V
K karlbrutal skrev:
Ni skulle inte få en jävla krona i elstöd om vi hade vettiga makthavare.
Oxh varför inte då?

Ska dem som vägrat binda sig endast ha elstödet.

Själv band jag Jan 2022 till 0.73 inkl moms. Får tebax rubbet.

Återigen: man kan inte leva på de låga rörliga oxh sen lipa när de drar iväg i pris. TAG ANSVAR

• Gilla
claym
  • Laddar…
M
4700kr för 1560kWh. Mitt timpris landade på 239 öre. Så jag tjänade ungefär 1050kr inkl. moms på att köra timpris istället för månadsmedel.

371,46 öre landade Vattenfalls viktade månadsmedel på i SE3. Det ger en totalkostnad inklusive nätavgifter, skatter och moms på 15 904,80 kr

Det är för ena huset... Andra huset drar lite mindre och har timdebitering så jag vet inte än vad totalen landar på, men gissningsvis ca 10 000:- till.

• Wow
  • Ledsen
Ankikatt och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
371,46 öre landade Vattenfalls viktade månadsmedel på i SE3. Det ger en totalkostnad inklusive nätavgifter, skatter och moms på 15 904,80 kr

Det är för ena huset... Andra huset drar lite mindre och har timdebitering så jag vet inte än vad totalen landar på, men gissningsvis ca 10 000:- till.
Eons viktade pris i SE3 --inklusive-- moms och elcert landade på 371,36.. Vattenfalls siffra du nämner lär väl rimligtvis inkludera detta också?

Edit: eller så misstolkar jag eons sida,.. högst upp på den sidan med priser skriver dom att allt sånt tillkommer för att slutligen skriva att moms och påslag inkluderas i priset som presenteras. Helskumt.

harry73
satt precis och funderade över om @useless pris inkluderar moms och påslag, men så bör det nog vara.
För mig är det första månaden med timprisavtal, så jag vet inte precis vad som tillkommer i avgifter för elcertifikat mm. Men mitt viktade månadsmedelpris ex påslag och moms ligger på 292 öre/kWh. Inkl moms och påslag landar det på 369 öre/kWh, m,en jag är som sagt osäker på hur mycket tillkommer. Skulle var skönt att slå rörligt avtal med månadsmedelpris lite i alla fall.
Oavsett kunde vi basta med gott samvete förra veckan :):):)

harry73 harry73 skrev:
satt precis och funderade över om @useless pris inkluderar moms och påslag, men så bör det nog vara.
För mig är det första månaden med timprisavtal, så jag vet inte precis vad som tillkommer i avgifter för elcertifikat mm. Men mitt viktade månadsmedelpris ex påslag och moms ligger på 292 öre/kWh. Inkl moms och påslag landar det på 369 öre/kWh, m,en jag är som sagt osäker på hur mycket tillkommer. Skulle var skönt att slå rörligt avtal med månadsmedelpris lite i alla fall.
Oavsett kunde vi basta med gott samvete förra veckan :):):)
En bekant som kör med timpris, torktumlar och har sig med det mesta elkrävande på nätterna slog mitt rörliga med hela 9 öre på novembers faktura. Eon i båda fallen.

• Haha
Ohchips
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Nog klarar vi oss här, men det svider i plånboken och känns redigt surt för sambon som alltid haft bundet avtal här på gården men det gick förstås ut lagom till November. Dessutom osmakligt hur vissa sitter och göttar sig åt att de minsann har bundit sina avtal till 2025 eller något och kallar alla andra dumma i huvudet när det bara handlar om att de haft flyt jämfört med de som råkade binda så det gick ut i dessa tider. Vad jag sett finns det ju inga avtal på livstid iaf.

" ... kallar alla andra dumma i huvudet när det bara handlar om att de haft flyt jämfört med de som råkade binda så det gick ut i dessa tider .."

Dessa "oavsiktligt intelligenta" behöver bekräftelse på sina soc-medier-konton. För att lura sig själva att situationen de valt är "medveten" .. och att de är smarta

Redigerat:
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
A
T Tom GX skrev:
" ... kallar alla andra dumma i huvudet när det bara handlar om att de haft flyt jämfört med de som råkade binda så det gick ut i dessa tider .."

Dessa "oavsiktligt intelligenta" behöver bekräftelse på sina soc-medier-konton. För att lura sig själva att situationen de valt är "medveten" ..
ah tror du det. Vi som hade avtal som gick ut när allt for uppåt är helt brända i huvudet enligt dessa.

Och jag har kollat rätt ofta men inte hittat något attraktivt avtal sen dess, men vissa får minsann =)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
ah tror du det. Vi som hade avtal som gick ut när allt for uppåt är helt brända i huvudet enligt dessa.

Och jag har kollat rätt ofta men inte hittat något attraktivt avtal sen dess, men vissa får minsann =)
Har också kollat avtal när allt gick åt helvete...

Rkarlsson skrev:

"Sen dess" är en tidpunkt då timglaset rann ut (början på 2022 eller slutet på 2021?) för de som hade 3-10-årsprognoser och planer för sina elavtal. Straffet för de som försöker skaffa nytt el-avtal enligt konstens alla regler därefter är avrättning.

Redigerat:
A
T Tom GX skrev:
Har också kollat avtal när allt gick åt helvete...

När börsen

"Sen dess" är en tidpunkt då timglaset rann ut (början på 2022 eller slutet på 2021?) för de som hade 3-10-årsprognoser och planer för sina elavtal. Straffet för de som försöker skaffa nytt el-avtal enligt konstens alla regler därefter är avrättning.
Mitt tog slut i slutet av 2021. Men att binda för högt när man har elbil och kan styra värmen helt är ju dödsfött egentligen. Då betalar jag hellre lite för mycket ibland och eldar på bra för värmen.
Om det blir för dyrt att tanka elbilen så har jag ju en diesel med.

Häromdagen tankade jag för 1 kr eller vad det var. Bara 13kWh men ändå.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
ByggPajken ByggPajken skrev:
Motala energi. Hade bundet på 40öre. Istället landade det på 230öre för november.

Motala energi har kassa recensioner på google.

S sinuslinus skrev:
Motala energi har kassa recensioner på google.
Verkar inte vara ett vidare seriöst elhandelsbolag heller. De gick med 6 miljoner i förlust 2021, detta på en omsättning på 100 miljoner. Men de äger 7 fordon iallafall, samtliga årsmodell 2021.
Bolaget har bara funnits några år, och hade i princip ingen omsättning alls 2019 och 2020.

Det är smart att ta ett namn som Motala Energi, det får en lätt att tro att det är ett kommunalt energibolag, men så är alltså inte fallet här. Det är ett vanligt privatägt aktiebolag. Moderbolaget heter KWH* Sweden AB, vitsiga snubbar det här. Men inga man vill köpa sin el av, tror jag.

*Det står så, alltså inte det korrekta "kWh".

• Gilla
ByggPajken och 2 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Eons viktade pris i SE3 --inklusive-- moms och elcert landade på 371,36.. Vattenfalls siffra du nämner lär väl rimligtvis inkludera detta också?
harry73 harry73 skrev:
Ja, det är inklusive 'allt' utom den fasta avgiften.

(Jag skrev tidigare att det var utan moms, men kom på att jag själv hade lagt på den...)

Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Ja
useless useless skrev:
Ja, det är inklusive 'allt' utom moms och fast avgift.

"Priserna baseras på vårt inköpspris, fast elcertifikatsavgift och vårt påslag 6 öre/kWh exklusive moms. Moms och årsavgift tillkommer."
Ja, vi landar på ca 4,50 kr per kWh totalt inkl nätavgift för de som har rörligt månadsmedel i SE3 och SE4.

Förvisso nytt prisrekord men ”bara” ca 60-70 öre dyrare än december 2021.
Det såg mycket värre ut efter de första 2 veckorna i december 2022.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.