M Markarbetaren skrev:
På vilket sätt drar fastighetsägarna nytta av stigande värde på sina kåkar, förutom när dom säljer.
Räcker det inte med att dra nytta av det när man säljer? Ska det vara ännu fler fördelar menar du?

Edit: Jag frågade under vilka förutsättningar din solidaritet gällde men jag vet inte vart du ville komma med din 30 år gamla anekdot om en kompis. Utveckla gärna.

M
Nyfniken Nyfniken skrev:
Räcker det inte med att dra nytta av det när man säljer? Ska det vara ännu fler fördelar menar du?

Edit: Jag frågade under vilka förutsättningar din solidaritet gällde men jag vet inte vart du ville komma med din 30 år gamla anekdot om en kompis. Utveckla gärna.
Spelar ju ingen roll vad jag skriver när du vägrar ta in det jag skriver och avfärdar det som nonsens. Så vi rundar av där.. ;)

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Spelar ju ingen roll vad jag skriver när du vägrar ta in det jag skriver och avfärdar det som nonsens. Så vi rundar av där.. ;)
Nej men jag försöker förstå hur du tänker. Var är logiken?

Energipriserna rusar och för folk i lägenhet så finns en fördröjningseffekt innan det drabbar dem.

Du skriver att det är helt absurdt att lägenhetsinnehavare inte drabbas.

Det är ju inte sant. De drabbas visst, men smällen kommer senare. Som fastighetsägare kan man ha en elräkning på 1000 kr på sommaren och 8000 på vintern. Bor man i lägenhet så ingår ju värme och varmvatten allt som oftast i hyran och hyran är densamma över hela året. Stiger fastighetsägarens kostnader så stiger hyran.

Vad är det som är absurdt?

• Gilla
Betula_Pendula
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Om inget oförutsett händer borde elräkningen för december i år bli lägre än förra året. Förra året låg den på 6000kr, i år efter 12 dagar 2600kr. Ganska jämnt men eftersom sista tio dagarna i december ser ut att bli milda och Oskarshamn ska vara tillbaka i drift så borde både förbrukning och priser gå ned.
Hej
Vad har du för abonnemang/system där man kan se kostnader för dagar eller delar av månader. Skulle jag också vilja ha på sikt även om det just nu är omöjligt eftersom jag har månadsavläsning enbart.

Tack på förhand/LOB

M
M Markarbetaren skrev:
ALLA i landet ska få en ny elmätare som ska klara timavläsning. Bytet pågår nu.

[länk]
Tack för info. Visste inte om detta. I min stuga i Södra Lappland har vattenfall redan bytt. Men hemma i huset har Jämtkraft inte aviserat något byte. Men de har ju en tid kvar innan deadline.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jag har haft timavläsning i närmare 10 år, så det är inget nytt som alla nätägare måste byta till just nu. Däremot var jag i förra fastigheten tvungen att säga till om att jag ville se timsiffror på hemsidan. Det kom inte upp automatiskt.

L lob skrev:
Hej
Vad har du för abonnemang/system där man kan se kostnader för dagar eller delar av månader. Skulle jag också vilja ha på sikt även om det just nu är omöjligt eftersom jag har månadsavläsning enbart.

Tack på förhand/LOB
Kör med Tibber, sedan brukar jag vara inne på Ellevio och jämföra min förbrukning historiskt. Förra december förbrukade jag 2400kWh. I år siktar jag på 1200kWh. Nu har jag lagt till en luftvärmepump, men att se sin förbrukning per dygn + att jag ser min nuvarande förbrukning i NIBE appen gör att man får ett bra hum om vad som drar ström.

• Gilla
lob
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har haft timavläsning i närmare 10 år, så det är inget nytt som alla nätägare måste byta till just nu. Däremot var jag i förra fastigheten tvungen att säga till om att jag ville se timsiffror på hemsidan. Det kom inte upp automatiskt.
Timmätning är inte nytt, men man kan ju säga att det som är "nytt" notera fnuttarna är att vi närmar oss det datum när ellagen säger att alla kunder, även privatkunder ska kunna timmätas.

R Riverground skrev:
Kör med Tibber, sedan brukar jag vara inne på Ellevio och jämföra min förbrukning historiskt. Förra december förbrukade jag 2400kWh. I år siktar jag på 1200kWh. Nu har jag lagt till en luftvärmepump, men att se sin förbrukning per dygn + att jag ser min nuvarande förbrukning i NIBE appen gör att man får ett bra hum om vad som drar ström.
Tack för svar. Hoppas Jämtkrafts mätarmontörer dyker upp snart..
/LOB

L lob skrev:
Tack för svar. Hoppas Jämtkrafts mätarmontörer dyker upp snart..
/LOB
Beställ timdebitering hos ditt elhandelsbolag så har nätägaren tre månader på sig att fixa en mätare som klarar timavläsning.

Redigerat:
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Vad säger experterna, är det värt att binda elpriset till 165 öre 1 års bindningstid!? Bor i SE 2 ska tilläggas

pacman42 pacman42 skrev:
Det är lämpligt att staten använder en del av intäkterna från överföringen till att ge garantier för att bygga ny energi.
Varför ska vi betala en massa skatt för att bygga elproduktion som går på export?

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Jäkligt svårt att sia om framtiden. Elpriserna är väldigt höga nu, även för oss i Norr så jag hade nog bundit mitt elavtal även om det givetvis svider. Om inte annat för att kunna få lite koll på vart kostnaden kommer landa per månad.

M
Marcus Brolin Marcus Brolin skrev:
Vad säger experterna, är det värt att binda elpriset till 165 öre 1 års bindningstid!? Bor i SE 2 ska tilläggas
51 öre säger terminskontrakten för 2023 och 2024.
https://elpriser24.se/prognos/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.