Nämen då skyllde på att han som gav oss avtalet hade ingen rätt till det. Och vad kan man göra som privatperson? Inte mycket
ARN till att börja med, dom borde ta ett snabbt beslut med tanke på att dom redan gjort det generellt. Sen stämma dom jävlarna i Tingsrätten.
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
heisiandiishe
D Dayangel skrev:
Betalar du räkningarna direkt när dom dimper ner, långt innan förfallodatum eller? Jag lever med tron om att fordringsägare säkert skulle kunna klämma ur lite ränta på förbetalda belopp och den förmånen ska de då icke få tycker jag. Ja betalar på dagen, ibland en dag efter för att vara på den säkra sidan :geek:
Ålder på dig som resonerar (helt rätt) men ändå så omständligt. Farsgubben var ju noga med allt sånt där sen kunde han knappt sälja eller köpa en aktie för att han var för rädd för att hans surr förvärvade pengar skulle förloras.. Men framförallt handlar det ju om din ränta, vad du får för alla de pengar du behåller på kontot till förfallodagen:)
 
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Ålder på dig som resonerar (helt rätt) men ändå så omständligt. Farsgubben var ju noga med allt sånt där sen kunde han knappt sälja eller köpa en aktie för att han var för rädd för att hans surr förvärvade pengar skulle förloras.. Men framförallt handlar det ju om din ränta, vad du får för alla de pengar du behåller på kontot till förfallodagen:)
Noll och ingenting så klart (historiskt iaf), det är mest en principsak för mig att fordringsägare inte skall sko sig extra ifall jag nu inte heller kan göra det. Om jag betalar direkt vid fodrans ankomst eller på förfallodatum gör ju ingen direkt skillnad i administrativ börda för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.