M Markarbetaren skrev:
51 öre säger terminskontrakten för 2023 och 2024.
[länk]
M Markarbetaren skrev:
51 öre säger terminskontrakten för 2023 och 2024.
[länk]
M MelkerP skrev:
Jäkligt svårt att sia om framtiden. Elpriserna är väldigt höga nu, även för oss i Norr så jag hade nog bundit mitt elavtal även om det givetvis svider. Om inte annat för att kunna få lite koll på vart kostnaden kommer landa per månad.
Terminskontrakt, är det vad vi kommer typ kunna binda elavtalen på?

M
Det är väl prognosen för bolagen att handla kontrakten för, gissar jag. Sedan tillkommer påslag till kund. Någon annan kan säkert svara 100% säkert.

• Gilla
Marcus Brolin
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Varför ska vi betala en massa skatt för att bygga elproduktion som går på export?
Garantier, inte betala för exporten i sig. Dessutom så ger det jobb i Sverige.

Marcus Brolin Marcus Brolin skrev:
Terminskontrakt, är det vad vi kommer typ kunna binda elavtalen på?
Marknaden för professionella aktörer.

Z Zodde skrev:
Marknaden för professionella aktörer.
Tack!

Just nu när Oskarshamn 3 ligger nere.. får man väl vara glad att man ens har el (!) men priserna är inte o leka med just nu..

Trots mindre förbrukning (än föregående år) så ploppar vi ju in på ca 1000 kr om dagen nu här i skåne (priserna har toppat på 700-900 ören / kWh senaste veckan typ - dygnssnittet har legat högt också).

Nästa månad är ju "vår vintermånad" (och den efter det - december är oftast snällare), då brukar vår förbrukning öka avsevärt i jämförelse med denna.. :oops:

Så jag hoppas både att vår förbrukning håller sig lägre än normalt.. samt att priserna stabiliserar sig lite (även om Ringhals 4 förväntas ligga nere tills slutet av januari 2023).. både med att Oskarshamn kommer igång igen den 18 dec och att vintertemperaturerna härnere inte blir grymma.. annars blir räkningen som dyker upp i februari inte o leka med :poop: (eller i mars)

• Ledsen
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Tur man ligger 36% ned på förbrukningen i december så här långt. Jag har dessutom ca 15-20% i ytterligare besparing tack vare byte till timdebitering (ett rätt så osäkert estimat, svaret får jag i början av januari). Intressant att notera är att det nu är svårt att flytta särskilt mycket last från dagen till natten, jag tycker att jag lyckats rätt bra med detta ändå (1/4 av tiden använder drygt 1/3 av energin). De tidvis stora hävstångseffekterna precis vid middagstid gör dock att detta till stor del kompenseras av matlagning, julbak mm.

Indikationen är att det blir en knapp tusenlapp dyrare än ifjol för oss och även om räkningen ifjol var dyr så blir det ju inte så farligt ändå. Vi bor i SE3.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det var väl dyrt då (om det inte var se4)? Det hade varit dyrt två enstaka månader (sept och dec) men var innan kriget så man trodde väl då att nästa vinter skulle vara normalt prissatt
bor i SE3 och räkningen för december eller januari landade på 6 papp sen band jag

Om experterna har rätt kommer spot-priset vända ner nu, kanske redan nu i helgen..

Svårt att avgöra hur lågt pris vi får de avslutande 14-15 dagarna men månadsmedelpriset skulle kunna hamna på (max?) ca 2 kr/kWh i SE1 och SE2 och kanske 3 kr/kWh i SE3 och SE4.

Skulle i sådana fall landa på ca 6 tkr i norr och ca 9 tkr i söder vid en förbrukning på ca 2 000 kWh totalt.

Inte kul men kanske hanterbart för de flesta?

Ja, det blir varmare, blåser mer och sannolikt lite mer kärnkraft. Så det kommer att bli lägre priser.

Bygga snyggt Bygga snyggt skrev:
Så här går det när man låter dårar styra ett land, lägga ner kärnkraften, alla ni som tyckt det var en bra ide ska inte ens tänka tanken att klaga. Alla som fattar bara lite förstod det skulle bli så här, väldigt bra timing att även lura på folk att köpa elbilar vilket är en av de största orsakerna till att elen blivit en akut bristvara. Har för länge sedan tappat hoppet om mänskligheten, dumheten breder ut sig på bred front och sen står alla som fågelholkar och klagar. Man önskar ju att någon med bara en uns av strategiskt tänkande kunde sitta med vid så viktiga beslut som påverkar så många och att sådant inte är något man går och frågar kreti och pleti om vad de vill. Ta ansvar politiker och när det är för svårt för er att förstå så ta in proffs som kan bromsa idiotin som verkar härska i maktens korridorer.
Elbilar kanske inte har så mycket med det här att göra, om man räknar förbrukningen för ett helt år på de 204750 elbilarna som finns registrerade i Sverige just nu så är det ändå inte ens 1/25 av vad vi exporterade i el till Finland jan-oktober. Om alla personbilar skulle bytas ut till elbilar idag skulle vi klara oss på det som vi exporterade till Finland första halvåret... Så nej, elbilarna är inte så relevanta.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har inte pengarna så de räcker den här månaden ens, så december räkningen blir tråkig

• Ledsen
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ditt svar är bara drygt och direkt provocerande
Att som du @Zodde ha "husspekulant" i sin presentation kan också ses provocerande...
Spekulation beskrivs som oansvarigt ägande på Wikipedia.

• Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Finns det en bra sida som redovisar vad snittpriset för december är HITTILLS? Alltså vad det hade landat på om december tog slut idag?

Har gjort av med nästan exakt 500 kwh än så länge. -10 nu, pissväder, men ska bli plusgrader nästa vecka.

F fribygg skrev:
Att som du @Zodde ha "husspekulant" i sin presentation kan också ses provocerande...
Spekulation beskrivs som oansvarigt ägande på Wikipedia.
Om man är spekulant på ett hus innebär det att man är intresserad av att köpa det, varken mer eller mindre. Om du blir provocerad av det skulle jag nog säga att du har ett problem…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.