Ja, vi klarar elräkningen eftersom vi har ett boende som är anpassat efter våra inkomster (med marginal för det fall någon av oss blir arbetslös eller sjuk) samt kortfristigt sparande för det fall (exempelvis) elräkningen någon månad överstiger vad vi har budgeterat för.

ByggPajken ByggPajken skrev:
Vad man får och vad man gör är 2 olika saker. Nämen då skyllde på att han som gav oss avtalet hade ingen rätt till det. Och vad kan man göra som privatperson? Inte mycket
Det spelar ingen roll. Avtalet gäller i alla fall om säljaren kan bedömas vara representant för bolaget och du som kund inte har nån anledning att tro att han inte får teckna det avtal han säljer.
( om jag kommer ihåg rätt från någon tele-försäljnings dom jag läst om )

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Vad man får och vad man gör är 2 olika saker. Nämen då skyllde på att han som gav oss avtalet hade ingen rätt till det. Och vad kan man göra som privatperson? Inte mycket
Har ni betalat någon faktura med det lägre avtalade priset?

M
M MrDizzy skrev:
Det spelar ingen roll. Avtalet gäller i alla fall om säljaren kan bedömas vara representant för bolaget och du som kund inte har nån anledning att tro att han inte får teckna det avtal han säljer.
( om jag kommer ihåg rätt från någon tele-försäljnings dom jag läst om )
Nyligen gjorde nån stackare fel på nån hemsida där man kunde teckna väldigt billig el, hur slutade det? Alla kan ju göra fel:)

De avtalen makulerades då det var uppenbart att det var ett orimligt pris.

D Daniel 109 skrev:
De avtalen makulerades då det var uppenbart att det var ett orimligt pris.
Uppenbart felaktiga har rätt att makuleras.
Frågan är vad som är uppenbart felaktiga.
( i de fallen du pratar om har jag ingen aning)
exempel från mig personligen
Skulle flytta från Umeå till Stockholm och skulle ha ny mc försäkring.
priserna på de skriftliga erbjudanden jag fick från olika bolag på nya adressen var allt från 4900 till 13200
Det bolag jag valde låg på 6500
Sen flyttade jag och fick försäkrings brevet
11900.
Kontaktade försäkringsbolaget och sa det blitt fel.
Nej sa de.
Jo jag har skriftligt på 6500 på nya adressen.
Slutade med att jag fick prata med nån chef som försökte med "uppenbart felaktigt pris" då de tyckte 6500 var alldeles för lågt.
Svarade att det är det inte alls då jag tom har skriftliga erbjudanden under det pris de gett mig från andra bolag.
Och undrade om de ville ha en kopia innan jag kontaktar ARN.
Nä det behövdes inte. Jag fick mc försäkringen för 6500.
Frågade varför blev det fel... kunde ju vara intressant att veta.
Tydligen hade nån glömt att kryssa i en bockruta för att priset skulle räknas på nya adressen.
Mao det försäkringsbolaget efter lite tjafs stog för att de klantat sig.

Så i slutändan måste man fråga sig om ett pris är för bra för att vara sant så är det oftast det och avtal kan då bli annullerade

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
M MrDizzy skrev:
Uppenbart felaktiga har rätt att makuleras.
Frågan är vad som är uppenbart felaktiga.
Ja hur ska den tolkningen göras?
Om jag tecknar fastpris idag till 100öre, är det då att tolkas som "uppenbart felaktigt"? Eller när jag i höstas kunde teckna 1-årigt till 650öre, borde inte jag idag kunna hävda att det var uppenbart felaktigt för så dyr el verkar vi inte få i vinter?

Känns lite luddigt!

M Markarbetaren skrev:
Nyligen gjorde nån stackare fel på nån hemsida där man kunde teckna väldigt billig el, hur slutade det? Alla kan ju göra fel:)
Det var ju inte direkt ett litet fel.....
Artikel om felaktigt elpris hos Skellefteå Kraft och ARN:s ställning om ogiltiga avtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8 öre !!! Fi f*n :crysmile:

Nu är dec räkning klar!

Förra årets förbrukning under dec: 5478 kWh
Årets
förbrukning under dec: 3507 kWh

(Trots kallaste dec på typ10 år i Skåne)

• Gilla
pennybridge och 3 till
  • Laddar…
harry73
Förra året hade vi 3280 kWh och nu ligger vi på 1530 kWh

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
På drygt ett dygn? Det var inte dåligt jobbat.

• Haha
Snigla och 3 till
  • Laddar…
December slutade på cirka 1900 kwh, varav cirka 60% är uppvärmning. Fick låna en gasolkamin den 17/12 varav staplarna över förbrukning kraftigt sjönk. Som mest hade vi 400 kr på en dag.
Kalaset landar på 6625 kr.

Tur vi avsade oss att köpa julklappar till varandra.

I november hade vi 1275 kwh, men då vi hade -12 här ett tag och 14 grader inomhus när vi vaknade på morgnarna var vi tvungna att ha på lite värme när det var som dyrast.

• Wow
pennybridge
  • Laddar…
From 17/12 sjönk elpriserna kraftigt så frågan är om gasolen verkligen blev billigare :(

Det är möjligt! Men det känns bättre i själen att inbilla sig att det hjälpte
Aja, det är som det är, renovering och annat får stå åt sidan tills det lugnar ner sig..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.