115 603 läst · 721 svar
116k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Har du själv gått vidare med det? Du ska inte bara godta det elbolaget säger åt dig.ByggPajken skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/konsumentverket-elbolag-far-inte-bryta-fasta-elavtal
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Nu trillade min räkning ner.. Ovanligt sent men men...
7300 spänn för 1523 kWh. Mindre pengar än förra december. 800 kWh lägre förbrukning också...
7300 spänn för 1523 kWh. Mindre pengar än förra december. 800 kWh lägre förbrukning också...
Känns som E.ON förhalade onödigt länge. Fick fakturan i appen i fredags men kom som E-Faktura i måndags så den blev inte betald förrän då 9/1Dan_Johansson skrev:
Ellevio kunde betalas redan den 5/1.
![Skärmklipp av transaktionshistorik för el och värme i januari 2023 med två utgifter.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/652/652473-1079c0520665a18aa58fbe137258ce34.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2240 kWh
2931 Kr
Går regeringens förslag igenom bör det bli strax över 4000kr tillbaka för enbart i december.
Summa blir då +1100kr i inkomst för att haft el i 31 dagar.
Ibland undrar man vart Sverige är på väg
Redigerat:
Betalar du räkningarna direkt när dom dimper ner, långt innan förfallodatum eller? Jag lever med tron om att fordringsägare säkert skulle kunna klämma ur lite ränta på förbetalda belopp och den förmånen ska de då icke få tycker jag. Ja betalar på dagen, ibland en dag efter för att vara på den säkra sidanP Pligg85 skrev:
D Dayangel skrev:Betalar du räkningarna direkt när dom dimper ner, långt innan förfallodatum eller? Jag lever med tron om att fordringsägare säkert skulle kunna klämma ur lite ränta på förbetalda belopp och den förmånen ska de då icke få tycker jag. Ja betalar på dagen, ibland en dag efter för att vara på den säkra sidan![]()
Bolagen slutade ju med kvartalsfakturor så enbart de blir nu 24st per år.
Skönt att bli av med skiten och säkerställa att det finns plats på kontot när det kommer in pengar
Vill ha så lite transaktioner som möjligt. Hade 5 transaktioner på 3år på bankkortet tack vare besiktningen och tandläkaren inte tog kontanter.
Nu är man ju portad överallt utan kort känns det som så har fått börjat bli modern
Jag har förbrukat 1591 kWh under december.useless skrev:
Elräkningen blev totalt 7317:- (alltså med energiskatt, moms, månadsavgift). Snittpriset var 306,70 öre/kWh.
Inte roligt att ta pengar ur min spargris till detta. Efter ett långt arbetsliv hade jag hoppats att jag nu som pensionär, skulle kunna ha lite roligare än att betala el.
Nu kom elräkningen, med alla avgifter så fick jag nästan 1500 kr, boende i villa, rörligt elavtal elområde 3 så jag är inte bitter, faktiskt jäkligt nöjd med tanke på vad andra fått i el räkning. Det är helt sjukt för att få el 1 månad och betala uppåt 20000 kr. Sjukt.
Hann betala flera fakturor med avtalet.sysmali skrev:
Dom sa att han som gav oss avtalet blev uppsagd och han hade inte någon rätt att ge oss det.
Hur ska jag gå vidare tycker du?