114 229 läst · 721 svar
114k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Igår var det den dyraste dagen någonsin för mig. SE1 och en temperatur på -20 grader. Förbrukningen på 130 kWh som landade på drygt 800kr. Sen tillkommer också nätavgiften på det. Råd har vi men roligare saker finns det att göra för pengarna.
Möjligt, jag är tydligen inte ensam om att tycka att husspekulation har nått negativt över sig, villor köps ju oftast i syfte att bo i fastigheten även om det är helt legetimt att spekulera i fastigheter.Z Zodde skrev:
Om du använder timpriskollen (om du har en mätare som levererar data timme för timme) får du ett värde på det viktade rörliga priset för den perioden du stoppar in.H Hullefar skrev:
Det värdet har för mig hittills i år legat ca 6.7% off, men det ger en fingervisning.
Eon presenterar det raka medelvärdet hittills här: https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella
Du vet inte om jag ska bo i huset jag är spekulant på, eller hur…? Då blir denna diskussion ganska meningslös.F fribygg skrev:
Tack, jag kan avläsa per timme men jag har rörligt, inte timpris.tveksamt skrev:Om du använder timpriskollen (om du har en mätare som levererar data timme för timme) får du ett värde på det viktade rörliga priset för den perioden du stoppar in.
Det värdet har för mig hittills i år legat ca 6.7% off, men det ger en fingervisning.
Eon presenterar det raka medelvärdet hittills här: [länk]
Blä... 399 öre för SE4... då hoppas jag på en slaskig jul så det går neråt.
Rörligt är inte en bra benämning då vissa bolag, tex vattenfall även kallar timavräknade avtal för rörligt. Så rörligt kan vara både månadsavräknad och rimavräknad.
Det förjävligt!B Boende45 skrev:Vi har fått spotpriserna för de första 8 dagarna i december och det ser inte bra ut:
SE1 och SE2: 316 öre/kWh
SE3: 358 öre/kWh
SE4: 363 öre/kWh
Om ovanstående spotpriser står sig december ut innebär det knappt 5 kr/kWh i SE1 och SE2 och ca 5,50 kr//kWh i SE3 och SE4 efter påslag, moms, elnätskostnader och energiskatt.
Jag är osäker på om den stora massan av husägare förstår vad det innebär för elkostnaden som ska betalas i januari?
Vid en förbrukning på ca 2000 kWh talar vi om ca 10 tkr i norra Sverige och ca 11 tkr i södra.
För de som ligger på en förbrukning på 3000 kWh blir det alltså ca 15 tkr i södra Sverige och uppåt 17 tkr i norra.
Kostnaden per dag i SE3 vid en förbrukning om 70 kWh är ca 400 kr.
Många har dessutom mage och skriva att "har inte ni budget" "min lön räcker"....undra om dessa människor bor i kollektiv eller vad har dem för jobb?
Här går det runt December månad, då vi 2 som delar. Men skulle bli hårt om det gällde flera månader. Ändå har vi inga miljonlån...
Redigerat:
Nej, jag har inte hittat någon sida som har ett bra estimat på månadsmedel under månaden. Jag tittar på elbruk.se men den fixar inte heller det.H Hullefar skrev:
396,83 SE3 enl vattenfall, om jag tolkar det rätt. Det sjunker förhoppningsvis nu när den sista tiden ser ut att bli varmare och blåsigare.H Hullefar skrev:
Borde väl bara vara att gå till nordpools hemsida, välja dygnsmedelpriset, kopiera in samtliga dagar till excel, köra formern för medeltal:H Hullefar skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det nu var detta du var ute efter?
Edit: Detta är alltså SE3
Exakt.C Cambudgie skrev:
Med påslag ca 4 kr. Om vi räknar med att andra hälften av december får ett halverat spotpris, dvs ca 2 kr inkl påslag då landar vi alltså på 3 kr i månadsmedel.
Sedan kommer alla f*örb*nn*de skatter och vi landar på ca 4,5 kr per kWh.
Jippie!
Här ser ni skillnaden beroende på hur man räknar...
Viktat medelpris hämtar jag från vattenfall.se.
Rent medelpris räknar jag ut i Googles kalkylark.
Mitt medelpris är det medelpris jag har fått i snitt utifrån hur jag har lagt ut min last över dygnet.
November:
viktat medelpris: 165,1
rent medelpris: 120,2414028
mitt medelpris: 129,11 (ja, jag hade en dålig månad pga flera orsaker)
September:
viktat medelpris: 256,53
rent medelpris: 228,6333333
mitt medelpris: 80,97091346 (jag hade en väldigt bra månad då jag inte behövde någon värme alls på dagtid och laddning av elbilarna på nätterna dominerade)
Dra era egna slutsatser...
Viktat medelpris hämtar jag från vattenfall.se.
Rent medelpris räknar jag ut i Googles kalkylark.
Mitt medelpris är det medelpris jag har fått i snitt utifrån hur jag har lagt ut min last över dygnet.
November:
viktat medelpris: 165,1
rent medelpris: 120,2414028
mitt medelpris: 129,11 (ja, jag hade en dålig månad pga flera orsaker)
September:
viktat medelpris: 256,53
rent medelpris: 228,6333333
mitt medelpris: 80,97091346 (jag hade en väldigt bra månad då jag inte behövde någon värme alls på dagtid och laddning av elbilarna på nätterna dominerade)
Dra era egna slutsatser...