114 258 läst · 721 svar
114k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Lägger in en (annan) beräkning för SE3:pacman42 skrev:Här ser ni skillnaden beroende på hur man räknar...
Viktat medelpris hämtar jag från vattenfall.se.
Rent medelpris räknar jag ut i Googles kalkylark.
Mitt medelpris är det medelpris jag har fått i snitt utifrån hur jag har lagt ut min last över dygnet.
November:
viktat medelpris: 165,1
rent medelpris: 120,2414028
mitt medelpris: 129,11 (ja, jag hade en dålig månad pga flera orsaker)
September:
viktat medelpris: 256,53
rent medelpris: 228,6333333
mitt medelpris: 80,97091346 (jag hade en väldigt bra månad då jag inte behövde någon värme alls på dagtid och laddning av elbilarna på nätterna dominerade)
Dra era egna slutsatser...
November:
Viktat medelpris (enligt timpriskollen.se): 149,9 öre
Viktat medelpris (faktiskt fakturerat Ske.Kraft): 159,88 öre
September:
Viktat medelpris (enligt timpriskollen.se): 238,70 öre
Viktat medelpris (faktiskt fakturerat Ske.Kraft): 247,35 öre
Dessa priser är alltså exkl. moms.
Jaha.. fattas 4500:- för den här månaden, och kommer bli ännu värre nästa månad. Vad gör man? Försöker få till betalningsfri månad på det som går men de verkar kört.
Ta ett lån så man klarar sig den här månaden men som man inte kan betala då istället
Ta ett lån så man klarar sig den här månaden men som man inte kan betala då istället
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Menar du att du backar 4500kr för novembers räkning som ska betalas nu i december?D Dalahuset skrev:
Jag bor i SE3 med rörligt avtal. 3500kr totalt med allt för 1215kwh.
Ungefär vad man kanske brukar behöva betala för en vintermånad, dock så brukar min förbrukning vara högre men. för samma pris.
Så vad brukar du ligga på om du backar 4500kr på novembers räkning?
backar 4500:- totalt för alla räkningar. Tror elen låg på 2900 ungefär totalt.R RalleB skrev:Menar du att du backar 4500kr för novembers räkning som ska betalas nu i december?
Jag bor i SE3 med rörligt avtal. 3500kr totalt med allt för 1215kwh.
Ungefär vad man kanske brukar behöva betala för en vintermånad, dock så brukar min förbrukning vara högre men. för samma pris.
Så vad brukar du ligga på om du backar 4500kr på novembers räkning?
Mycket annat som spelar in nu också,med sjukskrivning och vabbande och annat
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 098 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 098 inlägg
Absolut förstår jag att det är tufft och absolut inte kul om man hamnar i det läget.
Men även om du hade fått noll i elräkning så hade du ändå backat 1600kr.
Så du behöver nog överlag se över ekonomin.
Finns det inte utrymme till julklappar så finns det inte.
Vet själv för många år sen när mina äldsta barn var små och vi hamnade i tuff period.
Då hade man dåligt samvete över att knappt kunna ge barnen julklappar men då får man också försöka tänka på att barnen har oftast inga förväntningar utan blir glada för vad de än får.
Det kommer bättre tider, anpassa er efter vad er ekonomi tillåter just nu.
Det är inget mästrande eller något sådan då jag som sagt också varit i sämre ekonomiska lägen i livet.
Man löser det så länge man inte gräver en djup för djup grop för sig själv ekonomiskt under den svåra tiden.
Vet själv för många år sen när mina äldsta barn var små och vi hamnade i tuff period.
Då hade man dåligt samvete över att knappt kunna ge barnen julklappar men då får man också försöka tänka på att barnen har oftast inga förväntningar utan blir glada för vad de än får.
Det är inget mästrande eller något sådan då jag som sagt också varit i sämre ekonomiska lägen i livet.
Man löser det så länge man inte gräver en djup för djup grop för sig själv ekonomiskt under den svåra tiden.
nä vi har inte köpt julklappar till nån av barnen.R RalleB skrev:Absolut förstår jag att det är tufft och absolut inte kul om man hamnar i det läget.
Har varit hemma från jobbet och vabbar sedan september,och sambon är sjukskriven från föräldraledigheten sedan dess och utförsäkrad från F-kassan. Så det är inte många kronor in.
Men men,det är som det är.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 326 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 326 inlägg
Målet med LLVP:n, om du har någon form av direktverkande elvärme också, är att den ska dra så mycket som möjligt. Sätt den på 30 grader om det är vad som krävs för att annan värme inte ska behöva gå; detta kommer att spara el (så länge det är kallt ute).A Ankikatt skrev:
Elpriset än så länge är ju faktiskt lägre än vad det såg ut att vara i augusti/september (även om det är mycket kvar av vintern). Jag tog höjd för ett snittpris upp emot 10kr kWh.
December 2021 hade jag en elräkning på 6000kr. Hittils i december ligger kostnaden på 4400kr, och det ska mycket till för att jag ska hamna på 6000kr i år. Lägg till ett elstöd på 7000kr i februari så ser det inte så farligt ut.
Åtgärder har varit energieffektivisering (stänga av element på övervåningen medan jag eldar) och för två veckor sedan fått en LLVP installerad. Genom att se förbrukningen live i NIBE appen och att se timförbrukningen släpande via Tibber har gett en bra förståelse för vad som förbrukar el och vilka besparingar som ger effekt.
December 2021 hade jag en elräkning på 6000kr. Hittils i december ligger kostnaden på 4400kr, och det ska mycket till för att jag ska hamna på 6000kr i år. Lägg till ett elstöd på 7000kr i februari så ser det inte så farligt ut.
Åtgärder har varit energieffektivisering (stänga av element på övervåningen medan jag eldar) och för två veckor sedan fått en LLVP installerad. Genom att se förbrukningen live i NIBE appen och att se timförbrukningen släpande via Tibber har gett en bra förståelse för vad som förbrukar el och vilka besparingar som ger effekt.
Allas inkomster är olika, precis som utgifterna. Många tjänar ganska bra (bra för dem) men de tänker sällan på dem som inte tjänar lika bra.. men likväl har utgifter och boenden (utan att varken slösa eller bo dyrt).kisumisu skrev:
Vi sparar varje månad, men det är ju inte för elen - det är för att ha ett buffertkonto om något händer och för att kunna tex byta tak, ha råd att renovera avloppet om det händer något osv.
Ibland blir man chockad när de så självklart säger att de lägger undan 20 000 i månaden för sparande - jag själv har aldrig tjänat 20 000 kr på en månad ens!
Jag anser vi har det bra, vi kan betala våra alla våra räkningar.. köpa hem mat varje månad (inkl nått lite lyxigare val.. som att köpa finkött ibland) vi kan spara några tusen i månaden till huset .. maken sätter dessutom in nån tusenlapp i pensionssparande åt mig varje månad fast jag sagt åt han att spara dem till sig själv..(!)..
Så.. även om vi har sparat.. så var det inte direkt för att ha råd med elräkningen.. men nu kommer pengarna gå dit ändå.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 326 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 326 inlägg
Ser ok ut detta. Elräkningen (el och nät inklusive fasta avgifter) har nu minskat från en topp på 6825 kr i fredags till 6498 kr igår. (Högsta räkningen jag haft tidigare, december förra året, var på 3838 kr.)
Det ser OK ut för dig?Magnus E K skrev:
Vad skönt att ha möjlighet att reflektera över sin egen situation och vara nöjd med det.
Kärnkraftsreaktorn är nu i drift igen och vi har ett spotpris på mellan 2 och 2,50 kr per kWh i SE3 och SE4. Första halvan av december var priset betydligt högre, ca 4 kr per kWh. Om nuvarande pris håller i sig månaden ut kommer vi att hamna på drygt 3 kr vilket ger ett totalpris på ca 5 kr per kWh inkl moms och energiskatt samt elnät.
2000 kWh för månaden landar då alltså på ca 10 tkr.
De flesta klarar detta men vi ska inte glömma att vi har kanske tre månader till med ungefär samma förbrukning och totalkostnad innan vintern är över.
Det tåls att nämnas igen, om än förkastligt så är kanske ren och skär ekonomisk misär det som behövs för att till och med svensken skall vakna ur sin dvala av konflikträdsla för att kräva någon form av förändring. Förhoppningsvis får de naiva tyskarna elda luffartunnor på gatorna innan det sker också.. men sen folkligt upplopp och syndabocksjaktB Boende45 skrev:Det ser OK ut för dig?
Vad skönt att ha möjlighet att reflektera över sin egen situation och vara nöjd med det.
Kärnkraftsreaktorn är nu i drift igen och vi har ett spotpris på mellan 2 och 2,50 kr per kWh i SE3 och SE4. Första halvan av december var priset betydligt högre, ca 4 kr per kWh. Om nuvarande pris håller i sig månaden ut kommer vi att hamna på drygt 3 kr vilket ger ett totalpris på ca 5 kr per kWh inkl moms och energiskatt samt elnät.
2000 kWh för månaden landar då alltså på ca 10 tkr.
De flesta klarar detta men vi ska inte glömma att vi har kanske tre månader till med ungefär samma förbrukning och totalkostnad innan vintern är över.